شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی در مسکو با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه مذاکره کرد.
کد خبر: ۱۵۳۶۲۱

مذاکراتی که انتظار می رود راه را برای نخستین معاملات تسلیحاتی بین روسیه و عربستان، از متحدان امریکا، هموار کند.
پوتین ضمن استقبال از شاهزاده سعودی در کرملین گفت مذاکرات آنان درباره طیفی از مسایل بین المللی خواهد بود و ولیعهد عربستان روسیه را "دوست" کشورش توصیف کرد. 2 طرف در پایان مذاکرات مطلبی را افشا نکردند.
یک دیپلمات روسی در ریاض چند روز پیش گفت انتظار دارد مذاکرات مسکو چارچوبی برای همکاری نظامی باز و راه را برای خریدن سلاح های روسی به روی عربستان باز کند.
شاهزاده سعود الفصیل وزیر خارجه عربستان اوایل سال جاری پس از دیدار پوتین از ریاض گفت کشورش درباره خرید احتمالی سلاح های روسی مشغول مذاکره است.
وی از جزییات معامله تسلیحاتی بین 2 کشور چیزی نگفت اما یک منبع دیپلماتیک در ریاض پیشتر گفته بود انتظار می رود دیدار ماه فوریه پوتین از عربستان به تفاهم درباره فروش حدود 150 تانک تی 90 روسی منجر شود.
وی گفت ارتش سعودی سال گذشته اقدام به آزمایش تانک های تی 90 در شرایط بیابانی عربستان کرد به علاوه، روسیه می کوشد بالگردهای آی 170 خود را نیز به عربستان بفروشد.
عربستان همواره خریدار تجهیزات نظامی از غرب به ویژه امریکا بوده است اما اخیرا نشان داده است در جستجوی فروشندگان دیگری است تا تنوع زرادخانه خود را افزایش دهد.
قصد دیدار پوتین با ولیعهد عربستان در آخرین دقایق اعلام شد. شاهزاده که وزیر دفاع عربستان نیز هست، پیش از دیدار با پوتین با سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد.
ولیعهد سعودی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایتارتاس روسیه درباره مسایل خاورمیانه گفت عربستان و روسیه می توانند در تثبیت اوضاع عراق تاثیر گذار باشند.
ایتارتاس به نقل از وی نوشت:" ما شاهد چنان خشونت، کشتار و ویرانگری در سرزمین عراق هستیم که با عقل سلیم و منطق سازگار نیست. روسیه و عربستان سعودی باید در سطوح منطقه ای و بین المللی برای امنیت و صلح در عراق همکاری کنند."
در اعلامیه مشترک روسیه  سعودی، که به وسیله وزارت خارجه روسیه انتشار یافت گفته شده "دو طرف به طرفداری از ایجاد یک کشور مستقل و کارآمد فلسطین مذاکره کردند و از جامعه بین المللی خواستند کمک بیشتری به مردم فلسطین بدهند."
دو طرف از همه نیروهای سیاسی و جامعه لبنان نیز در کلیه سطوح خواستند مذاکره و برای رسیدن به توافق تلاش کنند. مقامات روسی حاضر به دادن اطلاعات بیشتر درباره مذاکرات ولیعهد عربستان با پوتین نشدند.
لاورف گفت مذاکرات شاهزاده با پوتین بر اجرای توافق های حاصله در دیدار رییس جمهور روسیه از ریاض متمرکز بود. وی گفت روابط روسیه  عربستان وارد مرحله "توسعه شدید" شده است.
ولیعهد عربستان گفت: "ما از سیاست روسیه راضی هستیم و امیدواریم ادامه یابد."
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها