دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری امروز در سومین اجلاس سران اوپک در ریاض برای بهبود وضعیت موجود انرژی جهان پیشنهاداتی را بیان کرد که تدوین برنامه جامع
کد خبر: ۱۵۲۹۱۴
برای تولید و مصرف و صیانت از ذخایر ، مقاومت در برابر تقاضای فزاینده و حفظ منابع ، بهره گیری از ارز جدید و تشکیل بورس نفت، طراحی ساز و کار پولی و مالی مناسب از جمله تاسیس بانک و تقویت صندوق اوپک و تشکیل منظم نشست سران اوپک از جمله این پیشنهادات است.
به گزارش خبرگزاری مهر ، رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز در سومین اجلاس سران اوپک، ابتدا از ملت و دولت کشور دوست و برادر عربستان به ویژه ملک عبدالله خادم الحرمین الشریفین به خاطر حسن استقبال و میهمان نوازی گرم و تدارک این اجلاس، تشکر کرد و اظهار داشت: برگزاری سومین اجلاس سران تولید کننده نفت ، نقطه عطفی در همفکری و همکاری کشورهای عضو اوپک و بیانگر وفاق و همدلی اعضا در پیگیری علائق و مسائل مشترک است.
وی سپس ازهوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا به خاطر تلاش های موثر وی در دوران ریاست خود بر اجلاس سران تشکر کرد و افزود: آنچه امروز ما را گرد هم آورده است از یک سو دغدغه های مشترک و از سوی دیگر امیدهای فراوانی است که در هماهنگی و همکاری اعضاء شکوفا می شود.
احمدی نژاد ادامه داد: عدم تعادل در مناسبات جهانی و تحمیل سیاست های یک جانبه برخی قدرت ها و تلاش آنان برای تسلط بر منابع سایر ملت ها، موجب نگرانی جوامع بشری است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران به بعضی دغدغه ها در زمینه انرژی جهان اشاره کرد و گفت: مصرف روزافزون حامل های انرژی فسیلی و قیمت نامناسب ناشی از فراوانی عرضه، مانع از برنامه ریزی ها و اقدامات جامع در کنترل مصرف شده است و بخشی از مصرف کنندگان عمده بدون توجه به محدود بودن منابع انرژی دائما به بازار فشار وارد می کنند. مسابقه فعلی در مصرف و تولید در درازمدت به نفع هیچ کس نخواهد بود.
وی افزود: استخراج بی رویه و غیر صیانتی منجر به تخریب بخش مهمی از منابع و عدم امکان بهره برداری از باقیمانده ذخایر شده است. بسیاری از چاههای نفت غیر قابل استفاده و متروکه شده است به گونه ای که احیاء آنها مقرون به صرفه نیست . بدون برنامه ریزی دقیق برای کاهش مصرف توسط مصرف کنندگان عمده، صیانت از منابع با مشکل جدی روبروست و این نه به نفع مصرف کننده و نه تولید کننده است.
احمدی نژاد تاکید کرد: نبود دورنمایی روشن از آینده مصرف و تولید، مدیریت انرژی را دچار اختلال کرده است . در حالی که در برخی کشورها ، تولید انرژی های نو در صدر برنامه ها قرار دارد، در برخی دیگر، تناسبی بین مصرف انرژی فسیلی با تولید انرژی های جایگزین وجود ندارد. با این روند نمی توان دورنمای خوبی از بازار انرژی داشت.

دغدغه جدی

رئیس جمهور اظهار داشت: عدم تعهد برخی کشورها به حفظ منابع جهانی انرژی در حالی که خودشان بیشترین تمایل به سرمایه گذاری برای متنوع کردن منابع انرژی خود و کمترین تمایل را به انتقال فناوری های تولید به سایر کشورها و کشورهای صادر کننده نفت و گاز دارند، دغدغه ای جدی است.
به گفته احمدی نژاد، برخی قدرت ها تصور می کنند با توسعه مصرف و پایان یافتن انرژی های فسیلی، سایرین و به ویژه تولید کنندگان امروز نفت و گاز مجبور می شوند دست نیاز به سوی آنان دراز کنند و آنان می توانند بازار انحصاری انرژی های نو را در اختیار خود نگهدارند.
رئیس جمهور ، کاهش روزافزون ارزش دلار را موضوع بسیار مهمی دانست و با اشاره به اینکه خسارت ناشی از این امر، اقتصاد جهانی به ویژه کشورهای صادر کننده انرژی را تحت تاثیر جدی قرار داده است، اظهار داشت: بسیاری از کالاهای راهبردی نظیر گندم، برنج، دانه های روغنی و انواع فلزات نظیر فولاد ، طلا و مس تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته اند.

نفت و گاز

وی درباره نفت و گاز نیز گفت: علیرغم بالا رفتن ظاهری قیمت، با توجه به کاهش بیش از 45 درصدی ارزش دلار ظرف دو سه سال گذشته، هنوز با قیمت واقعی خود فاصله زیادی دارد. دولت آمریکا تلاش می کند آثار منفی کاهش ارزش دلار را کتمان کند ولی قرائن و شواهد فراوان حکایت از تداوم کاهش ارزش دلار دارد که به تبع آن مشکلات نیز افزایش خواهد یافت. در واقع تورم ناشی از توزیع دلار بردون پشتوانه نصیب کشورهای صادر کننده نفت است و آنان یارانه وسیعی به اقتصاد آمریکا واریز می کنند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تفاوت درآمد تولید و صادر کنندگان انرژی با برخی دولت های وارد کننده بسیار زیاد و ناعادلانه است. درآمد برخی کشورها از مالیات بر انرژی وارداتی معادل و حتی بیش از قیمتی است که بابت خرید انرژی پرداخت می کنند. این یک اجحاف آشکار بر مصرف کنندگان واقعی انرژی یعنی مردم آن کشورها است. آنان همچنین از ذخایر ارزی صادر کنندگان انرژی، بهره اقتصادی می برند و در مواردی از همین ذخایر، برای اعمال فشار به خود آنان سوءاستفاده سیاسی می کنند.

نگرانی از وضعیت محیط زیست

احمدی نژاد در ادامه تخریب روزافزون محیط زیست توسط کشورهای بزرگ صنعتی و در راس آن آمریکا که ناشی از مصرف مستقیم و بی رویه حامل های انرژی است را نگران کننده توصیف کرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش در اجلاس سران اوپک تاکید کرد: ایجاد نا امنی و گسترش سایه تهدید و جنگ از ناحیه برخی قدرت های زورگو به خصوص در بعضی از مناطق انرژی خیز جهان، علاوه بر ایجاد التهاب روانی در بازار انرژی تاثیرات منفی بر صیانت از منابع انرژی و توسعه سرمایه گذاری ها گذاشته است و نگرانی های فراوانی را در تامین انرژی مورد نیاز در آینده نزدیک فراهم ساخت است. خودخواهی ها و تصمیمات نادرست یک دولت زیاده طلب، آثار منفی فزاینده ای بر اقتصاد جهانی تحمیل کرده است.
به گفته احمدی نژاد علیرغم این شرایط امیدهای فراوانی نیز وجود دارد. وی ، همکاری و هماهنگی کشورهای تولید کننده نفت، ابزار بسیار موثری در تنظیم سیاست های تولید و مصرف و صیانت از منابع و ذخایر دانست و گفت: به نظر می رسد درک روشن تری از منافع درازمدت ملی و بین المللی در بین بسیاری از تولید و مصرف کنندگان انرژی های فسیلی در حال شکل گیری است که می تواند زمینه همکاری هدفمند را فراهم کند.

افول قدرتهای مداخله گر

احمدی نژاد ادامه داد: افول قدرت برخی دولت های مداخله گر، یک سویه نگر و سلطه طلب، فرصت را برای برنامه ریزی مناسب، هماهنگ و درازمدت در تولید و مصرف انرژی فسیلی و صیانت از ذخایر بیش از گذشته فراهبم می نماید.

پیشنهادات رئیس جمهور

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش برای بهبود وضعیت موجود انرژی پیشنهاداتی را بیان کرد.
وی پیشنهاد کرد که برنامه جامعی برای تولید و مصرف توسط اعضا اوپک تهیه و با هماهنگی سایر صادر کنندگان عمده و مستقل به اجرا گذاشته شود.
احمدی نژاد همچنین پیشنهاد داد تا برنامه هماهنگ صیانت از ذخایر توسط اوپک تهیه و با تعامل مثبت اعضا به اجرا گذاشته شود و سازمانی برای تبادل تجارب و فناوری ها تشکیل گردد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین از اعضای اوپک خواست در برابر تقاضای فزاینده و بعضا کاذب خویشتنداری نشان دهند و با کنترل تولید و عرضه از نابودی ذخایر انرژی جلوگیری کنند. حفظ منابع باعث بهره مندی طولانی تر جامعه بشری از این نعمت خدادادی است.
وی تاکید کرد : به دلیل بی اعتباری دلار، ترکیبی از ارزهای معتبر مبنای معاملات نفت قرار گیرد و یا کشورهای عضو، ارز جدیدی را مبنای معاملات قرار دهند. درخواست شود که بورس های نفت، ارزهای دیگری را مبنا قرار دهند.
احمدی نژاد سپس از اعضای اوپک خواست به کمک هم بورس نفت جدیدی را شکل دهند که در خدمت اهداف انسانی و منافع ملی خودشان قرار گیرد و ذخایر ارزی خود را به ارزهای معتبر دیگری تبدیل کنند تا در برابر تبعات سقوط دلار آسیب نبینند.
رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به بهره برداری وسیع اقتصادی برخی کشورها از ذخایر ارزی کشورهای عضو اوپک و استفاده ابزاری از این منابع در مقاصد سیاسی و همچنین با توجه به درآمد اقتصادی بسیار بالای اعضا اوپک پیشنهاد می گردد نسبت به طراحی ساز و کار پولی و مالی مناسبی با مشارکت و سرمایه گذاری اعضا اقدام شود. در همین رابطه پیشنهاد دوست خوبمان آقای چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در خصوص تاسیس بانک اوپک می تواند ضمن صیانت از ذخایر ارزی اعضا، منافع مالی آن را نیز به آنان برگرداند و ضمنا پشتیبان خوبی برای طرح های توسعه آنان باشد.
وی افزود: با توجه به تاثیر هماهنگی و همکاری کلیه صادر کنندگان مستقل انرژی در ثبات بازار، مناسب است که مشورت با کشورهای صادر کننده غیر اوپک تا رسیدن به یک برنامه کاری مشترک و هماهنگ به طور جدی برنامه ریزی و دنبال شود.
احمدی نژاد اتخاذ راهبردی واحد برای تولید و مصرف سالم و استفاده از فناوری های نوین در جهت حفظ محیط زیست را از ضروریات عنوان کرد و گفت: متنوع سازی منابع انرژی یک مصلحت جهانی است.
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای ضعیف در نوسانات قیمت انرژی دچار خسارت های فراوان می شوند، افزود: تقویت صندوق اوپک و تهیه برنامه راهبردی حمایت از این کشورها یک امر خداپسندانه ، انسانی و تاثیرگذار بر بازار است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: با توجه به سرعت تحولات جهانی و موضوعات متنوعی که کشورهای عضو با آن مواجه هستند، ضروری است نشست های سران اوپک به طور منظم هر دو یا سه سال یکبار تشکیل شود.
احمدی نژاد خطاب به سران و مقامات عالیرتبه کشورهای عضو اوپک اظهار داشت: توانایی های بالقوه و بالفعل اعضا اوپک یک سرمایه کم نظیر و عظیم است. در صورتی که با اراده عالیجنابان امکان دسترسی کامل به این توانایی ها در یک برنامه عملی فراهم گردد، نتایج حاصل به نفع همه اعضا و جامعه جهانی است البته رشد و شکوفایی مادی و معنوی در سایه صلح و امنیت پایدار که مبتنی بر عدالت و حفظ کرامت انسانی است میسر خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها