استاد دانشگاه منچستر: نمایش های ایرانی استاندارد جهانی دارند

پایان جشنواره تئاتر و پیشنهادی که وزیر ارائه کرد

گروه فرهنگ و هنر: بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، دیشب با معرفی نمایش های برتر به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۶۰۱۲۸

در مدت 9روز برگزاری این جشنواره ، فرصتی فراهم آمد تا هنرمندان تئاتر کشور در کنار میهمانان خارجی به ارائه آثار خود بپردازند و از تجربیات هم بهره مند شوند.

در همین ارتباط، الکساندر ساشا دونجرویچ ، عضو هیات داوران جشنواره به ستاد خبری جشنواره فجر گفت : هدف اصلی از برگزاری چنین جشنواره هایی در کشورهای مختلف ، جمع شدن هنرمندان و تبادل آرا و اندیشه است.

وی ضمن تاکید بر بالا بودن سطح نمایش های اجرا شده ، افزود: انتخاب های بخش مسابقه بسیار خوب بود و کارهای ایرانی و خارجی از استانداردهای لازم نمایشی برخوردار بودند.

این استاد دانشگاه منچستر انگلستان که برای اولین بار به ایران سفر کرده است ، ضمن اشاره به کیفیت قابل قبول تئاتر ایران تاکید کرد: متاسفانه تئاتر ایران در دنیا شناخته شده نیست و باید اطلاع رسانی بهتری صورت گیرد تا هنر ایرانی ها به دیگر کشورهای دنیا معرفی شود.

 پیشنهاد تازه

جشنواره تئاتر فجر علاوه بر این که محلی برای گرد آمدن هنرمندان به دور یکدیگر است ، مکانی برای دیدار و گفتگوی هنرمندان ، مدیران و مسوولان فرهنگ و هنر کشور نیز محسوب می شود.

در همین راستا، محمدحسین صفارهرندی در نشستی با هنرمندان تئاتر شهرستان ها، با آنها به گفتگو پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت : متاسفانه این روزها ما اسیر عادت های خود هستیم و این موضوع همان چیزی است که باعث ایجاد فاصله میان هنرمندان شهرستانی و تهرانی می شود.

صفار هرندی با اشاره به نیازهای هنرمندان شهرستانی و برآورده نشدن نیاز آنها، تصریح کرد: پیشنهاد راه اندازی سازمان تئاتر شهرستان ها و بالا بردن جایگاه مدیریت شهرستان یک ضرورت و نیاز مهم تلقی می شود، اما باید کاری کرد تا این پیشنهاد تنها در حد یک نام نباشد و لوازم و امکانات آن فراهم شود.

 بخش اصلی و فراموش شده

یکی از بخش های جشنواره تئاتر فجر که در سایه بخش هایی همچون مسابقه بین الملل ، چشم انداز سال 87 و مرور تئاتر در سال 86 در پلاتوهای کوچک دانشکده های هنری و به دور از چشم مخاطبان عام و حرفه ای های تئاتر برگزار شد، بخش «تجربه های تئاتر دانشجویی» بود.

این بخش امسال برای نخستین بار به صورت مستقل و با داوری مجزا، میزبان 9کار برگزیده دانشجویی بود که در سالن های دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده سینما و تئاتر روی صحنه رفتند.

یکی از علت هایی هم که باعث شد تا این بخش به جزیره ای جدا از متن اصلی جشنواره فجر تبدیل شده و بخوبی دیده نشود، انتخاب فضاهای دانشگاهی برای اجرای این نمایش ها بود.

9 نمایش بخش «تجربه های تئاتر دانشجویی » در حالی اجرا شدند که تماشاگران آن به تعدادی از دانشجویان ، بستگان و دوستان اعضای گروه ها، محدود بودند و هیچ استاد دانشگاه ، هنرمند حرفه ای یا مهمان خارجی به تماشای آنها ننشست.

این بی مهری به تئاتر دانشجویی در حالی رخ داد که دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی ، استاد دانشکده هنرهای زیبا در ارتباط با جایگاه تئاتر دانشگاهی به خبرنگار ما گفت : اتفاق ویژه و منحصر به فردی که در کشور ما رخ داده ، این است که بخش دانشجویی و دانشگاهی به موتور محرکه تئاتر ایران تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها