
جام جم آنلاین - خوزستان، ناصر علی فر پیش ازظهر امروز سه شنبه در نشست تخصصی مستقل مدیران مدارس ابتدایی دولتی وغیردولتی ناحیه یک اهواز و حمیدیه که در سالن فردوسی ناحیه یک اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از معاونت آموزش ابتدایی خوزستان بابت اقدامات در راستای اجرای سیاستهای دولت و رئیسجمهور در حوزه تعلیم و تربیت تقدیر میکنیم.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت حرفه و شغل ما است و بدان افتخار میکنیم، افزود: آموزش و پرورش در استان خوزستان باید ویژه دیده شود تا شاخصهای تعلیم و تربیت ارتقاء یاید.
به گفته علیفر، هر استان باید با توجه به شرایط خاص خود سنجیده شود. استان خوزستان سالها درگیر جنگ تحمیلی بوده است جنگ عدم توسعه و خرابی زیرساختها را به همراه میآورد.
وی ادامه داد:درحالی که استانهای دیگر به طور مستقیم درگیر مساله جنگ تحمیلی نبودند. از سویی دیگر خوزستان مرزی است و استانهای مرزی مشکلات خاص خود را دارند.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان اظهار کرد:همچنین نباید تمام شهرستانهای استان را با یکدیگر مقایسه کرد چراکه هر شهرستان شرایط خاص خود را دارد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه محور تحول در آموزش و پرورش مدیر مدرسه است، بیان کرد: در راستای افزایش کیفیت بخشی آموزشی باید محتوای خود را ارتقاء دهیم.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش سرمایههای بس عظیمی داریم، گفت: یکی از مطالبات جدی ما بحث اختصاص مسئولیتهای اجتماعی است ساختن مدرسه و تجهیز آن به میز و نیمکت ضروری است، اما در کنار آن باید مسائل آموزشی نیز توجه ویژه داشت.
علی فر با تاکید براینکه پیش دبستانی باید در استان خوزستان رایگان شود، تصریح کرد: حدود نیمی از نوآموزان ما در استان خوزستان دوزبانه هستند و به دلیل هزینههای پیش دبستانی خواستار رایگان شدن آن در استان هستیم.
به گفته وی، اولیای آموزان شرکای راهبردی ما در آموزش و پرورش هستند و باید آنها را با خود همراه سازیم حضور اولیا در کنار مربیان مدرسه یکی از عوامل کاهش آسیبهای اجتماعی میباشد.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان ادامه داد: برای نخستین بار کارنامه آموزشی عملکرد نواحی و مناطق چهلگانه استان خوزستان تهیه و از طریق اداره روابط عمومی منتشر گردید. در این کارنامهها عملکرد هر ناحیه و منطقه با سالهای پیش همان منطقه مقایسه میگردد چرا که معتقدیم مقایسه دو شهرستان با یکدیگر به لحاظ تفاوت بافت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی درست نیست.
علیفر گفت: از مدیران مدارس نیز انتظار داریم که هر مدرسه را با توجه به شرایط خود آن مدرسه مقایسه کند در گام نخست عملکرد مدرسه در سالهای پیش را بررسی و سپس به دنبال راهکارهایی برای ارتقای شاخصهای کارایی درونی باشد.
وی افزود: در کشور ایران از زمان باستان، معاصر و ایران اسلامی هیچگاه آموزش و پرورش اولویت نخست دولتها نبوده است، اما دکتر پزشکیان اولویت نخست خود را آموزش و پرورش قرار داده و در عمل نیز آن را ثابت کرده است حدود ۷۰ درصد وقت خود در بازدیدهای استانی را به مسائل تعلیم و تربیت اختصاص میدهد.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان اظهار کرد: یکی از تاکیدات ریاست جمهوری در حوزه آموزش و پرورش تحول یباشد همچنین نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و تجهیزات کلاسی یکی از اولویتهای رئیس جمهور است که نمونه آن ساخت مدرسه پردیس ایران در ناحیه ۱ اهواز در طول مدت ۷ ماه است.
وی افزود: مسئله بعدی ضرورت تغییر چیدمان کلاسی و ایجاد نشاط در بین دانش آموزان میباشد تا دانش آموزان به درس علاقهمند و ترغیب شوند
علیفر بخشی دیگر از سخنان خود خطاب به مدیران مدارس تصریح کرد شما مدیران مدارس ناخدای کشتی در حال حرکت هستید و باید بدانید که رفتار و نوع برخورد شما با معلم به طور مستقیم بر روی رفتار معلم با دانش آموز تاثیرگذار است از این رو از شما میخواهم که منعطف و سنگ صبور باشید.
وی با اشاره به لزوم اجرای مدرسه تراز گفت مدرسه تراز ۵ رکن دارد که باید در گام نخست مدیران مدارس وضع موجود را بررسی کنند و سپس در ارایی درونی شاخصهایی مانند نرخ جذب پوشش تحصیلی و بازماندگی از تحصیل مشخص گردد. از مدیران مدارس میخواهیم که شخصاً پیگیر دانش آموزانی که غیبتهای طولانی دارند باشند.
به گفته علی فر، برای سال تحصیلی جدید ۱۲ مدرسه ضمیمه متوسطه اول در دورترین نقاط استان ساختهایم تا دانشآموزان دختر آن نقاط از تحصیل بازنمانند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
بررسی راهکارهای برونرفت از چالشهای فرهنگی در گفتوگو با دکتر حامد حاجیحیدری، جامعهشناس