گفت‌وگوی «قاب کوچک» با مجتبی تیموری، آهنگساز پیشکسوت رادیو

کار در رادیو عشق می‌خواهد

مجتبی تیموری از جمله آهنگسازان پیشکسوت رادیو به‌شمار می‌رود که با شبکه‌های مختلف رادیویی از جمله ایران، فرهنگ، پیام، صبا و... همکاری داشته است. این آهنگساز و خواننده که در دهه ۶۰ و با برنامه «صبح جمعه با شما» وارد رادیو شده است، اعتقاد دارد موسیقی در این رسانه شنیداری یکی از ارکان و عناصر اصلی محسوب می‌شود؛ و البته هر شبکه با توجه به مختصات و مأموریت‌هایش موسیقی خاص خود را می‌طلبد. تیموری همچنین بر این نکته تأکید دارد که عاشق کار در رادیو است و تصریح می‌کند اگر عاشق نباشید، نمی‌توانید در این رسانه دوام بیاورید.‌ به باور این آهنگساز پیشکسوت، رادیو با وجود ظهور و فعالیت رسانه‌های نوظهور به‌ویژه از نوع مجازی همچنان ضریب نفوذ بالایی در جامعه و در میان اقشار مختلف مردم دارد.
مجتبی تیموری از جمله آهنگسازان پیشکسوت رادیو به‌شمار می‌رود که با شبکه‌های مختلف رادیویی از جمله ایران، فرهنگ، پیام، صبا و... همکاری داشته است. این آهنگساز و خواننده که در دهه ۶۰ و با برنامه «صبح جمعه با شما» وارد رادیو شده است، اعتقاد دارد موسیقی در این رسانه شنیداری یکی از ارکان و عناصر اصلی محسوب می‌شود؛ و البته هر شبکه با توجه به مختصات و مأموریت‌هایش موسیقی خاص خود را می‌طلبد. تیموری همچنین بر این نکته تأکید دارد که عاشق کار در رادیو است و تصریح می‌کند اگر عاشق نباشید، نمی‌توانید در این رسانه دوام بیاورید.‌ به باور این آهنگساز پیشکسوت، رادیو با وجود ظهور و فعالیت رسانه‌های نوظهور به‌ویژه از نوع مجازی همچنان ضریب نفوذ بالایی در جامعه و در میان اقشار مختلف مردم دارد.
کد خبر: ۱۵۰۵۴۹۹
نویسنده زهرا صلواتی - خبرنگار

آهنگسازی در رادیو چه تفاوت‌هایی با سایر رسانه‌ها دارد؟ 

هر برنامه‌ای ریتم و موسیقی خاص خودش را می‌طلبد. مثلا موسیقی برنامه‌های رادیو‌جوان عموما ریتمیک است  و جوان‌پسند. ما برای برنامه‌های این شبکه رادیویی از موسیقی‌های روز دنیا استفاده می‌کنیم. البته در رادیو بیشتر از موسیقی‌هایی که قبلا ضبط شده بهره گرفته می‌شود و آرشیوی‌ها در اولویت 
قرار می‌گیرد. من از دهه ۶۰ به اتفاق برادرم همکاری با رادیو را در برنامه صبح جمعه با شما آغاز کردیم. ۳۶سال است برای تیتراژ بسیاری از برنامه‌های رادیویی موسیقی ساخته‌ام که بسیاری از آنها کار طنز بوده‌اند. 
سؤال قبلی را از این منظر مطرح کردم که رادیو یک رسانه شنیداری است و صدا نقش اساسی در آن دارد و مخاطب، تصویری را همراه موسیقی مشاهده نمی‌کند.  
داستان موسیقی در رادیو با سایر رسانه‌ها متفاوت است و در جذب مخاطب خیلی تأثیر دارد. در رادیو صبا برنامه‌ای داریم به نام «صبامک» که طرفداران زیادی دارد. خیلی از شنوندگان با این برنامه تماس می‌گیرند و حتی به‌صورت بداهه شعر می‌گویند و من برای این اشعار آهنگ می‌سازم. می‌توانم بگویم من تنها آهنگسازی هستم که هرروز در برنامه‌های مختلف شبکه‌های رادیویی مثل ایران، جوان، صبا و فرهنگ برنامه دارم و کارهایم از رادیو پخش می‌شود. 
شما برای بسیاری از برنامه‌های طنز رادیو مثل صبح جمعه با شما و کوی نشاط آهنگسازی کرده‌اید. موسیقی در جذابیت این برنامه‌ها که جنس کمدی و شاد دارند چقدر تاثیرگذار است؟  
موسیقی یکی از ارکان رادیوست، چه در برنامه‌های طنز و چه جدی که البته در حق آن اجحاف شده. متأسفانه در بسیاری از برنامه‌های رادیویی از موسیقی‌های آرشیویی استفاده می‌شود. خود من پیشنهاد داده‌ام یک واحد موسیقی در رادیو شکل بگیرد تا همه شبکه‌های رادیویی با توجه به نیازهای خود بتوانند از تولیدات آن از سنتی و محلی گرفته تا پاپ و سایر موسیقی‌های مدرن استفاده کنند. 
شما با رادیو فرهنگ هم که مخاطبانش را عموما طیف خاصی از جامعه تشکیل می‌دهند همکاری دارید. آهنگسازی در برنامه‌های این رادیو چه الزامات و شرایطی دارد؟ 
برنامه‌های رادیو فرهنگ موسیقی خاص و سنگین را می‌طلبد. برای برنامه‌های این شبکه در دستگاه‌های موسیقی ایرانی آهنگ می‌سازم و بیشتر از سازهای ایرانی و سنتی مانند ضرب، سنتور، تار، سه‌تار و ویولن استفاده می‌کنم. 
خودتان چقدر به رادیو علاقه دارید؟ به‌هر حال بخش عمده‌ای از فعالیت‌های‌تان در حوزه آهنگسازی به این رسانه باز می‌گردد.  
من رادیو را واقعا دوست دارم. در کارنامه من ساخت موسیقی برای فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و حتی تئاترهای روی صحنه وجود دارد اما همیشه گفته‌ام رادیو را خیلی دوست دارم و به عشق مردم در این رسانه کار می‌کنم. باید عاشق باشید تا بتوانید در رادیو کار کنید چراکه به‌لحاظ مالی نفع چندانی ندارد. با این حال وقتی می‌بینم می‌توانم دل مردم را شاد کنم و آنها در خانه، خودرو، خیابان و محل کارشان از شنیدن برنامه‌های رادیو لذت می‌برند همین برایم کافی است و حالم را خوب می‌کند. 
با توجه به پیدایش رسانه‌های جدید به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی، ضریب نفوذ رادیو را در جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟   
البته باید هوش مصنوعی را هم اضافه کنید. به‌نظرم روند رو به‌ رشد رادیو نسبت به چند سال پیش خیلی بهتر شده است. البته کسانی که قرار است وارد این رسانه شوند و فعالیت کنند هم باید کاربلد باشند و جنس رادیو را بشناسند و بدانند هر برنامه‌ای شنونده خاص خودش را دارد. در گذشته، برنامه‌هایی مثل «صبح جمعه با شما» که افتخار همکاری با مرحوم منوچهر نوذری را در آن داشتم بسیار پرمخاطب بودند و شنوندگان زیادی داشتند. در مجموع کسانی مثل من که عاشق کارمان هستیم، ماندگار شده‌ایم. فکر می‌کنم با حضور هنرمندانی که عاشق کار کردن در رادیو هستند و این رسانه را از جان و دل دوست دارند، رادیو همچنان در میان مردم ماندگار باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها