رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور اندونزی‌

دنیای اسلام می‌تواند به قدرتی جهانی تبدیل شود

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار یودهویونو رئیس‌جمهور اندونزی و هیات همراه، به نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در همکاری و تفاهم با کشورهای اسلامی اشاره و تصریح کردند: دنیای اسلام با اتحاد و گسترش همکاری‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند به یک قدرت در جهان تبدیل شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این که کشورهای اسلامی بخش عظیمی از ثروت، جمعیت، سرزمین‌ها و گذرگاه‌های حساس دنیا را در اختیار دارند، خاطرنشان کردند: سیاست جمهوری اسلامی، اولویت دادن به همکاری و ارتباط هر چه نزدیک‌تر میان کشورهای اسلامی است. رهبر انقلاب اسلامی منطق امریکا را منطق زور دانستند و افزودند: تسلیم شدن کشورها در مقابل زورگویی استکبار جهانی، موجب عقب‌‌ماندگی آنان می‌شود. ایشان حرکت اندونزی را در قبال قطعنامه اخیر شورای امنیت، حرکتی خوب و شجاعانه توصیف کردند و افزودند: به طور یقین این نوع تصمیم‌گیری بر اعتبار یک ملت و دولت می‌افزاید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جنبش غیرمتعهدها را نمادی از استقلال کشورهای دنیا دانستند و اظهار امیدواری کردند،‌ این جنبش بتواند با همان اهداف و جهت‌گیری‌های اولیه فعال شود. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش امریکا و رژیم صهیونیستی برای حذف و از بین بردن ملت فلسطین تصریح کردند: مقاومت ملت فلسطین نشان داد که این ملت، زنده و شجاع است و دنیای اسلام باید پشتیبان آنان باشد. ایشان با اشاره به روابط مستحکم دو کشور ایران و اندونزی، بر اجرایی شدن توافقات دوجانبه تاکید کردند. در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت یودهویونو رئیس‌جمهور اندونزی با اشاره به پیشینه فرهنگی و تمدن غنی ایران گفت: آمادگی داریم همکاری‌های خود را در زمینه‌های گوناگون با ایران گسترش دهیم و از تجربیات ارزنده علمی ایران استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۶۴۲۹۶

رئیس‌جمهور اندونزی موضع کشورش در شورای امنیت را برگرفته از تفکر و اندیشه قبلی دانست و افزود: مبارزه با یکجانبه‌گرایی و بی‌عدالتی در جهان و همچنین تقویت همکاری با کشورهای اسلامی و اعضای غیرمتعهدها از جمله سیاست‌های اندونزی است.

یودهویونو آمادگی کشورش را برای اجرایی کردن موافقت‌نامه‌ها با ایران اعلام کرد.

رئیس‌جمهور اندونزی اعلام کرد:
همواره از فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم‌

در جلسه مطبوعاتی مشترک روسای جمهور ایران و اندونزی، رئیس‌جمهور اندونزی بر حمایت مداوم این کشور از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش‌آفرینی ایران در حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای تاکید کرد.سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رای متفاوت و ممتنع کشورش در شورای امنیت و در خصوص قطعنامه اخیر این شورا علیه ایران را نشانه‌ای از اثبات این ادعا عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور اندونزی با بیان این‌که روابط دو کشور ایران و اندونزی در حال توسعه است، ابراز امیدواری کرد این روابط روز به روز توسعه یابد.

وی گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران و اندونزی از رشد اقتصادی چشمگیری برخوردار هستند و امیدواریم دو کشور با موقعیتی که در این زمینه دارند، به نحو احسن استفاده کنند.

وی با اشاره به مذاکرات هیات‌های دو کشور در تهران گفت: در این مذاکرات در خصوص مساله منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بحث و گفتگو شد.

رئیس‌جمهور اندونزی همچنین گفت: ما از نقش‌آفرینی ایران در حل‌وفصل مسائل عراق در جهت ایجاد صلح و امنیت تشکر و قدردانی می‌کنیم.وی افزود: جمهوری اندونزی همواره از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای تامین منافع مردم خود دفاع کرده است.

احمدی‌نژاد: هیچ محدودیتی برای توسعه روابط ایران و اندونزی نیست‌


رئیس‌جمهور کشورمان نیز در این مصاحبه مطبوعاتی از موضعگیری اندونزی در دفاع از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تشکر کرد و آن را قانونی و عادلانه خواند.به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد با بیان این که روابط دو کشور ایران و اندونزی روزبه‌روز در حال گسترش است، ‌گفت: هر دو کشور مصمم هستند روابط خود را تا حداکثر ممکن گسترش دهند و هیچ محدودیتی برای توسعه روابط دو کشور ایران و اندونزی نیست، همکاری‌ها و گسترش روابط دو کشور نیز به نفع دو ملت و به نفع صلح و امنیت جهانی است.

وی با بیان این که در عرصه بین‌المللی نیز همکاری‌های دو کشور هر روز عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود، اظهار کرد: دیدگاه‌های دو کشور ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و جهانی بسیار نزدیک و مشترک است؛ بویژه درخصوص مسائل منطقه خاورمیانه از جمله‌ کشورهای لبنان، فلسطین، عراق و افغانستان.

احمدی‌نژاد گفت: هر دو کشور معتقد به وحدت و همبستگی بین ملت‌های منطقه، حفظ تمامیت ارضی کشورها و حاکمیت ملی آنها و همچنین دخالت ‌نکردن بیگانگان در امور منطقه و بسیج امکانات برای پایان دادن اشغالگری‌ها هستند.

امضای 5 سند همکاری بین ایران و اندونزی‌

با حضور روسای جمهور ایران و اندونزی، 5 سند همکاری در زمینه‌های مختلف به امضای مقامات دو کشور رسید.به گزارش فارس، براساس این گزارش سند همکاری‌های آموزشی، یادداشت تفاهم همکاری‌های کشاورزی، سند شراکت همکاری پالایشگاه ایران و اندونزی، یادداشت تفاهم همکاری‌های کلی اتاق‌های بازرگانی دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری‌های اتاق تعاون، 5 سند همکاری به امضا رسیده بین مقامات تهران و جاکارتاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها