jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۱۸۶۸۸   ۰۷ دی ۱۳۸۱  |  ۲۱:۵۵

جام جم آنلاین - عملیات اجرایی طرح چین برای انتقال آبهای منطقه پرباران جنوب این کشور به نواحی خشک و بایر شمال چین

از روز جمعه 27 دسامبر آغاز شد. به نوشته روزنامه لاتریبون ، هزینه اجرای این طرح عظیم 59 میلیارد دلار برآورد شده است . این طرح شامل ایجاد سه کانال می شود که هر یک 1300 کیلومتر طول دارند. به این ترتیب ، چین می تواند سالیانه 8/44 میلیارد مترمکعب آب را از حوزه آبی یانگ تسه که به طور مرتب در فصل های باران خیز موجب سیلاب های عظیم می شود را به شمال چین منتقل کند. کانال شرقی که عملیات اجرایی آن از روز جمعه آغاز شد به موازات کانال بزرگ تاریخی احداث می شود که در سال 605 میلادی حفر شده است . این کانال دارای 51 ایستگاه پمپاژ است . با آغاز احداث کانال شرقی صدها بولدزر به حفر زمین در ایالت های شرقی جیانگ سو و شاندونگ پرداختند. این طرح از حمایت همه سیاستمداران چین برخوردار است ، اما ایجاد یک کانال ها موجب از بین رفتن بسیاری از آثار باستانی می شود. انتقال آب در سال 1952 میلادی توسط مائوتسه تونگ مطرح شده بود. منابع آبی چین نسبت به جمعیت آن درحال کاهش است . براساس برآوردهای رسمی ، وضع آب در سال 2030 میلادی که جمعیت کشور به 6/1 میلیارد نفر می رسد، بحرانی خواهد شد. سرانه سالیانه آب در آن زمان به سطح 1760 مترمکعب در سال خواهد رسید. این مقدار فقط اندکی از سطح حداقل سرانه آب که توسط سازمان بین المللی 1700 مترمکعب برای هر نفر در سال مقرر شده ، بیشتر خواهد بود.

رشد اقتصادی چین در سال 2002
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر