مدارس باز، مدارس بسته‌

سرگردانی دانش‌آموزان در روزهای پایانی سال‌

گروه جامعه: اصلا بنا نداشتیم در این روزهای پایانی سال از بدقولی‌ها و ناهماهنگی‌ها خبر بنویسیم؛ اما سرگردانی دانش‌آموزان در مدارسی که عملا تعطیل شده‌اند و مسوولان چیز دیگری می‌گویند ما را بر آن داشت تا این گزارش را تقدیم کنیم. اخبار متناقض درباره تعطیل یا ادامه کار مدارس پس از انتخابات تا نوروز، نه تنها گفته‌های برخی از مسوولان را بی‌اعتبار کرد ، بلکه دانش‌آموزان را نیز در خیابان‌ها سرگردان کرده است. به گزارش «جام‌جم»، اولین خبر درباره تعطیل یا تعطیل نشدن مدارس درست در روز جمعه هنگام برگزاری انتخابات، اعلام شد که علیرضا علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش در کنار رئیس ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرد، شنبه تا سه‌شنبه این هفته مدارس تعطیل نخواهد بود. علی‌احمدی اما به این خبر بسنده نکرد و با اشاره به این که تعطیلی مدارس به واسطه بارش برف در زمستان، دانش‌آموزان را از برنامه‌های درسی‌شان عقب انداخته است، قاطعانه گفت: مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه سراسر کشور از شنبه 25 تا سه‌شنبه 28 اسفند ماه جاری باز خواهد بود. وزیر آموزش و پرورش همچنین از همه خانواده‌ها، دانش‌آموزان، معلمان و مدیران خواست در تشکیل کلاس‌های درس تا سه‌شنبه 28 اسفندماه طبق روال طبیعی همکاری کنند. همچنین صفرعلی براتلو، رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز در تایید ادعای وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به این‌که بخشی از عوامل اجرایی و دست‌اندرکار انتخابات، کارکنان آموزش و پرورش هستند و ممکن است کار شمارش آرا تا صبح روز شنبه طول بکشد، ترتیبی داده شده تا این امر خللی در کار مدارس ایجاد نکند.
کد خبر: ۱۶۵۱۵۱

وی تصریح کرد:  در صورتی که کار شمارش آرا طول بکشد، عوامل اجرایی شعب اخذ رای توجیه شده‌اند تا پیش از شروع کار مدارس شمارش را به نمازخانه یا دفاتر مدارس انتقال و در آنجا ادامه دهند.

تاکیدهای بی‌سرانجام‌

اما علی‌رغم همه گفته‌ها و تاکیدهای مسوولان، تمامی مدارس کشور روز شنبه تعطیل شدند و حتی به گفته برخی از والدین خبر تعطیلی مدارس به شکل غیررسمی در پنجشنبه پیش از انتخابات نیز اعلام شده بود.

 سرانجام در آخرین ساعات روز جمعه استاندار تهران به خبرگزاری فارس گفت: مدارس همه مقاطع تحصیلی تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر فقط فردا شنبه تعطیل است.

تاکید دانشجو بر کلمه «فقط» در شرایطی صورت گرفت که ستاد انتخابات پیش از آن در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود تمامی مدارس تهران تا پایان شمارش آرا تعطیل است. در این اطلاعیه نوشته شده بود با موافقت استاندار تهران و با هماهنگی مراجع ذی‌ربط تمامی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی تا پایان شمارش آرا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تعطیل است.

وقتی حرف‌ها دوتا می‌شوند

اما مساله به اینجا ختم نشد و در بعدازظهر روز شنبه ستاد انتخابات بار دیگر در اطلاعیه‌ای از باز بودن تمامی مدارس تهران در روز یکشنبه خبر داد.

در این اطلاعیه آمده بود با توجه به سوالات مکرر شهروندان استان تهران در این زمینه، ستاد انتخابات استان تهران اعلام می‌دارد هیچ‌یک از مدارس استان تهران تعطیل نیست و دانش‌آموزان موظفند سر کلاس‌های درس حضور داشته باشند.

با این حال هنوز اطلاعیه باز بودن مدارس از دورنگار خبرگزاری‌ها حذف نشده بود که برخی از شهروندان تهرانی طی تماس‌های مکرر با «جام‌جم» اعلام کردند مدارس فرزندان آنها روز یکشنبه تعطیل شده و دانش‌آموزان به خانه بازگشته‌اند. البته گروه دیگری از والدین نیز بودند که در این روز به هیچ‌وجه فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند، چون اطلاعیه پیشین ستاد نشان می‌داد مدارس تا زمان پایان شمارش آرا تعطیل خواهند بود و از آنجا که شمارش آرا روز یکشنبه هنوز به پایان نرسیده بود، طبیعی به نظر می‌رسید که مدارس در این روز تعطیل باشند.

عمل به قول و قرار

چندی پیش وزیر آموزش و پرورش درباره احتمال تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 14 و 15 فروردین ماه آینده گفت: در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد و نتیجه بعدا اعلام می‌شود و وزارت آموزش و پرورش در این رابطه طبق مصوبه هیات دولت عمل خواهد کرد.

اما نکته حائز اهمیت در ماجرای باز و بسته اعلام کردن مدارس این است که اگر دانش‌آموزان یا والدین آنان قصد داشته باشند با نتیجه‌گیری از تجربه‌های قبلی از اظهارنظرهای مسوولان تصمیم بگیرند، شاید بهتر باشد منتظر اعلام دایر بودن یا نبودن مدارس نمانند و از راه توافق با مدیران مدارس به نتیجه برسند تا پس از تعطیلات بار دیگر سرگردان نشوند. شاید مهم‌ترین مساله در غائله باز و بسته اعلام کردن مدارس را بتوان با گفته کارشناسان تربیتی تطبیق داد که می‌گویند در سخن گفتن و بخصوص قول دادن به کودکان و نوجوانان محتاط باشید؛ چرا که در صورت وفای به عهد و عمل به گفته‌هایتان الگویی مناسب برای آنان خواهید بود و در غیر این صورت....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها