مانور اقتصادی در ایران اکسپو

هفتمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران‌اکسپو در حالی از روز گذشته آغاز به‌کار کرد که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد صادراتی برای معرفی کالاهای ایران به بازارهای بین‌المللی است.  با این حال شرکت‌های بیش از ۱۰۰کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند.
هفتمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران‌اکسپو در حالی از روز گذشته آغاز به‌کار کرد که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد صادراتی برای معرفی کالاهای ایران به بازارهای بین‌المللی است.  با این حال شرکت‌های بیش از ۱۰۰کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند.
کد خبر: ۱۵۰۱۳۷۱
نویسنده محسن نظری - گروه اقتصاد

در جریان برگزاری این نمایشگاه بیش از ۲۰۰۰شرکت و نمایندگان آن‌ها از کشور‌های مختلف جهان به تهران آمده‌اند تا ضمن آشنایی با توانمندی‌های ایران، اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برند‌های ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف کنند. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در این دوره از نمایشگاه بیش از ۸۰۰شرکت بزرگ ایرانی به مدت پنج روز محصولات و دستاورد‌های خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند. برگزاری این نمایشگاه به‌عنوان پل ارتباطی مستحکم، ایران را به بازار‌های جهانی متصل می‌کند و از ایران‌اکسپو به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور نام برده می‌شود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» نامگذاری کرده‌اند و یکی از مسائل و چالش‌های اقتصاد ایران، سرمایه‌گذاری در بخش مولد است و زمانی رشد اقتصادی ۸درصد برنامه هفتم محقق خواهد شد که رشد سرمایه‌گذاری در بخش تولید صورت بگیرد. این رویداد، بستری برای معرفی دستاورد‌های صنعتی ایرانی به دنیاست تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار جهانی را به‌خود اختصاص دهیم. در این نمایشگاه ۱۹۵۰ تاجر از ۴۱کشور آسیایی، ۱۶۵تاجر از قاره اروپا، ۶۱۷تاجر از قاره آفریقا، ۲۵تاجر از قاره آمریکا و ۲تاجر از قاره اقیانوسیه حضور خواهند داشت. به‌طور کلی حدود ۲۷۵۹تاجر از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. ایران‌اکسپو همچنین با معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران می‌تواند آثار مثبتی در این زمینه‌ها داشته باشد. از جمله این آثار می‌توان به افزایش ورود گردشگران خارجی اشاره کرد. این نمایشگاه با معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران می‌تواند به افزایش ورود گردشگران خارجی و رونق صنعت گردشگری کمک کند و به افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های گردشگری منجر شود.  

تجارت جهانی ایران به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید 
سیدمحمد اتابک، وزیر صمت در آیین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور در ایران‌اکسپوی ۲۰۲۵ گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با جهان به ۱۳۰میلیارد دلار افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۱۱درصدی است.    وی افزود: شاید ذهنیتی شکل گرفته باشد که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه، دروازه‌های تجارت و صادرات جمهوری اسلامی ایران به سایر کشور‌ها بسته شده، اما در سال ۱۴۰۳ صادرات غیرنفتی ایران ۱۵۲میلیون تن کالا به ارزش ۵۷.۸میلیارد دلار بوده و تراز تجاری کشور بدون احتساب طلای وارداتی، ۸میلیارد تومان مثبت شده و بهبود‌یافته. این ارقام به ما می‌گوید ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، با اعتمادبه‌نفس بازیگری فعال و خلاق و قابل اعتماد در عرصه جهانی است.  وزیر صمت با اشاره به هدف‌گذاری برنامه هفتم تأکید کرد: صادرات غیرنفتی ایران در هر سال از این برنامه باید بیش از ۲۳درصد افزایش پیدا کند و بدین منظور بایستی بازار‌های جدید در آفریقا، غرب آسیا، جنوب و جنوب شرق آسیا را توسعه داده و با تقویت دیپلماسی اقتصادی، پیمان‌های تجارت آزاد و ترجیحی را گسترش دهیم.  

حضور گسترده تجار خارجی در اکسپوی ۲۰۲۵ 
محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هفتمین رویداد ایران‌اکسپو و اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا را به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تجاری ایران معرفی کرد و گفت: ایران‌اکسپوی ایران امروز با افتخار با حضور هیأت‌های سیاسی و تجاری ۱۱۲ کشور جهان شامل ۱۹۰مقام رسمی و بیش از ۳۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی و تجار خارجی کار خود را آغاز خواهد کرد.  وی افزود: این نمایشگاه فرصتی برای بیش از ۱۰۰۰ شرکت ایرانی است تا توانمندی‌های صادراتی خود را به نمایش بگذارند. دهقان دهنوی گفت: بیش از ۴۰کشور آسیایی و آفریقایی، ۲۳کشور اروپایی و ۸کشور آمریکای جنوبی در این رویداد حضور داشته‌اند که این تنوع جغرافیایی نشان‌دهنده اهمیت بین‌المللی نمایشگاه برای توسعه تجارت خارجی ایران است.  

نقش اکسپو در رشد صادرات ایران 
امیرروشن‌بخش قنبری، معاون ارتقای کسب وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران ودبیر ستادنمایشگاه ایران‌اکسپوی ۲۰۲۵ در گفتگو با «جام‌جم» درخصوص نقش برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: اقدامات متعددی در حوزه ترویج تجارت وجود دارد که یکی از موارد مؤثر، برگزاری نمایشگاه است تا تجار و تولیدکنندگان بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. وی افزود: کشور‌ها فرصت‌های صادراتی خود را از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها به بازار‌های هدف معرفی می‌کنند و برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو می‌تواند نقش مؤثری در توسعه صادرات کشور داشته باشد به‌طوری که امسال با توجه به شرایط تحریمی صادرات غیرنفتی ایران ۱۱درصد افزایش داشته است. معاون سازمان توسعه تجارت در مورد این‌که آیا در این دوره از نمایشگاه قرارداد‌هایی هم امضا خواهد شد، گفت: حتما تجار و تولیدکنندگان ایرانی با شرکت‌ها و تجار خارجی قرارداد امضا خواهند کرد که اثر آن پایان سال در تراز صادراتی کشور مشخص می‌شود، ولی امسال نگاه‌مان این نیست که اعلام کنیم چه میزان قرارداد امضا شده بلکه می‌خواهیم شرایط برای حضور بخش خصوصی فراهم شود تا بتوانند قرارداد امضا کنند. روشن‌بخش گفت: در نمایشگاه امسال شرکت‌هایی ازشش گروه «صنایع پتروشیمی»، «معدن»، «صنایع غذایی»، «فرش، صنایع‌دستی و گردشگری»، «حوزه دارو» و «بخش کشاورزی» انتخاب شده‌اند. البته نمایشگاه امسال از لحاظ کمی و کیفی رشدداشته است. وی تصریح کرد:امسال بیش از۴۵۰۰تاجرایرانی تقاضای حضوردرنمایشگاه راداشتندکه ۳۱۰۰شرکت که با ظرفیت‌های صادراتی کشور همگن هستند انتخاب شدند. از لحاظ کمی هم تجار خارجی زیادی درخواست حضور درایران راداشتند به‌طوری که تاجران ۲۲کشور اروپایی هم حضوردارند. متأسفانه به‌دلیل نداشتن زیرساخت مانند هتل نتوانستیم میزبان بخش زیادی از شرکت‌های خارجی باشیم.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صدای نخست ورزش بانوان

با دکتر علی‌اصغر احمدی، مدیر رادیو ورزش درباره ویژگی‌ها و افق‌های پیش روی این شبکه پرشنونده گفت‌وگو کردیم

صدای نخست ورزش بانوان

نیازمندی ها