
چین؛ گزینهای حیاتی برای تجارت ایران در شرایط محدودیت
به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد - محمد سپهر، دبیرکل اتاق بازرگانی یزد در این نشست با اشاره به تأثیر مستقیم تحریمها بر مسیرهای تجارت خارجی ایران گفت: «در شرایط تحریمی که بازرگانان و اقتصاد کشور با آن مواجه هستند، ارتباط با چین بهعنوان دومین ابرقدرت اقتصادی جهان اهمیت ویژهای دارد.»
او با بیان اینکه محدودیتهای گسترده، تعامل تجار ایرانی با بسیاری از کشورها را دشوار کرده است، افزود: «یکی از کورسوهای امید، توسعه همکاریهای اقتصادی با چین است. این کشور همچنان ظرفیتهای مناسبی برای تبادل تجاری دوطرفه فراهم میکند و میتواند نقش مهمی در کاهش فشارهای اقتصادی داشته باشد.»
سپهر تأکید کرد بهرهگیری از فرصتهای موجود در بازار چین میتواند به تقویت ارتباطات تجاری ایران و حفظ جریان تجارت کشور کمک کند.
شناخت ساختار اقتصادی چین؛ پیشنیاز ورود به بازار این کشور
مهدی چنگیزی آشتیانی، نایبرئیس اول اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین نیز در این وبینار با تشریح ساختار اقتصادی چین گفت: «چین دیگر تنها یک بازار بزرگ مصرف نیست؛ بلکه یک اکوسیستم اقتصادی کامل شامل تولید صنعتی قدرتمند، مدیریت متمرکز و فناوری پیشرفته است.»
او تأکید کرد که چین خریدار مواد خام نیست و بیشتر بهدنبال کالاهای دارای ارزش افزوده است. چنگیزی افزود: «فرهنگ تجاری چین بر روابط بلندمدت، اعتماد و ثبات استوار است و مناطق آزاد و حمایتهای دولتی نقش مهمی در آن دارند
به گفته او، مسیرهای ورود به بازار چین شامل صادرات مستقیم با انتخاب بازار هدف، حضور در نمایشگاهها، شبکه توزیع مناسب و دریافت مجوزهای لازم است. همچنین صادرات غیرمستقیم، سرمایهگذاری مشترک، استفاده از پلتفرمهای دیجیتال، بهرهگیری از سیستمهای مالی نوین مانند یوان دیجیتال و ظرفیتهای کریدور کمربند و جاده، فرصتهای قابلتوجهی برای فعالان اقتصادی فراهم کرده است.
چنگیزی تفاوتهای فرهنگی، لزوم انعقاد قراردادهای دقیق و دوزبانه، رقابت شدید و اهمیت کیفیت و خدمات پس از فروش را از چالشهای ورود به بازار چین دانست و گفت: «چین یک شریک راهبردی بلندمدت است و موفقیت در این همکاری نیازمند شناخت دقیق، ارتباطسازی و اعتماد مستمر است.»
۶۰0 میلیون دلار مبادله تجاری یزد با چین
در ادامه این نشست، محمدرضا نصیری، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به سهم قابلتوجه چین در مبادلات تجاری استان گفت: «یزد سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار دادوستد تجاری با چین دارد
او افزود: «بیشترین واردات استان شامل ماشینآلات، تجهیزات و قطعات یدکی است و تنها در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۰۰ میلیون دلار قطعات صنعتی وارد استان شده که بخش عمده آن از چین بوده است.» نصیری همچنین اعلام کرد در ششماهه نخست امسال ۱۰۵ میلیون دلار واردات از چین ثبت شده است.
بهگفته او، صادرات یزد به چین نیز در همین بازه به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده که شامل کنسانتره آهن، روی، سرب و انواع سنگهای مرمری است. نصیری افزود: «بخش زیادی از این صادرات در قالب مواد خام انجام میشود و نیاز است با برنامهریزی، سهم محصولات با ارزش افزوده افزایش یابد.»
او تأکید کرد گسترش همکاریهای صنعتی با چین و توسعه زنجیره ارزش در بخش معدن و صنعت، میتواند جایگاه یزد را در تجارت خارجی تقویت کند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
سید علی بطحایی معتقد است ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای هیاتها ضروری است تا فرهنگ «نقد عالمانه» جایگزین رفتارهای تنشزا شود
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد:
خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در گفتوگو با «جامجم» آخرین تحولات مربوط به غزه را تشریح کرد
در گفتوگوی جامجم با دکتر علی انتظاری، جامعهشناس مطرح شد