نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی خبر داد: در مذاکرات اخیر تاریخ تکمیل نیروگاه از سوی روس ها مشخص شده و سوخت نیروگاه
کد خبر: ۱۵۵۱۸۲
بوشهر به زودی ارسال می شود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی که دیشب در گردهمایی فرماندهان و شوراهای پایگاهها و گردانهای عاشورای بسیج ناحیه شمال تهران سخن می گفت ، درباره راه اندازی و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر و اینکه روس ها به تهدیدات خود در قبال آن عمل خواهند کرد یا خیر اظهار داشت : کار راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در مراحل پایانی خود قرار گرفته و امیدواریم تا ماه آینده روس ها به تعهدات خود در قبال نیروگاه اتمی بوشهر عمل کنند.

وی افزود: دلیلی برای عمل نکردن روس ها به تعهداتشان وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، لاریجانی با بیان این که راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه هستهای، راهبرد درستی بوده است، تصریح کرد: گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا درستی این راهبرد را نشان میدهد و آمریکاییها در گزارش اخیرشان به اشتباه خود اقرار کردند.
وی اظهارداشت: مراکز اطلاعاتی آمریکایی پس از آن همه بلوا در مورد برنامه هستهای ایران، اعلام کردند که برآورد اطلاعاتی ما گزارش در سال 2005 اشتباه بوده، ایران سلاح هستهای ندارد و به سمت سلاح هستهای حرکت نمیکند.
لاریجانی تصریح کرد: در شرایطی که آمریکاییها با نظریه یکجانبه گرایی مسایل را دنبال میکنند گزارش اخیرشان نکات تامل برانگیز بسیار دارد که نباید از کنار آن به سادگی گذشت، بلکه باید به تمام زوایای آن توجه نمود.

وی با بیان این که ایران در مقطعی برای اعتماد سازی تصمیم گرفت فعالیتهای هستهایاش را تعلیق کند افزود : زمانی که در سعدآباد مذاکره میکردند از تعلیق چند هفتهای صحبت شد اما این تعلیق دو سال طول کشید پس از آن هم طرح پوچی را ارائه و کردند که بر آن اساس اگر ایران از فناوری هستهای دست می کشید آنها در ازای آن به ما لوازم یدکی داده و حتی حاضر بودند ما را به عضویت سازمان تجارت جهانی در آورند.
عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان این که به نظر میرسد دولتمردان آمریکایی به خصوص جرج بوش مشکل مغزی دارند اظهار داشت : آقای بوش اخیرا در اظهارات خود اعلام کرده که اگر ایرانیان از برنامه هستهای خود دست بربکشند آنها را عضویت سازمان تجارت جهانی درآورده و به آنها لوازم یدکی میدهیم.
وی افزود : درگزارش آمریکایی ها عنوان کرده اند که چون ما در گذشته فشار آوردیم ایران مسئله تعلیق را پذیرفت در صورتی که ما در آن زمان تنها براساس شرایط زمانی و به منظور اعتماد سازی تعلیق را پذیرفتیم و آنها باید بدانند که اشتباه می کنند چون وقتی طرح پوچی را ارایه کردند ما نیز در دو سال اخیر حرکت جدیدی را آغاز کردیم و راهبرد مقاومت و استقامت را در راه مسئله هسته ای در پیش گرفتیم.
لاریجانی با اشاره به تصمیم ایران برای راه اندازی مجتمع ucf اصفهان پس از مسئله تعلیق خاطرنشان کرد: برخی در خارج از کشوربه این کار خرده گرفتند و گفتند که شما دانش این کار را ندارید و این مجتمع محصول دیگری غیر از محصولات هسته ای خواهد داشت،اما خوشبختانه این مجتمع راه اندازی شد و محصول آن به تائید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید.
وی با بیان اینکه یکی از نمایندگان انگلیس در مذاکرات ما به صراحت اعلام کرد که بحث ما بمب هستهای نیست بلکه ما نمیخواهیم شما دانش هستهای داشته باشید، تاکید کرد: دیگر نمی توان این ادعا را داشت چرا که ایران هم اکنون به پیشرفت های خوبی در زمینه هسته ای دست یافته که در گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا نیز به آن اشاره شده است.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آمریکایی ها اشتباهات زیادی را علیه ایران تاکنون مرتکب شده اند که اقرار اخیر سازمان های اطلاعاتی این کشور یکی از این اشتباهات بود اما این نه اولین اشتباه آنان خواهد بود و نه آخرین آن.
وی با بیان اینکه اینکه آمریکایی ها باید تغییرات اساسی در روش خود در ارتباط با جهان ایجاد کنند، تصریح کرد: آنها از جهاد باعنوان عنصری برای تروریسم پروری نام می برند چرا که قدرت درک آن را ندارند و می دانند این الگوی مسلمانان تمامی نقشه ها و معادلات آنان را بر هم می زند، لذا درصدد برآمدند تا روش زندگی دیگری را در جهان اسلام پیاده کنند و عنصر جهاد را از مسلمانان بگیرند.
لاریجانی افزود: آنان برای گرفتن فرهنگ زندگی اسلامی به خصوص عنصر جهاد از مسلمانان در برخی کشورها رسانههایی را ایجاد کردند تا لیبرال دموکراسی را ترویج دهند تا بتوانند خود را طلایه دار دموکراسی معرفی کرده و یک اسلام بدلی بوجود آورند.
وی برگزاری کنفرانس آناپولیس را اشتباه دیگر آمریکاییها در خاورمیانه عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها دچار دوبینی سیاسی شدهاند و واقعیت را آنچنان که هست نمی بینند، آنها میگفتند قصد ایجاد دمکراسی را دارند اما وقتی مردم فلسطین به حماس رای دادند آنها را محاصره اقتصادی کردند،
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عال امنیت ملی خاطرنشان کرد: کنفرانس آناپولیس چه دستاوردی خواهد داشت، چطور این کنفرانس موثر و مفید خواهد بود در صورتی که هیچ نماینده ای از فلسطین در آن حضور نخواهد یافت.
وی با تاکید براین که آمریکا باید راهبردهای خود در برخورد با مسائل جهانی به خصوص در خاورمیانه را تغییر دهد، ادامه داد:بن بست راهبردی را نمیتوان با حرکتهای تاکتیکی حل کرد بنابراین اگر آمریکا می خواهد مشکلاتش در منطقه حل شود باید بداند که این کار با لفاظی و یکی به نعل و یکی به میخ زدن امکان پذیر نیست.
لاریجانی یکی از دلایل اشتباهات مکرر آمریکایی را عدم درک مفهوم استقامت، مجاهدت و شهادت و جوهره فکری مسلمانان ذکر کرد و اظهارداشت: آنها از این نگرانند که امروز فرهنگ بسیجی برای آزاد اندیشان به عنوان انسانی مسئول و معطوف به عمل در جهان درحال گسترش است.

جلیلی سیاست های هسته ای گذشته را پی خواهد گرفت

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادعای رسانه های غربی به نقل از سعید جلیلی در مذاکره با خاویر سولانا مبنی بر ملغی شدن توافقات پیشین را رد کرد و گفت : در صحبتی که با جلیلی داشتم ایشان تاکید کردند که سیاست های هسته ای گذشته را پی خواهند گرفت . علی لاریجانی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی که دیشب در گردهمایی فرماندهان و شوراهای پایگاهها و گردانهای عاشورای بسیج ناحیه شمال تهران سخن می گفت در پاسخ به یکی از حاضران که پرسیده بود آیا جلیلی عنوان کرده که مذاکرات شما ملاک نیست و تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد، تصریح کرد: این مسئله ای بود که برخی رسانه ها به آن دامن زده اند ، چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و در صحبتی که با جلیلی داشتم، ایشان تاکید کردند که سیاست های هسته ای گذشته را پی خواهند گرفت . لاریجانی در پاسخ به سئوال حاضران در جلسه مبنی بر اینکه آیا برنامه ای برای حضور در مجلس هشتم دارد ، گفت: همان طور که قبلا گفته ام برنامه ای برای حضور در مجلس هشتم ندارم.

وی در پاسخ به این سئوال که قطعیت قطعنامه سوم علیه ایران چقدر است، خاطر نشان کرد: منطق صدور قطعنامه با گزارش البرادعی و گزارش اخیر سازمان های اطلاعاتی آمریکا دچار مشکل جدی شده است اما آمریکایی ها همچنان به دنبال دردسر سازی هستند . لاریجانی تاکید کرد: روند صدور قطعنامه دیگری علیه ایران در حال حاضر منطق حقوقی ندارد اما باید احتمال آن را هم داد.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سئوال که تحولات پاکستان چقدر در منطقه تاثیرگذار خواهد بود اظهار داشت: تحولات پاکستان برای منطقه مهم است در واقع دلایل حساسیت اخیری که در پاکستان ایجاد شده، وجود جریانات سیاسی و دینی با تفکرات متفاوت است که این مسئله شرایط اخیر این کشور را بحرانی ساخته است.
لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا ارتباط با روسیه، چین، ژاپن و کره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است یا خیر، گفت: با کشورهای یاد شده ارتباط داریم اما در سطح روسا و سران کشورها بر اساس زمان و سطح روابط ارتباط صورت می گیرد.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران از انتخاب میشل سلیمان به عنوان رئیس جمهور جدید لبنان حمایت خواهد کرد یا خیر، افزود: چون انتخاب سلیمان باعث ایجاد آرامش در لبنان می شود، ایران نیز از این انتخاب حمایت می کند و توافقات اخیری که در لبنان ایجاد شده، امیدواری های زیادی را برای آرام شدن شرایط لبنان ایجاد کرده است.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا استعفای شما بر سر اختلاف با رئیس جمهور در ارتباط با خارجی ها بوده، گفت: بنده اختلافی بر سر این مسئله نداشته ام، در همه شرایط از آقایان احمدی نژاد و جلیلی حمایت می کنم و این حرف ها تاثیری در نظر و اراده من نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران برنامه ای برای افزایش نیروگاه های اتمی دارد یا خیر، گفت: بر اساس مصوبه مجلس ظرف 20 سال آینده باید 20 هزار مگاوات انرژی از طریق نیروگاه های اتمی تولید شود بنابراین برنامه ای برای گسترش نیروگاه های اتمی بر اساس مصوبه مجلس داریم.
عضو شورای عالی امنیت ملی در خصوص برنامه های نیروگاه آب سنگین اراک نیز اظهار داشت: پیشرفت های خوبی در این نیروگاه زیر نظر آژانس حاصل شده است و هم اکنون ظرفیت های علمی عظیمی را از طریق آن کسب کرده ایم.
لاریجانی نظر خود را در خصوص گزارش البرادعی و نقش وی درمسئله هسته ای ایران این گونه بیان کرد: گزارش اخیر البرادعی مثبت بود اما به آن معترضم چون می توانست بهتر از این گزارش بدهد ولی بنا بر آنچه که خود او بیان کرده، این گزارش را هم تحت فشارهای بسیاری ارائه کرده است اما این مطلب دلیل بر این نمی شود که گزارش مناسبی ارائه نکند.
وی در پاسخ به این سئوال که مشکلات پیش روی جریان اصولگرایی از دید شما چیست، خاطر نشان کرد: مشکلات متنوعی بر سر راه این جریان و دیگر جریانات سیاسی وجود دارد که باید با راهکارهای درست نسبت به حل آن اقدام نمود. اصلی ترین مشکل دو جناح حاضر، عدم وجود مانیفستی مدون برای اداره کشور در عرصه های گوناگون است.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: برای پایداری مردم سالاری دینی، جریانات مختلف سیاسی باید دارای مانیفست های مدونی باشند تا مردم با آگاهی کامل به آنها رای دهند. البته مشکلات اجرایی هم در دو جناح حاکم دیده می شود که باید با انجام کارهای پایه ای نظامات فکری خود را تبیین و تعیین کنند چرا که اصلی ترین کمک به اشاعه مردم سالاری دینی همین امر است.
لاریجانی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا ناشی از اشراف اطلاعاتی کامل این کشور بر ایران است، تاکید کرد: مسائل مطرح شده اشراف زیادی نمی خواهد چرا که آنها در این گزارش تنها دروغ های گذشته خود را تصحیح کرده اند و مسئله پر اهمیتی را بیان نکرده اند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا تاسیسات هسته ای ایران غیر استاندارد است یا خیر، گفت: تشکیلات اتمی فقط با نظارت ایران نیست بلکه پس از تایید بازرسان آژانس راه اندازی می شود. این حرف ها داستانی است که برخی از رسانه های غربی مطرح کردند و متاسفانه برخی افراد داخلی نیز به آن دامن زده اند.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سئوال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا حضور خواهید داشت یا خیر، تصریح کرد: به کسی که در این انتخابات کاندیدا شود، رای خواهم داد.
لاریجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دلیل استعفای شما چه بود، گفت: بحثی که در مسئله هسته ای مربوط به من بود طی شد. بنده در مسائل حساس استراتژیک منطقه ای و فرامنطقه ای پی گیری های لازم را انجام دادم.
وی افزود: همان طور که اعلام کرده ام مشکل اصلی من، مشکل سلیقه در مدیریت بود و این چیز پنهانی نبود و همان طور که گفتم ادامه فعالیت از سوی من باعث می شد که سرعت کار در پیگیری مسئله هسته ای ایران گرفته شود لذا استعفا دادم.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در کارهای استراتژیک همراستایی و همسویی در شیوه کار بسیار مهم است. در مسائل استراتژیک دقت نظر در انتخاب، روش ها، مکانیزم تصمیم گیری و تصمیم سازی با اهمیت محسوب می شود و هر گونه خلل می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند بنابراین احساس کردم در این زمینه باید وحدت نظر وجود داشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها