هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین که اکنون در زرادخانه ارتش‌های آمریکا و اسراییل کاربردهای دوگانه نظارت و پرتاب موشک پیدا کرده‌اند جایگزین جنگنده‌های خلبان‌دار شده‌اند و ایمنی حملات هوایی را در جنگها برای مهاجمان افزایش می‌دهند.
کد خبر: ۱۶۲۶۵۱

به گزارش ایرنا ، هواپیمای بدون سرنشین کنترل از راه دور که از روی زمین هدایت می‌شود، به خاطر اندازه کوچک و سرعت نسبتا کم می‌توانند حامل موشکهای کم وزنی باشند که امکان هدف‌گیری دقیق آنها وجود دارد.

اسراییل طلایه‌دار فناوری هواپیماهای بدون سرنشین در جهان است که اکنون به طور فزاینده‌ای در مناطق بحرانی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مورد کاربردهای این هواپیماها پنهان‌کاری می‌شود، مقامات دفاعی اسراییل از اظهار نظر علنی در مورد استفاده از این هواپیماها در حملات هوایی به غزه خودداری می‌کنند، اما مقامات اسراییلی در گفت و گوهای خصوصی استفاده از این سلاح را تایید کرده‌اند.

دیوید کمپ سردبیر گروه هوانوردی هفته‌نامه جینز دیفنس می‌گوید اسراییل احتمالا اولین کشوری است که از خودروهای هوایی بدون سرنشین یا VAB هم برای شناسایی و هم پرتاب موشک استفاده می‌کند. این کشور رهبری جهان را در این حوزه در اختیار دارد و در حیطه وسیعی می‌تواند این وسیله را به کار گیرد.

وی می‌گوید این هواپیماها دقیق تر، کم هزینه‌تر و ایمن تر از جت‌های جنگنده اف 16 و بالگردهای آپاچی هستند.

نکته مهم در مورد این هواپیماها این است که می‌توان ماموریتهای خطرناک، خسته‌کننده و پلید را به عهده آنها گذاشت. آن‌ها را می‌توان مدت طولانی به مناطقی که برای خلبانان خطرناک است اعزام کرد.

فلسطینی‌ها هواپیماهای بدون خلبان اسراییل را سلاح مهمی در تازه‌ترین تهاجمات به غزه می‌دانند.

به گفته یک پزشک فلسطینی که مجروحان مورد حمله این هواپیماها را در بخش اورژانس بیمارستانی در شمال غزه مداوا می‌کند این هواپیماها در یک شعاع 15 متری همه چیز را می‌توانند از بین ببرند. موشکهای مرگبار پرتاب شده از این هواپیماها مردم را هدف قرار داده و تکه تکه می‌کنند.

هنگامی که یکی از این هواپیماها در بالای سر دیده می‌شود، مبارزان فلسطینی از طریق واکی تاکی همرزمانشان را آگاه می‌کنند تا گوشی‌های تلفن همراه خود را خاموش کنند و باتریهایشان را درآورند تا موقعیت آنها کشف نشود.

یک مبارز جهاد اسلامی می‌گوید این هواپیماها عمدتا برای هدف‌گیری افراد به کار می‌روند نه علیه ساختمانها. این هواپیماها در ارتفاعات بسیار بالاتر از هواپیماهای سرنشین‌دار پرواز می‌کنند و موشکهایشان ویرانگرتر است و شکافهای عمیقی در زمین ایجاد می‌نماید.

این هواپیماها معمولا اهدافی را که به کندی حرکت می‌کنند نظیر عابران پیاده یا خودروهایی را که با رسیدن به دست انداز سرعتشان کم می‌شود هدف می‌گیرند.

این هواپیماها حلقه‌های کوچکی در آسمان درست می‌کنند و قبل از آنکه موشک پرتاب کنند سرعتشان کم می‌شود. این هواپیماها با سایر هواپیماها متفاوت هستند و موشک آنها هنگام پرتاب دیده نمی‌شود.

جابر ویشه معاونت مرکز حقوق بشر فلسطینی‌ها می‌گوید گزارشهایی در مورد پرتاب موشک از این هواپیماها طی بیش از سه سال گذشته دریافت شده است.  نوع موشکها ظاهرا کوچک است اما اسناد یا تصاویری از این هواپیماها دردست نیست.

اسراییل که مدتها قبل رهبر جهان در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین قلمداد می‌شد، مغرورانه محصولات خود را در نمایشگاههای بین‌المللی هوایی عرضه می‌کند اما اصرار دارد که این هواپیماها برای اهداف نظارتی هستند و از تایید استفاده از آنها در حملات هوایی خودداری می‌کند.

دورون ساسلیک یک مقام بلندپایه موسسه‌های هوافضای اسراییل که این هواپیماهای بدون سرنشین را می‌سازد می‌گوید این شرکت مشتریانی از سراسر جهان از سوییس، فرانسه و هند دارد و فروش سالیانه این شرکت به  500 تا 600 میلیون دلار می‌رسد.

این مقام از شرح قابلیتهای نظامی این هواپیما خودداری کرد و تمایل مشتریان به محرمانه ماندن این اطلاعات را علت آن بیان می‌نماید. مقامات دولتی و نظامی نیز از اظهارنظر در مورد قابلیتهای پرتاب سلاح این هواپیما خودداری می‌کنند.

اسراییل از اوایل دهه 1970 از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده است و ناوگان این هواپیماها به طور مداوم بزرگتر شده است. به گفته مقامات نیروی هوایی اسراییل این هواپیماها به جزء لاینفک نیروی هوایی این کشور تبدیل شده‌اند به طوری که ساعات پرواز آن‌ها از ساعات پرواز جنگنده‌های سرنشین دار فراتر رفته است.

اسراییل یکی از بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان است. ماه مارس گذشته اسراییل از بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین خود در یک پایگاه نیروی هوایی ساحلی در مرکز فلسطین اشغالی پرده‌برداری کرد.

هواپیمای «هرون» که پهنای بالهای آن 16.6 متر است می‌تواند به مدت 30 ساعت با سرعت 225 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 9هزار متری پرواز کند.

کمپ می‌گوید نسخه جدیدتر Heron TP است که در ماه ژوئن در پاریس پرده برداری شد. این هواپیما با پهنای بال 26?متر می‌تواند به مدت 36 ساعت پرواز کند و حداکثر هزار کیلوگرم بار را با خود حمل کند.

ارتش آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین نظیر Predator ، MQ-1 و Reaper، MQ-9 برای حملات هوایی علیه فرماندهان القاعده و سایر جنگجویان در افغانستان و عراق استفاده کرده است. همچنین براساس گزارشها با این هواپیماها اقدام به کشتن جنگجویان در پاکستان و یمن نموده است.

براساس اعلام یک گروه محققان دفاعی مستقر در ویرجینیا به نام  GlobalSecurity.org در اواخر سال 2001 ارتش آمریکا مدعی دستیابی به دقت 100 درصد این هواپیماها در هدف‌گیری شد.

سال بعد شش عضو القاعده در خودرویی در یمن مورد حمله یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به سازمان سیا قرار گرفته و کشته شدند.

اکنون مشاهده Predator ساخت آمریکا که مجهز به دوربین، سنجنده و رادار است و می‌تواند تصاویر ویدیویی و ثابت بگیرد در آسمان بغداد امری عادی است.

این هواپیما از یک ایستگاه کنترل سیار زمینی هدایت می‌شود یک سامانه هدف یابی دارد و می‌تواند دو موشک هدایت لیزری Hellfire را با خود حمل کند. طول این هواپیما 8 متر وزن آن 500 کیلوگرم است و می‌تواند تا ارتفاع 7600 متر به مدت 40 ساعت پرواز کند. نیروی هوایی آمریکا ناوگانی شامل 100 هواپیمای Predator دارد.

سازمان سیا همچنین از این هواپیما استفاده می‌کند و در ساخت آن مشارکت نزدیک داشته است. این هواپیماها تصاویر ویدیویی فوری و   video-full-motion می‌فرستند و از راه دور کنترل می‌شوند. خلبانان نیروی هوایی از پایگاه نیروی هوایی Greech در نزدیکی لاس وگاس هواپیماهای بدون سرنشین را در عراق و افغانستان کنترل و هدایت می‌کنند.

وزن هواپیمای Reaper چهار برابر و سرعت و ارتفاع‌گیری آن دو برابر هواپیمای Predator است. در ماه ژانویه یک موشک پرتاب شده از هواپیمای Predator به کشته شدن یک فرمانده ارشد القاعده در منطقه قبیله‌نشین پاکستان در شمال وزیرستان انجامید. گمان می‌رفت نیروهای ائتلافی در افغانستان حملات موشکی با این هواپیماها علیه جنگجویان طالبان و القاعده که در خاک پاکستان مخفی شده‌اند استفاده کرده باشند، اما ارتش آمریکا این نکته را تایید نکرد.

ارتش آمریکا استفاده از این هواپیماها را در سال 2007 دو برابر کرده و به 500 هزار ساعت رسانده است که عمدتا از آنها در عراق استفاده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها