نقش مسیحیت در مبارزات انتخاباتی امریکا

جام جم آنلاین: در مبارزات انتخاباتی امریکا که نامزدهای احتمالی هر دو حزب عمده این کشور آشکارا درباره ایمان و اعتقادات مسیحی خود حرف زده اند، بعضی از غیرمسیحیان احساس می کنند به آنان اجحاف شده است.
کد خبر: ۱۵۸۱۵۴

به گزارش رویترز از واشنگتن، با وجود جدایی کلیسا از حکومت در قانون اساسی امریکا، دین نقشی بزرگ و گاه تعیین کننده در صحنه سیاسی ایفا می کند و نقش دین در آن بسیار پررنگ تر از اروپا است.

احمد رهاب سخنگوی شورای روابط اسلامی - امریکایی گفت غیر مسیحیان نگران هستند که از این فرآیند کنار گذاشته شوند.

وی گفت:" من از ارزش های دینی، اگر نامزدها را تشویق به انجام کارهای خوب کنند، استقبال می کنم. اما نگرانم از آن سوء استفاده شود."

ظاهرا حدود 75 درصد جمعیت امریکا خود را مسیحی می دانند و این عاملی برای نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برای جلب نظر رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر است نامزدهایی که آشکارا درباره دین حرف می زنند و مرتب در کلیساها حضور می یابند.

"مایک هوکابی" نامزد جمهوریخواه، که امید چندانی به "سه شنبه سوپر" ندارد یک موعظه گر "باپتیست" است که در سخنرانی هایش از مطالب کتاب مقدس استفاده می کند.

میت رامنی از "مورمون" ها است. "جان مک کین" که در مبارزات انتخاباتی ناکام سال 2000 خود رهبران راستگرای مذهبی را "نمادهای عدم تسامح" نامید مدت هاست می کوشد با نشان دادن گرایشات دینی خود دل آنان را نرم کند.

نامزدهای حزب دموکرات نیز تمایل زیادی به نشان دادن گرایشات دینی خود دارند. این نمایندگان هر دو حزب فقط مسیحی هستند، اگرچه بر ضرورت تسامح دینی تاکید کرده اند.

شایعه دروغینی که درباره "باراک اوباما" نامزد حزب دموکرات که پدرش اهل کنیا بود، در اینترنت پخش شده این است که او مسلمان است و درباره دین خود دروغ گفته است.

برآورد تعداد غیر مسیحیان در امریکا متفاوت است: بعضی ها افراد غیرمذهبی را 15 تا 18 درصد جمعیت 300 میلیونی امریکا می دانند.

یهودیان، مسلمانان، هندوها و پیروان ادیان دیگر کمتر از 10درصد جمعیت امریکا را تشکیل می دهند.
"تجاس کاروه" خلبان 26 ساله ای که 8 سال پیش از هند مهاجرت کرد در حالی که در مقابل یک معبد هندو در حومه دالاس ایستاده می گوید درک می کند چرا نامزدها بر تعهد خود به مسیحیت تاکید می کنند اما این کار باعث می شود احساس بیگانگی و محرومیت کند، فکر می کنم این وضع برای آن است که اکثریت با مسیحیان است. این برای امریکایی ها غیرقابل تصور است نامزدی غیرمسیحی داشته باشند. به عقیده من آنان غیرمسیحیان را کنار می گذارند.

رامنی در سخنرانی اخیر خود گفت:"آزادی نیازمند دین است ونمی تواند بدون آن زندگی کند". وی از کسانی انتقاد کرد که می کوشند هرگونه پذیرش خدا را از قلمرو عمومی حذف کنند. وی گفت گویی آنان قصد دارند دین جدیدی در امریکا به وجود آورند: دین سکولاریسم. اما اشتباه می کنند."

نظرسنجی سال گذشته "مرکز تحقیقات پیو" نشان داد 63 درصد پاسخ دهندگان گفتند بعید است به نامزدی رای بدهند که به خدا اعتقاد نداشته باشد.

اما کسانی که می گویند کاری با دین ندارند علاقه فراوانی به دادن رای دارند. اطلاعات "پیو" نشان داد 82درصد آنان به احتمال بسیار رای خواهند داد.

پیروان فرقه "ایوانجلیکال" نیز- با 90درصد- تنها گروهی هستند که گفتند به احتمال بسیار رای خواهند داد.


منبع: رویترز
مترجم: علی کسمایی
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها