بینظیر بوتو نخستوزیر سابق پاکستان هشدار داد اگر دولت بار دیگر نواحی مرزی قبیلهای را تحت کنترل خود درنیاورد ممکن است «نیروهای خارجی» وارد خاک پاکستان شوند.
کد خبر: ۱۵۴۶۱۲

مناطق فوق پس از حمله امریکا به افغانستان به مراکز قدرت نیروهای تروریستی تبدیل شدهاند.
به گزارش آسوشیتدپرس ، منظور بوتو از نیروهای خارجی، نیروهای امریکایی و ناتو هستند که در سمت افغانستان مرز مشغول عملیات هستند.
بوتو در پیشاور مرکز استان سرحد در شمال غربی پاکستان به روزنامهنگاران گفت: اگر پاکستان بر نواحی منطقهای کنترل نداشته باشد، فردا نیروهای خارجی میتوانند به آنجا بیایند.
بوتو گفت: توسعه اقتصادی برای خنثی کردن شورش طرفدار طالبان در مناطق فقرزده شمال کشور حیاتی است.
بوتو افزود: ما از ارتش در مناطق قبیلهای استفاده خواهیم کرد ولی قبول نداریم که عملیات نظامی تنها راهحل این مشکل است. ساکنان این نواحی هموطنان خود ما هستند. ما میخواهیم با پیشرفت و رفاه آنان را به عصر جدید بیاوریم.
بوتو که مبارزات انتخاباتی خود را از شنبه شروع کرد از مردم پیشاور، پایگاه قدرت احزاب دینی خواست از حزب سکولار او حمایت کنند.
سایر احزاب مخالف تهدید کردهاند انتخابات را تحریم کنند مگر این که پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان چند قاضی دادگاه عالی را که پس از اعلام حالت اضطراری در 3 نوامبر برکنار کرد، به کار بازگرداند. احزاب مخالف ادعا میکنند او به جای قضات فوق کسانی را منصوب کرد که به دولت اجازه میدهند در انتخابات تقلب کند.
تحریم انتخابات ضربهای جدی به تلاشهای امریکا برای بازگرداندن دموکراسی پس از 8 سال دیکتاتوری نظامی در پاکستان خواهد بود. مشرف گفته است حالت اضطراری روز 16 دسامبر (25 آذر) یعنی تاریخی که واشنگتن و مخالفان خواستهاند، پایان خواهد یافت. گروههای مخالف و مردم مناطق قبیلهای از اتکای دولت به ارتش برای مبارزه با شورش به شدت انتقاد کرده و مشرف را دست نشانده امریکا در جنگ با تروریسم میدانند.
اما بوتو در مورد توسعه شورش هشدار داد. وی با اشاره به تاسیسات هستهای پاکستان که در شرق اسلامآباد پایتخت، قرار دارد، گفت: آنچه امروز در سوات و مناطق قبیلهای رخ میدهد میتواند فردا در اسلامآباد تکرار شود و اگر کاهوتا (تاسیسات هستهای) به دست شورشیان بیفتد جهان به عنوان تماشاگر به تماشا خواهد ایستاد.
پیشاور شهری محافظهکار در نزدیکی مرز افغانستان است و حضور بوتو با اقدامات امنیتی شدید شامل صدها مامور امنیتی و نگهبانان خصوصی همراه بود. بوتو و نواز شریف، نخستوزیر سابق دیگر، قرار است برای بحث درباره تحریم انتخابات دیدار کنند. بوتو گفته است تنها در صورتی انتخابات را تحریم خواهد کرد که تمامی احزاب مخالف چنین کنند.
شریف روز یکشنبه در اجتماع حدود 2 هزار نفر از طرفداران خود در شهر شرقی لاهور ضمن انتقاد از مشرف او را به اطاعت کورکورانه از دستورهای امریکا متهم کرد.
وی گفت: «مشرف با چشمان بسته از امریکا اطاعت میکند.» بیایید دست به دست هم داده پاکستان را نجات دهیم. زیرا کشور در بحران شدید قرار دارد.
اتحاد شش حزب مذهبی نیز تصمیم تحریم انتخابات را به تاخیر انداختند و گفتند با بوتو و نواز شریف، که آشتی ناپذیرترین دشمن مشرف به شمار میآید، مشورت خواهند کرد.
مشرف در سال 1999 دولت نواز شریف را در کودتایی بدون خونریزی سرنگون کرد. وی در اکتبر برای یک دوره پنج ساله دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شد. مشرف چهارشنبه گذشته با کنار نهادن فرماندهی ارتش، زندگی نظامی را رها کرد.

جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها