آیتالله سید احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان و از اعضای ارشد
کد خبر: ۱۵۷۰۳۴
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی حضور دو ساعته و بازدید از بخشهای مختلف خبرگزاری دانشجویان ایران و گفتوگو با مدیران و خبرنگاران این خبرگزاری به پرسشهای خبرنگار سیاسی ایسنا در زمینههای گوناگون پاسخ گفت.
خاتمی در مورد فضای سیاسی از جمله فضای انتخاباتی کشور، گفت:« برداشت من از فضای سیاسی این است که علیرغم تمام اختلافنظرها و سلیقههایی که در جامعهی ما است پایبندی به ارزشها ،به خط امام(ره)، مقدسات، ولایت فقیه و منافع کلان نظام همچنان بازار گرمی دارد. البته بگذریم از محدود و معدود حرکات نادرستی که در گوشه، کنار صورت میگیرد. اینها قاعده نیستند. اینها استثناء هستند و قاعده همان است که گفتم و این جای خرسندی دارد.»
وی با بیان اینکه در فضای عمومی جامعه ما تندروی به عنوان یک ضدارزش تلقی میشود و این پدیدهی مبارکی است، گفت:« معتقدم که این نقطه نقطهی امیدوارکنندهای است.»
وی گفت:« در یک تحلیل منصفانه در جریان دوم خرداد در حقیقت چوب برخی از تندرویهای منتسبین به این جریان را خورد و این تحلیلی است که همه قبول دارند حتی کسانی که در آن جریان نیز فعالیت میکنند. من امیدوارم که همه گروههای سیاسی به این واقعیت رسیده باشند که دیگر تندروی و برخورد هتاکانه جواب نمیدهد و این که یک چهرهی سیاسی بگوید که چون میدانم شورای نگهبان من را رد صلاحیت میکند، کاندیدا میشوم مردم این سخن وی را تندروی تلقی میکنند و در یک جامعهی رشید، منطق باید حرف اول را بزند. با روش خردورزانه و جریان موسوم به چپ و راست باید از منطق و خرد پیروی کنند.»
وی گفت:« برداشت من این است که در حال حاضر مردم از تندروها و تندرویها رویگردان شده و رویکرد آنها به برخورد منطقی و منصفانه است و این باعث مسرت و خوشحالی است.»

حضور مردم در صحنه سرمایه نظام است

وی گفت:« با توجه به فضای سیاسی کشور این پیشبینی میشود که ما شاهد فضای بانشاط انتخاباتی باشیم و ما این را از آرایش سیاسی که در بین احزاب و گروههای مختلف میبینیم متوجه میشویم واین جای خوشحالی است. آنچه که باید برای ما مهم باشد نشاط انتخاباتی و حضور مردم در صحنه است و این سرمایهی نظام است و دقیقا نقطهی مقابل چیزی است که دشمن میخواهد. دشمن در واقع میخواهد عقبهی مردمی انقلاب را بزند و از جمله جاهایی که بر روی آن تمرکز کرده همین مسألهی انتخابات است. حضور گستردهی مردم در انتخابات به آن معناست که انقلاب بعد از 28 سال همچنان عقبهی مردمی آغازین خود را دارد.»
وی ادامه داد:« ولی آنچه که بعضا باعث نگرانی است بداخلاقیهایی است که ما در ایام انتخابات مشاهده میکنیم. بنده بدون آنکه وارد ریز قضیه شوم چند نکته را بیان میکنم: ما برای اینکه یک انتخابات شاداب و سالم داشته باشیم باید چند نکته را رعایت کنیم، اول قانونمداری است. قانونمداری رکن اول یک انتخابات سالم است و مجریان و ناظران نباید سرسوزنی از قانون تخطی کنند چون فرض این است که امین هستند و تخطی از قانون خیانت است. مسألهی دیگر این است که نباید پیش از برگزاری انتخابات مردم را ناراحت کرد و این بداخلاقی است. یعنی عدهای نیایند اینگونه وانمود کنند که نگران از صحت و سلامت انتخابات هستند و اگر نتیجهی انتخابات به نفع آنها شد بگویند اگر ما اظهار نگرانی نمیکردیم حتما اتفاق بدی میافتاد و اگر مردم از آنها اقبال نکردند بگویند ما از چند ماه پیش نگرانی خود را از این مسأله اعلام کرده بودیم که انتخابات ممکن است سالم نباشد و این یک بداخلاقی انتخاباتی است.»

وی گفت:« مجریان و ناظران انتخابات امین هستند و فرض این است که امین خیانت نمیکند ولی بشر است و اگر افراد موردی را مشخصا دیدند که خلاف قانون است بدون هیچ ملاحظهای باید تذکر دهند و آن را اعلام کنند؛ اما اینکه چند ماه پیش از برگزاری انتخابات بیایند و از برگزاری سالم انتخابات اظهار نگرانی کرده و این جور القاء کنند که انتخابات ممکن است سالم نباشد، کار درستی نیست.»
خاتمی ادامه داد:« مسأله دیگری که باید در جریان انتخابات به آن توجه کرد مقابله با پولسالاری در انتخابات است و این را میگویم که برجسته شود. اگر پولسالاری در انتخابات حرف اول را زده و تبدیل به یک روال شود مجلس به سوی طاغوتی شدن پیش میرود، طاغوتی شدن ذره، ذره است و نباید گذاشت که هرکس پولدارتر است رأی مردم را به دست آورد و این یک خطر جدی است. رأی خریدن کاری نادرست است . یکی از بزرگان تعبیر خوبی داشت، کسی که رأی میخرد به راحتی او را میخرند. کسی که رأی میخرد برای او وظیفه و شرع و نظام و انقلاب مطرح نیست بلکه میخواهد به هر طریقی که شده رأی بخرد، به مجلس برود تا به آن احزاب سیاسی و غیرهای که مدنظرش است دست پیدا کند.»
وی یکی دیگر از مسائلی که میبایست مورد توجه قرار بگیرد را بداخلاقیهای انتخاباتی عنوان کرد و گفت:« در مورد این مساله حرفهای زیادی گفته شده و نیاز به تکرار نیست، ولی گفتن آن لازم است. تخریبها، هتک حرمتها مصداق بداخلاقیهای انتخاباتی است. کسانی که شورای نگهبان تاییدشان کرده است، به عنوان کسانی که حداقلها را دارند نباید مورد تخریب قرار بگیرند یا خود، دیگران را مورد تخریب قرار دهند بلکه کاندیداها باید شایستگیهایشان را بیان کنند و این عیبی ندارد ولی اینکه کسی نانش را در تخریب رقیب ببیند یک بداخلاقی انتخاباتی است. یا اینکه کسانی بخواهند با زیر سوال بردن اساس نظام و سیاستهای مورد تایید مقام معظم رهبری رای بیاورند. این بداخلاقی انتخاباتی است. مثل کسانی که میخواهند با تضعیف نظام رای بیاورند مثل کسی است که بر سر شاخه بن میبرید.»
خاتمی خطاب به این افراد گفت:« شما همه سر سفرهی همین نظام نشستهاید و در انتخاباتی که همین نظام فراهم کرده است میخواهید به مجلس بروید و این رفتار شما نمک خوردن و نمکدان شکستن است.»
خاتمی همچنین یکی دیگر از مصداقهای بداخلاقیهای انتخاباتی را دامن زدن به اختلافات دانست و گفت: « بهویژه در اینجا مسالهی اختلافات قومیتها است. اینکه کسانی بخواهند با دامن زدن به این اختلافات رای کسب کنند در واقع بداخلاقی انتخاباتی کردهاند و حیف است که فضای بانشاط سیاسی کشور را با بداخلاقیهای انتخاباتی دچار خدشه و آسیب کنیم.»
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در مورد مولفههای وحدت ملی و اینکه چهطور کاندیداها و گروهها ضمن اینکه با یکدیگر رقابت میکنند در راستای وحدت نیز حرکت کنند، اظهار داشت: « من در اینجا لازم میدانم که چند مولفه را به عنوان مولفههای وحدت ملی بیان کنم و اگر این مولفهها در رقابتهای انتخاباتی رعایت شود وحدت ملی آسیب نمیبیند. یکی از این مسالهها مسالهی دین و مقدسات بهویژه اهل بیت است. اصولا باید حریم اهل بیت را نگه داشت و نباید اهل بیت را وارد بازیهای سیاسی کرد.
وارد کردن اهل بیت به این بازیها هتک حرمت است. هتک حرمت، تنشزا است. من نظر به هیچ فرد و جریانی ندارم و میگویم که هر دو جریان کشور نباید از اهل بیت و مقدسات در جریان این رقابتها استفاده کنند. نباید از اهل بیت و مقدسات خرج کنند و حرف خود را بزنند. نباید اهل بیت را خرج منافع سیاسی خود کنند. در دورهی سابق یعنی حدود 8 سال پیش یک نفر گفته بود که شکست خوردههای دوم خرداد از امیرالمومنین یاد بگیرند که وقتی مردم به امیرالمومنین رای ندادند، مولی کنار رفت و چیزی نگفت. بعد که دوباره به ایشان رای دادند، به صحنه آمدند. من این را استفاده ابزاری از مقدسات میدانم. چه کسی گفته است امام علی (ع) حرف نزد. در آن موقع امام علی (ع) به قولی 40 روز و به قولی دیگر شش ماه تلاش سیاسی کرد. بعد احساس کرد سکوت و وحدت مسلمانان مهمتر است و به همین خاطر سکوت کرد، وگرنه در ابتدا تلاش خود را کرد. اگر گروههای سیاسی میخواهند جناح رقیبشان را نقد کنند کاری به امیرالمومنین (ع) نداشته باشند و به هر حال دین و مقدسات مسالهی مهمی است که نباید خرج اینگونه بازیها شود.»

سید احمد خاتمی، یکی دیگر از مولفههای موثر در وحدت ملی را قانون اساسی دانست و گفت:« قانون اساسی یک میثاق ملی است و در حقیقت تاکید دارم که این قانون تدوینکنندهی سیستم حکومتی نظام اسلامی است و نه تنها برای کشور ما بلکه میتواند برای کشورهای دیگر نیز الگو باشد. قانون اساسی ما 177 ماده دارد که روی بند بند آن حدود 90 روز بیش از 30 الی 40 فقیه کار کردهاند و تلاش کردهاند که در این قانون یک ذره خلاف شرع در موارد کلانش نباشد. بنابراین قانون اساسی هم میثاق ملی است و هم میثاق شرعی.»
وی با بیان اینکه شاکله اصلی قانون اساسی را میتوان چهار بخش عنوان کرد، گفت:« اول اسلامیت نظام، دوم ولایت نظام و رهبری، سوم جمهوریت نظام که در ذیل آن حقوق مردم، مجلس شورای اسلامی، خبرگان، ریاست جمهوری و همه قرار دارند و چهارم مذهب رسمی نظام است. اینها در واقع شاخصههای اصلی قانون اساسی هستند و اگر میخواهیم تنشی ایجاد نشود نباید با قانون اساسی برخورد گزینشی کرد. به بهانه حفظ حقوق مردم نباید ولایت فقیه و یا اسلامیت نظام را زیر سوال برد. آن کسی که اسلامیت و ولایت نظام را زیر سوال ببرد جمهوریت نظام را نیز در واقع زیر سوال برده است؛ چرا که جمهوری اسلامی، ترکیب اتحادی است و رهبر معظم انقلاب نیز چنین تعبیری را به کار بردهاند. یعنی نه جمهوریت را میشود از اسلامیت جدا کرد و نه اسلامیت را از جمهوریت.»
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مولفههای حفظ وحدت ملی، حرکت در راستای خط امام (ره) است، گفت:« به لطف خداوند خط امام (ره) همیشه زنده است و امام (ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خطوطی را ترسیم کردهاند و همین خطوط را مقام معظم رهبری نیز دنبال میکنند.»

دینمداران، حافظان ایران هستند

وی به اهمیت مسالهی اقتدار و سربلندی ایران اسلامی نیز اشاره کرد و گفت:« ما معتقدیم که دینمداران، حافظان ایران هستند و با شعار ملیگرایی نمیشود دوستی با ایران را تحقق داد بلکه با عمل است که دوستی با ایران تحقق پیدا میکند. ما سوالمان از جریانهای به اصطلاح ملی این است که در طی هشت سالی که بخشی از کشور در اشغال بیگانگان بود چند نفر از فرزندانشان را به جبهه فرستادند تا از این کشور دفاع کنند؛ در صورتی که ما شاهد حضور سیل عظیمی از جوانان متدین در جبههها بودیم که جانشان را برای دفاع از ایران اسلامی فدا کردند. برای ما ایران اسلامی مقدس است. جای جای ایران خاکش برای ما مقدس است؛ چون پایگاه دین است.»
وی یکی دیگر از عوامل موثر بر وحدت ملی را ولایت فقیه دانست و گفت:« این را هم دشمنان ایران اسلامی فهمیدهاند و هم دوستان نظام و متوجه شدهاند که محور وحدت، ولی فقیه است. آن کسی که حرف آخر را میزند و دعواها را جمع میکند ولی فقیه است. در واقع ولی فقیه عمود خیمهی انقلاب هستند و آسیب رساندن به عمود خیمهی انقلاب یعنی آسیب رساندن به اساس انقلاب اسلامی.»
خاتمی همچنین اجتناب از برخوردهای هتاکانه و در پیش گرفتن برخوردهای منطقی را از دیگر عوامل وحدت دانست و گفت:« در رقابت انتخاباتی ممکن است ما شاهد نوعی جدل باشیم ولی میتوان این جدل را در مدلی منطقی و خردورزانه و به دور از هرگونه هتاکی به پیش برد و این تاکید ماست. امام (ره) همیشه میفرمود طلبگی بحث کنید. طلبگی اینگونه است که دو تا طلبه با هم مینشینند مبانی را مطرح و بحث میکنند. چه بسا تا آخر هم با هم به توافق بر سر مبانی نرسند ولی وقتی مبحث تمام شد هردو با هم رفیق هستند. برخورد منطقی که ما میگوییم یعنی این و معتقدیم که فحاشیها و هتاکیها سم بحثهای سیاسی است.»
امام جمعه موقت تهران همچنین با تاکید بر اینکه گروههای سیاسی باید از غوغاسالاری و شارلاتانیزم پرهیز کنند، گفت:« شارلتانیزم یعنی به هر قیمتی رقیب را از میدان بیرون بردن.»
وی اظهارداشت:« با مولفههایی که بیان شد هم میتوان وحدت ملی را حفظ کرد، هم اینکه ما شاهد فضای بانشاط سیاسی باشیم.»

درباره مسائل سیاسی روز

خاتمی همچنین درباره موضوع هستهیی به خبرنگار ایسنا گفت:« من در رابطه با مساله هستهیی میخواهم این اطمینان را به مردم بدهم که در این مسالهی کلان سیاسی عقل و خرد جمعی حرف اول را میزند، نه خرد فردی و مقام معظم رهبری به عنوان شخص اول کشور قطعا بر روی این مساله نظارت دارند و با جابهجایی مسوولان مثلا مسوولان هستهیی و حتی مسوولان بالاتر از آن یعنی حتی رییسجمهور نیز سیاستهای کلی نظام در این مورد تغییر نخواهد کرد؛ چرا که سیاستهای کلی نظام تعریف شده است بنابراین به نظر میرسد که مسوولان ما نه از اعترافات دشمن باید فوقالعاده شاد شوند، نه از نقدهای آنها مایوس.»
خاتمی به گزارش اخیر 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد و گفت:« این گزارش در واقع از یک سو اعتراف بود؛ اعتراف به اینکه ایران در سال 2007 به جهش فوقالعاده هستهیی دست پیدا کرده است و این اقرار از سوی دشمن چیز خوبی است و اینکه گفته شده ایران از سال 2003 به دنبال سلاح اتمی نبوده و اکنون نیز به دنبال آن نیست، این حرفی است که بارها و بارها مسوولان نظام ما گفتهاند ولی آنها گوش نکردهاند. بوش به دروغ میگفت ایران به دنبال سلاح اتمی است و این گزارش از یک جهت شوکی به بوش بود؛ به نحوی که به دروغگویی افتاد و گفت من یک هفته است که این گزارش را شنیدهام ولی دوستانش اعلام کردند که از یک سال پیش در جریان بوده است.»
وی ادامه داد:« اما در این گزارش دو نکتهی منفی و به شدت شیطنت آمیز وجود دارد؛ یکی اینکه گفته است ایران از سال 2003 دیگر به دنبال سلاح هستهیی نبوده است.
منظور این بوده که ایران قبل از آن به دنبال سلاح اتمی بوده است؛ در صورتی که این دروغ است و دوم اینکه اعلام کرده با فشار آمریکا ایران دست از دستیابی به سلاح اتمی برداشته است تا بستری را برای قطعنامهی سوم فراهم کنند و بگویند اگر جلوی ایران را نگیریم هر لحظه ممکن است که ایران در این راستا حرکت کند و واقعیت این است که نبایستی از اقرارهایی که در این گزارش هست خیلی شاد شد و از دروغهای آن ملول. نظام اسلامی راه خود را دنبال میکند و مصمم به احقاق حق خود است و به هیچ وجه کوتاه نمیآید؛ چرا که انرژی آیندهی جهان، انرژی هستهیی است و قطعا اگر ما امروز در این عرصه کوتاهی کنیم نسلهای آینده ما را نخواهند بخشید و ما را محکوم میکنند لذا برای ما این مساله حیاتی است و در عین حال خرد و خردورزی در این مساله حرف اول را میزند و در عرصهی کلان سیاست خارجی کشورمان نیز عزت، حکمت و مصلحت حرف اول را میزده و همچنان خواهد زد.»

نماز جمعه حامی سیاستهای دولت نیست

امام جمعه موقت تهران در ادامه پاسخ به سوالی درباره جایگاه نماز جمعه و نقش آن در افزایش آگاهی مردم با توجه به اینکه از آن به عنوان یکی از تریبونهای نظام یاد میشود، گفت: « اول باید در این بحث، مبنا را مشخص کرد و مبنا این است که نماز جمعه نماز فردی نیست و نماز حکومتی است و دلیل آن این است که هرکسی نمیتواند نماز جمعه بخواند. امام (ره) در هنگامی که شهید مدنی را به امام جمعهی همدان منصوب کردند در حکم این شهید آورده بودند که امام جمعه از مناصب مخصوص ولی امر است و جز به اذن ولی امر کسی نمیتواند بخواند. بنابراین کسانی که میگویند نباید نماز جمعه حکومتی باشد، به نظر میرسد که توجهی به مبانی ندارند. پس نماز جمعه مبنائا نماز حکومتی است. البته من ضروری است که در اینجا چند نکته را بیان کنم؛ اول اینکه نماز جمعه تحت ولی امر است و در حقیقت تدوینکنندهی سیاستهای اوست و الزاما تبیینکننده و حامی سیاستهای دولتهایی که میآیند و میروند نیست. در مورد دولت، خوبیها را میبیند، بیان و تحلیل میکند و نقد خود را نیز در کنار آن بیان میکند پس نماز جمعه باید در حیطه مسایل سیاسی وارد شود.»
خاتمی گفت:« من در ادله نماز جمعه، بررسیهایی انجام دادهام و به این باور رسیدهام که اهل بیت (ع) از نماز جمعه دو انتظار را دارند؛ یکی اینکه نماز جمعه درس اخلاق باشد و جامعترین عنصر اخلاقی که تقواست در نماز جمعه گفته شود و واجب است که خطیب جمعه مردم را به تقوا دعوت کند؛ چرا که تقوا، جامعترین مفهوم اخلاقی است که در تمام عرصهها جاری است. بنابراین خطبای نماز جمعه باید به این نکته توجه کنند که دعوت به تقوا تشریفات نیست.»
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نماز جمعه باید از دو جهت سیاسی و اعتقادی قوی باشد، گفت:« مطلب دیگر آن است که در بین نماز جمعهها نماز جمعهی تهران به عنوان تریبون نظام به حساب میآید و عمده تحلیلها روی نماز جمعه تهران است، به عنوان امالقرای ایران اسلامی و از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی که اولین نماز جمعه در تهران اقامه شد تاکنون پیوسته خطبههای نماز جمعه تاثیرگذار بوده است. ولی این نیست که الزاما هرچه خطیب نماز جمعه تهران بگوید مواضع نظام باشد. ممکن است بعضا امام جمعه تحلیلهای خود را بیان کند. من این را میخواهم به شما بگویم که بنده به عنوان خطیب نماز جمعه که تاکنون 29 خطبه ایراد کرده ام ، تاکنون یک کلمه دستوری در خطبه نداشته ام . طی این 29 خطبه هیچکس به من دستور نداده که این را بگو و این را نگو. من در طول این خطبهها آنچه را که سیاست و خط نظام تشخیص میدادم اعلام کردم و هیچکدام از ائمه جمعه کشور نیز دستوری خطبه نمیخوانند.»
امام جمعه موقت تهران افزود:« البته شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، ائمه جمعه را کمک میکند. مثلا به آنها میگوید که در هفته گذشته در مطبوعات چه نوشتهاند. چه اتفاقی افتاد و چه تحلیلهایی ارایه شد و اینگونه تحلیلها هست، خواستی بگو، خواستی نگو و به نظر من این امتیاز خطبای ائمه جمعه است. بنده نیز به سهم خودم به عنوان خطیب کوچک نماز جمعه تهران حداقل عقبه مطالعاتیام برای یک خطبهی 40 دقیقهای 20 ساعت است و در عرصهی مسایل سیاسی، در مورد مطالبی که مطرح میکنم حتما مشورت میکنم و تا اصل حرف را از مسوولان مربوطه نگیرم و مطمئن نشوم، به تحلیل و بیان مسایل نمیپردازم و بنای بنده هم در تحلیلهای سیاسی این است تا آنجا که میتوانم آنچه را که فکر میکنم نظر مقام معظم رهبری است بیان کنم. گرچه بنده هیچگاه نگفته و نمیگویم که هرچه ما میگوییم نظر آقا است و هیچکس نیز نباید این را بگوید؛ چرا که مقام معظم رهبری سخنگو ندارند و آنچه را که بخواهند خودشان میگویند. ولی چون این جایگاه، جایگاه نظام است خطبای جمعه بایستی در این مسیر حرکت کنند. نماز جمعه و خطبههای آن در طول این 28 سالی که از پیروزی انقلاب میگذرد همیشه تاثیرگذار بوده است. از جمله در زمان جنگ که مقام معظم رهبری و آقای هاشمی ایراد خطبه میکردند و اکنون نیز احساس میکنم وقتی یک حرفی به صورت منطقی در نماز جمعه گفته میشود تاثیر اجتماعی خود را دارد.»

انتخابات خبرگان

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفتوگوی خود با خبرنگار ایسنا دربارهی فعالیتهای جامعه مدرسین در ارتباط با انتخابات میاندورهای خبرگان و همچنین رایزنیهای این جامعه با جامعه روحانیت مبارز در مورد این انتخابات گفت:« ما هنوز جلسه مشترکی با جامعه روحانیت نداشتهایم. البته دیر نیز نشده است؛ چرا که باید در مورد چهار کاندیدای میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری تصمیم گرفت و آنگونه که سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز اعلام کرده است که این جامعه نیز به دنبال رایزنی با جامعه مدرسین است و جامعه مدرسین نیز در تلاش است که مانند انتخابات گذشته خبرگان، در این انتخابات میاندورهای نیز با جامعه روحانیت به اتحاد کامل برسد.»
عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تاکنون درباره آیتالله مهدوی کنی به عنوان کاندیدای تهران به توافق کامل رسیدهایم ادامه داد :« این مساله یعنی کاندیداتوری آیتالله مهدوی کنی در انتخابات میاندورهای خبرگان به عنوان نمایندهی مردم تهران، اول در جامعه مدرسین مطرح شد و اعضا به اتفاق آرا به این پیشنهاد رای دادند. بعد این پیشنهاد در جلسهی جامعه روحانیت مبارز تهران مطرح شد و در این جلسه نیز اعضا به اتفاق آرا رای دادند و فقط خود آیتالله مهدوی کنی به این پیشنهاد رای ندادند.»
خاتمی گفت:« من تا الان چیزی در مورد نفی این پیشنهاد ازسوی آیتالله مهدوی کنی نشنیدهام. البته تا آخرین مرحله، تصمیمگیرندهی اصلی خود ایشان هستند، آیت الله مهدوی کنی از سابقهی مبارزاتی بسیار درخشانی برخوردار هستند و از خدمتگزاران اصیل نظام در دورههای بحرانی بودهانند. ایشان زمانی وزیر کشور و نخستوزیر بودند و من تا جایی که از ایشان سراغ دارم ایشان عالمی عامل و خدمتگزار و چهرهای هستند که اصلا به دنبال ریاست نیستند و من میبینم که در بین مردم هم از محبوبیت خوبی برخوردار هستند و امیدواریم آیتالله مهدوی کنی در انتخابات میاندورهای خبرگان ثبت نام کند. در مورد سه استان دیگر نیز بحثهای خوبی داشتهایم و در مورد برخی از آنها به جاهایی رسیدهایم و ظاهرا یک استان دیگر مانده است که بایستی به نتیجهگیری برسیم و وقتی به نتیجه رسیدیم نام کاندیداها را با رایزنیهایی که با جامعه روحانیت انجام خواهیم داد اعلام میکنیم.»
وی در مورد نظر جامعه مدرسین در ارتباط با روند حرکتی جبهه متحد اصولگرایان گفت:« تا آنجا که من مشاهده کردهام اعضای محترم جامعه مدرسین تلاشهای جبهه متحد اصولگرایان را نظاره میکنند و نسبت به این فعالیتها خوشبین هستند و امیدوارم که این عزیزان که اینگونه مخلصانه کار میکنند تلاشهایشان به نتیجه برسد.» وی افزود :« ولی من نظراتی را در مورد فعالیتهای جبهه متحد اصولگرایان داشته و دارم که این نظرات را در همایشی که آنها چندی پیش داشتند به آنها منتقل کردم واین ها مطالبی است که در آن همایش عرض کردم:
ا - این جبهه با سعه صدر بیشتری رفتار کند و اگر فعالیت خود را گستردهتر کند بهتر خواهد شد.
2 - این عزیزان بدانند که نظام اسلامی امانت است؛ امانت خدا و شهیدان و بایستی امانتدارانه با این نظام در جهت پویایی آن برخورد کرد.
3 - شورای نگهبان کف صلاحیتها را تعیین میکند اما سقف صلاحیتها با مردم است و مردم امیدوارند که جبهه متحد اصولگرایان این سقفها را به آنها معرفی کند و از هیچ تلاشی در این عرصه کوتاهی نکند.
4 - بعضیها از ایجاد اختلاف بین این جبهه خوشحال میشوند و آنچه که باعث دامن زدن به اختلافات در درون این جبهه میشود اظهارنظر همه است؛ باید این جبهه یک سخنگو داشته باشد و یک صدا از این جبهه برخیزد.
5 - اصولگرایان باید بدانند که پیروزی اخلاقی، مهمتر از پیروزی سیاسی است و از اصولگرایان نباید لغزش در این عرصه صورت بگیرد.
6 - سعه صدر داشته باشند اما نه به قیمت نفوذ سادهلوحان در مجلس شورای اسلامی یا به این قیمت که خدای نکرده نامحرمان در این عرصه نفوذ کنند.
7- از کاندیداها به صورت مشروط حمایت کنند و به کاندیدها بگویند شما در نظر ما اصلح هستید و اگر دیدیم در تبلیغات انتخاباتی پا کج گذاشتید و تخلف کردید دست از حمایت از شما برمیداریم و با این شرط از شما حمایت میکنیم که همچنین در مجلس، اصولگرایانه و ارزشگرایانه عمل کنید.»
خاتمی در ادامه تاکید کرد:« من دراینجا تاکید میکنم که اصولگرایی مدنظر من همان اصولگرایی و شاخصهایی است که مقام معظم رهبری در مورد این مساله تعریف کردند و تاکید میکنم که اصولگرایی را با منتسبین به اصولگرایی نشناسید. معیار اصولگرایی، همان تفسیر مقام معظم رهبری است.»
وی به خبرنگار ایسنا گفت:« اصولگرایان باید به کاندیداهای خود تاکید کنند که خوبیهای خود را بگویند و تخریب نکنند؛ چرا که تخریب رقیب در شأن جبههی اصولگرایی نیست.»

هنوز دیداری بین مسوولان
صداو سیما و جامعه مدرسین صورت نگرفته است

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود مسوولان صدا و سیما با توجه به برخی انتقاداتی که آیتالله یزدی رییس جامعه مدرسین از برنامههای این نهاد داشتند با مسوولان ارشد جامعه مدرسین دیدار کنند و آیا این دیدار صورت گرفته است؛ گفت:« نه هنوز این دیدار صورت نگرفته است.»

مساله ما هم عدالت است، هم عفاف

سید احمد خاتمی در ادامه مورد طرح امنیت اجتماعی و اظهارنظرهای متفاوتی که در مورد این مطرح شده است، گفت:« من نظرات خود را در این ارتباط در نماز جمعه گفتم. الان نیز میگویم عموم مردم حتی کسانی که چندان پایبند به دین نیستند، جامعهی پاک میخواهند. مردم میخواهند که نوامیسشان با آرامش به جامعه بیایند و تردد در جامعه داشته باشند و فقط اختصاص به متدینین ندارد.»
وی گفت:« از طرف دیگر ما شاهد حضور کسانی هستیم که عملا حرمتشکنی میکنند. یعنی اصلا گویا تعمد دارند که قوانین نظام را زیر سوال برده و بشکنند. در مورد این مساله یک سری حرفهایی زده میشود و ما نیز در خطبهها گفتیم که برخوردها باید مهرآمیز باشد. آقایان نیز میگویند نباید چنین تلقی شود که سرتاسر جامعهی ما فاسد است. به نظر نمیرسد که هیچکس این حرف را بزند و اگر کسی این حرف را بزند و این دیدگاه را داشته باشد که سرتاسر جامعهی ما فاسد است تهمت زده است. حرف ما این است که ناهنجاری هست و باید اجازه داد قانون به وظیفه خود عمل کند و همانطور که میدانید مقام معظم رهبری نیز از این طرح حمایت کرده اند.»

وی ادامه داد :« من صمیمانه از دوستانی که خلاف این سلیقه را دارند یک درخواست میکنم و آن این است که اگر با این طرح و اجرای آن همراهی نمیکنند لااقل جملاتی نگویند که هنجارشکنان از آن بهره ببرند. حداقل در این ارتباط سکوت کنند. حال در بین این همه برخوردها چند برخورد نادرست بود. شما باید با آن چند برخورد نادرست برخورد کنید، نه کل مساله و اینگونه تلقی نشود که گویا نیروی انتظامی در انجام این وظیفهی خود اشتباه کرده است. چرا میگویم برخورد؛ در حقیقت نیروی انتظامی وظیفهی خود را انجام میدهد و نباید اینگونه احساس کرد که اساس کار نادرست است و باید کنار کشید. من اینگونه سخنان را سخنان نادرستی میدانم. من حرفها را خواندهام.»
خاتمی افزود:« آقای محترمی میگوید مسالهی ما نعلین و چکمه نیست. مسالهی ما کوتاه یا بلند بودن دامن نیست. مسالهی ما عدالت است. من به این آقای محترم میگویم مسالهی ما هم عدالت است، هم عفاف. معنای اینکه ما عدالت را مهم بدانیم این نیست که عفاف را نادیده یا دست کم بگیریم. از جمله انتظارات بهحق مردمی که به دولت احمدینژاد رای دادند این بود که در این عرصه یعنی عفاف نیز کار شود. بنابراین کسانی که از زبان ایشان سخن میگویند توجه به این نکته بکنند که کسانی که به احمدینژاد رای دادند انتظار داشتند همانطور که به معیشت آنها، آب و غذای آنها، عدالت و مسالهی سیاسی آنها توجه میشود، به عفاف نیز توجه شود و تلاش کنند که جامعه را به سمت پاکی ببرند.»
وی گفت: « بنده با افراط و تفریط در این عرصه مخالف بوده و خواهم بود. افراط آن این است که بگوییم بریزید، بگیرید، برخورد کنید. من به این اعتقاد ندارم. معتقد به برخورد قانونی و مهرآمیز هستم. ولی از آن طرف با این امر که مسالهی عفاف را نادیده بگیریم نیز مخالفم. مسالهی عفاف به اندازهی عدالت برای جامعهی ما ارزش دارد. این نظر صریح ماست و تعریضی نیز به هیچکسی نداریم. معتقدیم که اختلاف نظرها یک امر طبیعی است ولی حرف آخر را مقام معظم رهبری میزنند. رهبری در دیداری که مسوولان نیروی انتظامی با ایشان داشتند از این طرح حمایت کردند. البته معنای حمایت از این طرح یعنی اینکه از کلیت تلاش در جهت گسترش عفاف در جامعه حمایت کردند و هرگز معنای آن این نیست که از هر برخوردی که هر ماموری در هر جا میکند حمایت میشود و مورد حمایت ایشان است. ما معتقدیم که ماموران محترم نیروی انتظامی باید برخوردشان با حساب و قانون باشد و از طرفی دیگر مساله عفاف نیز نباید در جامعه دست کم گرفته شود.»

گفتوگو از خبرنگار ایسنا: اکرم احقاقی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها