معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی، گفت: ایران تا 8 سال آینده جزء کشورهای سازنده رآکتورها و نیروگاههای اندازه متوسط خواهد شد.
کد خبر: ۱۵۶۷۰۲

محمد سعیدی معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به کارشکنی شرکت زیمنس آلمان (سال 55 و 56) برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: پس از آن که شرکت زیمنس آلمان به دلایلی از ادامه ساخت نیروگاه سرباز زد، قرار شد در دهه 90 ساخت نیروگاه بوشهر به روسیه سپرده شود و به این منظور قراردادی در سال 74 با نمایندگان این کشور منعقد و عملیات ساخت نیروگاه به طور رسمی از سال 77 آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به اینکه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در آلمان نگهداری میشد، افزود: این کشور نمیتوانست سوخت را به ایران تحویل دهد بنابراین با توجه به تحویل نخستین محموله سوخت هستهای باید به مردم ایران تبریک گفت.

سعیدی با بیان اینکه با ورود سوخت به ایران ( بامداد روز بیست و ششم آذر به بوشهر) در آستانه راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر قرار داریم، گفت: با ورود سوخت به کشور میتوان امیدوار بود که نیروگاه بوشهر تا سال آینده به بهرهبرداری برسد و در این صورت به انتظار 30 ساله مردم ایران پاسخ داده خواهد شد.
وی که شامگاه دوشنبه در بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن میگفت ، اضافه کرد: 85 تن سوخت اتمی اولیه فعالیت نیروگاه بوشهر در 8 قسمت به مرور و تا چند روز آینده به کشور وارد خواهد شد.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه نیروگاه بوشهر از نوع آب سبک است، گفت: لود اولیه دارای سه حلقه سوخت است که غلظت اورانیوم در آن متفاوت بوده از یک و 6 دهم درصد آغاز و به 3و 5 دهم درصد تا 4 درصد میرسد.
سعیدی یادآور شد: در چند ماه اخیر فعالیتهای مختلفی برای تسریع در ساخت نیروگاه بوشهر و تحویل سوخت به ایران بین مسئولین کشورمان و روسیه در مسکو، وین و تهران صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در فرآیند ساخت و بهرهبرداری از نیروگاه بوشهر به 95 درصد پیشرفت رسیدهایم، گفت: تجهیزات اصلی نیروگاه بوشهر نصب شده و حتی برخی از این تجهیزات مانند رآکتور و توربین آزمایش شده و فقط برخی تجهیزات درجه 2 و جانبی از نظر اهمیت مانند سیستم تهویه باقی مانده است.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی، خاطرنشان کرد: بهرهبرداری از نیروگاه اتمی بوشهر در دو مرحله صورت می گیرد که در مرحله نخست تولید کمتر از ظرفیت اصلی و در مرحله بعد به اندازه ظرفیت اصلی خواهد بود.
وی با بیان اینکه مشکلات مالی با شرکت روسی حل شده است، اظهار داشت: برای پیگیری مابقی مسایل نیاز به توافق جدید نیست.
سعیدی تصریح کرد: با ورود سوخت در آستانه بهره برداری از برخی بخشهای نیروگاه تا فروردین هستیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، معاون آقازاده با اشاره به موج جدید خبری و تبلیغاتی مبنی بر اینکه با توجه به تحویل سوخت به ایران این کشور نیاز به غنیسازی ندارد، افزود: نباید خارج از الگوی کشورهای هستهای حرکت کنیم، بنابراین باید از تجربه کشورهایی که از فناوری صلحآمیز هستهای و غنی سازی برخوردارند، استفاده کرد.
وی افزود: مدل پذیرفته شده دنیا این است که باید از الگوی ترکیبی استفاده کرد یعنی اگر قصد ساخت نیروگاه هستهای را دارید باید فناوری را وارد و خود نیز برای ساخت دیگر نیروگاهها وارد عمل شوید.

معاون برنامهریزی و بینالملل سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تا 8 سال آینده جزء کشورهای سازنده رآکتورها و نیروگاههای اندازه متوسط خواهیم بود، گفت: این موفقیت در نتیجه پیگیری مدل بینالمللی یعنی خرید و ساخت صورت خواهد گرفت.
وی خاطر نشان کرد: در بخش تامین سوخت نیز باید از الگوی ترکیبی بینالمللی پیروی و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بخشی از سوخت مورد نیاز را در کشور تولید کنیم.
سعیدی افزود: قرارداد تامین سوخت نیروگاه هستهای به قبل از تلاش محققان کشور برای تامین سوخت دیگر نیروگاهها باز میگردد به سبب اینکه ما از الگوی پذیرفته شده بینالمللی پیروی میکنیم.
وی با بیان اینکه ساخت نیروگاه اراک تجربه بسیار خوبی را در زمینه ساخت، دانش فنی، ساخت تجهیزات و تربیت نیروی انسانی نصیب کشور کرد، اضافه کرد: طراحی نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین بر اساس مدل پذیرفته شده بینالمللی صورت گرفته و نشانگر این واقعیت است که ما میتوانیم ساخت نیروگاههای هزار مگاواتی را در برنامه قرار دهیم.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه انرژی هستهای فناوری ایمن، مطمئن و منطبق بر مسائل زیست محیطی است، گفت : گسترش استفاده از فناوری هستهای برای تامین انرژی به حفظ محیط زیست که از دغدغههای امروز دنیاست، کمک میکند.
وی با اشاره به اجرای عملیات اکتشافی از ساغند یزد تا بندرعباس برای اکتشاف منابع اورانیوم، افزود: دولت با تخصیص بودجهای، سازمان انرژی اتمی را مکلف به فعالیتهای اکتشافی مابقی اراضی کشور برای اکتشاف اورانیوم کرده است.
سعیدی مصرف سال نخست نیروگاه اتمی بوشهر را 27 تا 30 تن اورانیم غنی شده برشمرد و در پایان خاطرنشان کرد که با توجه به تحویل سوخت به ایران، روابط کشورمان با روسیه شاهد تحولات چشمگیری خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها