گفتگو با جورج لوکاس‌

این‌ یک‌‌ دنباله‌سازی‌ است‌ نه دوباره‌سازی!

وقتی اسپیلبرگ و جورج لوکاس سال 2000 به طور رسمی اعلام کردند مایلند ایندیانا جونز چهارم را بسازند، از همان ابتدا شایعات فراوانی راجع به این پروژه شکل گرفت و این حرف و حدیث‌ها به دلیل نوع و روند کاری خاص اسپیلبرگ و لوکاس که حتی یک سطر خبر و یک قطعه عکس از فیلمی که در دست تولید دارند را بیرون نمی‌دهند بیشتر و بیشتر شد.
کد خبر: ۱۸۷۲۱۵
 سال 2006 اسپیبلرگ اعلام کرد آنچه تاکنون به عنوان سناریوهای پیشنهادی برای قسمت چهارم ایندیانا جونز بررسی کرده، بسیار ناامیدکننده بوده و در صدد انصراف از ساخت قسمت چهارم برآمده است.

اما مدت کمی پس از این اظهارنظر، با طرحی که لوکاس برای قسمت چهارم ارائه کرد و سناریویی که دیوید کوپ براساس آن تنظیم کرد، ساخت ایندیانا جونز چهارم قطعی شد.

حالا که فیلم اکران شده، بیشتر درمی‌یابیم آنچه لوکاس در این گفتگو به عنوان دغدغه اصلی گروه سازندگان عنوان می‌کرده، تا چه حد دقیق و ظریف در قسمت چهارم اعمال شده است؛ روندی که به قول لوکاس حفظ فضا و اتمسفر موجود در سه فیلم قبلی و ادامه همان حال و هوا در فیلم جدید بود.

آنچه در پی می‌آید، گفتگوی جورج لوکاس با هفته‌نامه ورایتی در ژوئن 2006 است. بخوانید:

حالا که شما و استیون اسپیلبرگ تمایل جدی خود را به ساخت یک ایندیانا جونز دیگر اعلام کرده‌اید، در درجه اول تیم کاری شما چگونه انتخاب خواهند شد. و آیا فضای متفاوت و مدرنی را شاهد خواهیم بود؟

هیچ انتخابی در کار نیست. چرا که اصلا قرار نیست حال و هوای 3 فیلم قبلی از بین برود و مثلا این بار ایندیانا جونز به فضا سفر کند در حالی که مدرن‌‌ترین تجهیزات را هم در اختیار دارد. داستان چهارم باید در ادامه کارهای قبلی باشد. از سال 2000 تا الان بارها این مورد را ذکر کرده‌ام.

آیا فیلمنامه‌ «فرانک دارابونت» به دلیل همین تفاوت‌ها نظر شما را تامین نکرد؟

اگر فرانک سناریویی آماده کرده، قطعا به علاقه‌مندی‌اش به کاراکتر جونز برمی‌گردد. او خودش حرفه‌ای است و بر مسائل اشراف دارد؛ اما به هر حال این کاراکتر یک سری فاکتورهای محدودکننده هم دارد. به این علت محدوده‌کننده که ما اصلا قرار نیست از دهه‌های 40 و 50 فراتر برویم. کار دارابونت این ویژگی‌ها را نداشت.

اگر این طور است،‌ پس چرا مدام سناریوهای مختلف برای قسمت چهارم به دست شما می‌رسید و رد می‌شد، مگر این افراد با آنچه شما می‌خواهید آشنایی نداشتند؟

اصل قضیه به همین نکته کلیدی بر می‌گردد. وقتی آنها مشغول نوشتن هستند، باید این را بدانند که جونز قرار است با همان لباس‌ها، همان ابزار و ادوات و همان ماشین‌ها و ترن‌ها سر و کار داشته باشد؛ اما خب ذهن نویسنده‌ها فعال است. فقط وقتی من و فیلیپ (کافمن)‌ برای قسمت چهارم یک طرح و پلات کوتاه آماده کردیم، شرایط مهیاتر شده است. دیوید کوپ سناریویی آماده کرده که هنوز جای کار دارد. اما خیلی مناسب است.

پس سناریوی ایندیانا جونز چهارم کار دیوید کوپ و شماست با همان سبک و سیاق قبلی؟

قطعا فضا همان است؛ اما قرار نیست هیچ چیز تکراری باشد. اگر این‌گونه بود که اصلا بعد از ساخت قسمت اول، فیلم‌های دیگری به وجود نمی‌آمد و شاید چند وقت دیگر بحث دوباره‌سازی مطرح می‌شد، نه دنباله‌سازی.

سرنوشت ماریون در قسمت اول فیلم و همچنین حضور پدر جونز، آیا در راستای حفظ فضای قبلی انجام گرفته است؟

اصلا معلوم نیست. این اطلاعات اشتباه است. روال کاری‌مان را همان گونه انجام می‌دهیم که در 3 فیلم قبلی مدنظر داشتیم. حتی عکسی از کار نخواهید دید تا کار به سرانجام برسد. هیچ کس از سناریو اطلاع ندارد، چه برسد پرداختن به جزییات و مواردی خاص مانند حضور ماریون یا حضور پدر جونز!

پیش از این گفته می‌شد ام‌ نایت شامالان مرد اول سناریونویسی این پروژه است. حالا که کوپ سناریوی اصلی را آماده کرده، آیا چیزی از او یا از نویسنده‌های قبلی الهام گرفتید؟

نه، اصلا نمی‌توانیم این گونه کار کنیم. داستان ایندیانا جونز باید از یک‌جا شروع و به یک جای مشخص ختم شود. این که جسته و گریخته داستان ساخته و سناریو فراهم شود، اصلا امکان ندارد.

 این حرف‌ها هم مال سال‌های پیش است. طرح را به همراه فیلیپ کاپمن آماده کردم و دیوید کوپ را در نوشتن سناریو همراهی کردم. استیون (اسپیلبرگ)‌ کارگردان است، فرانک (مارشال)‌ تهیه‌کننده اصلی و من هم تهیه‌کننده همکار.

آیا در فیلم چهارم زیاد بدلکاری خواهید داشت؟ با توجه به سن بالای هریسون فورد و هم این که در این کار خبره هستید، همچنین پیشرفت‌های سینما در زمینه جلوه‌های ویژه در این سال از زمان ساخت فیلم سوم واقعا حیرت‌انگیزتر است.

مثل کارهای قبلی، بیشترکارها جلوی دوربین انجام می‌شود. باید به ذات سینما و ذات داستان و کاراکتر ایندیانا جونز احترام گذاشت. درباره هریسون هم باید بگویم او تفاوتی با جونز قسمت سوم نخواهد داشت. امیدوارم قسمت چهارم برای تماشاگران قابل پذیرش باشد.

فریبا نیک‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها