دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد

شرایط ایران برای گفتگوهای هسته‌ای‌

گروه سیاسی: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: ما از گفتگو استقبال می‌کنیم، اما گفتگو شرایطی دارد، حرف تنها کافی نیست. به گزارش ایسنا، وی در مراسم اختتامیه‌ همایش بین‌المللی برنامه و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران افزود: کسانی که بدترین سیاست خصمانه را علیه ایران دنبال می‌کنند پس از آن که آژانس به صراحت اعلام می‌کند مسائل حل شده، آنها این موضوع را نادیده می‌گیرند.
کد خبر: ۱۶۳۹۴۲

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز که ابهامات دروغین در پرونده هسته‌ای ایران برطرف شده، فرصت خوبی برای همکاری در 3 زمینه خلع سلاح، مقابله با اشاعه تسلیحات هسته‌ای و حمایت از گسترش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد شده است.

جلیلی با تاکید بر حقوق ملت ایران در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد: ما از کسانی که در چند سال گذشته محدودیت‌هایی را بر ما اعمال کرده‌اند خسارت مطالبه می‌کنیم.

وی درباره این که آیا پیشنهاد ایران مبنی بر تشکیل کنسرسیوم در دو سال و نیم پیش که از سوی رئیس جمهوری ایران اعلام شد، هنوز برقرار است، گفت: اگر مشکل آنها محروم‌سازی نیست می‌توانستند مستقیم در فعالیت‌های هسته‌ای ایران شرکت کنند و اگر مشکل آنها اعتمادسازی بود، چرا یک نفر و یا کشوری از این پیشنهاد استقبال نکرد؟

وی همچنین گفت: در عین حال ما منتظر ننشسته‌ایم که کسی بیاید تا برنامه‌هایمان را دنبال کنیم. ایران به برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود ادامه داده و به پیشرفت‌های فنی خوبی نیز رسیده است.

جلیلی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید: «اگر رایس، وزیر امورخارجه امریکا تقاضا کند که به ایران بیاید این تقاضا را می‌پذیرید»، صرفا به بیان نه اکتفا کرد.

وی گفت: امروز کشورها در حال فاصله گرفتن از سیاست‌های یک جانبه‌گرایی هستند و همان طور که می‌بینیم در فضای انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تغییر رویکرد را مشاهده می‌کنیم.وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که اوباما یا کلینتون، رئیس جمهور آینده امریکا شوند آیا این انتخاب برای برنامه هسته‌ای ایران فرصت محسوب می‌شود یا تهدید، گفت: ما فکر می‌کنیم فاصله گرفتن از سیاست‌های غلط در امریکا که در گذشته اعمال می‌شد قبل از هر چیزی برای ملت امریکا فرصت است.

واکنش ایران به قطعنامه شورای امنیت در روزهای آینده

 وزیر امور خارجه نیز  از اعلام موضع رسمی ایران نسبت به قطعنامه اخیر شورای امنیت طی روزهای آینده خبر داد.
منوچهر متکی، در این همایش  در پاسخ به پرسش حاضران با اشاره به تداوم تعامل ایران و آژانس با وجود پایان مدالیته گفت: کار ما در چارچوب مدالیته با آژانس به پایان رسیده، اما همکاری ما با این نهاد بین‌المللی در چارچوب ان پی.تی، موافقت‌نامه‌های پادمان و مقررات آژانس به عنوان یک کشور به صورت عادی ادامه دارد.

مذاکره با امریکا در دستور کار قرار ندارد

وزیر امور خارجه همچنین علت تعویق مذاکرات ایران و امریکا درباره عراق را دلایل فنی اعلام کرد.

وی با یادآوری این که مسوولان ذی‌ربط توضیحات لازم را درخصوص تعویق گفتگوهای ایران و امریکا درباره عراق می‌دهند، افزود: آنچه درباره گفتگوهای ایران و امریکا با حضور و مشارکت نمایندگان دولت عراق مطرح است، پیرامون وضعیت عراق، کمک به مردم این کشور و تثبیت و حمایت قانونی از آن بود و مذاکرات مستقیم با امریکا در دستور کار قرار ندارد. وزیر امور خارجه همچنین درباره موضع ایران نسبت به نتایج احتمالی انتخابات آینده امریکا، تصریح کرد: انتخابات امریکا به مردم آن کشور مربوط است و ما نیز براساس افراد و احزاب به مسائل امریکا نگاه نمی‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها