نگاهی به خطرات فرهنگی پخش بازی‌های برخط در یک پلتفرم ایرانی

بحران بی‌اخلاقی در آپارات‌گیم

بازی، بازوی فراموش‌شده فرهنگی

بازی دیگر مثل گذشته فقط یک سرگرمی محسوب نمی‌شود بلکه بخشی از فرهنگسازی است که نقش مهمی در تربیت کودکان و نوجوانان برعهده دارد و از سوی دیگر به یک منبع درآمد تبدیل شده. اکنون شرکت‌های بازی‌سازی در جهان توانسته‌اند با تغییر و تحولی که ایجاد می‌کنند، مخاطبان خود را در نقاط مختلف جهان شناسایی کرده و درآمد زیادی از محل تولید این بازی‌ها داشته باشند.
کد خبر: ۱۵۰۶۳۴۳
نویسنده محمد‌حسین علی‌اکبری - دبیر کلیک
 
در دهه۱۹۵۰ صنعت بازی کلید خورد. پس از آن شاهد تحول در بخش سخت‌افزار، برای اجرای بازی‌ها بودیم. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، کنسول‌های ابتدایی عرضه شد که با استقبال خوبی همراه بود. یک دهه بعد کنسول‌های جدید پا به میدان رقابت گذاشت و در همان زمان از آتاری رونمایی شد؛ کنسولی که متولدان دهه‌ ۵۰ و ۶۰ شمسی با آن خاطرات زیادی دارند. در ۱۹۹۰ میلادی بازی‌های اینترنتی به بازار آمد و در دهه ۲۰۰۰ بازی‌ روی موبایل‌ها نیز نقش بست. این رویه ادامه داشت تا این‌که از سال ۲۰۱۰ به بعد بازی‌های مستقل طراحی شد. حالا نکته اصلی اینجاست که چرا صنعت بازی تا این حد تغییر کرده و همچنان در حال پوست‌اندازی و جذب مخاطب جدید است.صنعت بازی در برخی کشورها به عنوان یکی از بازوهای فرهنگی توانسته نفوذ و قدرت زیادی داشته باشد اما در ایران این بخش همچنان برای این‌که خودش را نشان دهد، نیازمند حمایت‌است. در ابتدا شاید این‌گونه برداشت شود که صنعت بازی در ایران از ظرفیت کافی برخوردار نیست اما نه‌فقط ظرفیت در این بخش بالاست بلکه بازی‌سازهای بزرگی در داخل کشور مشغول به فعالیت هستند.نگاهی به روند رشد وتوسعه در صنعت بازی ایران، نشان می‌دهد تعداد استودیو‌های بازی‌سازی، رشد مناسبی داشته و نمایشگاه‌های متعددی در این زمینه برگزار می‌شود اما نکته‌ای که در داخل ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شود، مخاطب‌شناسی است. البته صنعت بازی در ایران در طول سال‌های اخیر رشد مناسبی داشته اما زیرساخت توسعه این صنعت همچنان فراهم نیست.در هفته‌های گذشته به این موضوع اشاره کرده‌ایم که اساطیر ایرانی می‌توانند سوژه مناسبی برای بازی‌سازی باشند اما بازی‌سازان نسبت به آن بی‌توجه‌اند.با این حال نمی‌توان از زخم تحریم‌ها بر بدنه صنعت بازی در ایران چشم‌پوشی کرد. اکنون برخی بازی‌سازان در ایران به‌دلیل موانع و نبود زیرساخت، بازی‌های خود را در پلتفرم‌های خارجی عرضه می‌کنند که این موضوع نشان‌دهنده توانمندی بالای کشورمان در این حوزه است اما باید از آن حمایت شود تا به جایگاه اصلی خود دست یابد.صنعت بازی در ایران به عنوان یکی از بازوهای فرهنگی در حال تحول است و می‌تواند با جذب مخاطب‌های تخصصی اشتغال را افزایش دهد.ایران باوجود چالش‌های فراوان در این زمینه، به سمتی حرکت کرده که نشان‌دهنده‌ شناخت عمیق‌تری از نیازهای بازار و فرهنگ خود است. این فرآیند می‌تواند به توسعه‌ یک صنعت پویا و مستعد رشد کمک ‌کند. 
در پرونده ویژه این هفته به موضوع صنعت بازی در ایران و جهان پرداخته‌ایم. همراه ما باشید.
newsQrCode
برچسب ها: بازی فرهنگ سرم
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها