تحریف تاریخ در دنیای بازی

بازی‌های ویدیویی به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین رسانه‌های سرگرمی،توانایی فوق‌العاده‌ای دربازآفرینی وقایع تاریخی دارند.از جنگ‌های جهانی گرفته تا امپراتوری‌های باستانی، بسیاری از بازی‌ها تلاش کرده‌اند تا بازیکنان را در بطن رویدادهای گذشته قرار دهند. با این‌حال، وفاداری به تاریخ همیشه اولویت سازندگان نبوده است.
بازی‌های ویدیویی به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین رسانه‌های سرگرمی،توانایی فوق‌العاده‌ای دربازآفرینی وقایع تاریخی دارند.از جنگ‌های جهانی گرفته تا امپراتوری‌های باستانی، بسیاری از بازی‌ها تلاش کرده‌اند تا بازیکنان را در بطن رویدادهای گذشته قرار دهند. با این‌حال، وفاداری به تاریخ همیشه اولویت سازندگان نبوده است.
کد خبر: ۱۴۹۳۰۳۳
نویسنده آرین مرادی - منتقد بازی‌
 
بسیاری ازبازی‌های معروف برای جذاب‌ترشدن داستان، ساده‌سازی گیم‌پلی، اهداف تبلیغاتی یا حتی تغییر دیدگاه‌‍ مردم و بازیکنان به وقایع مختلف، تاریخ را تغییر داده‌اند. گاهی این تغییرات جزئی هستند و گاهی به‌کلی مسیر یک واقعه را دگرگون می‌کنند. از تغییر پیروز جنگ‌های بزرگ گرفته تا اضافه کردن شخصیت‌های تخیلی به رویدادهای واقعی، تحریف تاریخ در دنیای بازی‌ها مسأله‌ای بحث‌برانگیز است. در این گزارش، به بررسی عناوینی می‌پردازیم که از واقعیت فاصله گرفته و تاریخ را مطابق با نیازهای روایی خود بازنویسی کرده‌اند.

Assassin’s Creed Series  تغییرات تاریخی برای روایت داستانی
فرنچایز Assassin’s Creed همواره از تاریخ الهام گرفته، اما بسیاری از جزئیات را تغییر داده تا داستان خود را جذاب‌تر کند.
مثال‌ها:
Assassin’s Creed III: بازی، جورج واشنگتن را به‌عنوان یک قهرمان بی‌نقص نمایش می‌دهد، درحالی‌که درواقعیت، او در طول جنگ‌های استقلال آمریکا تصمیمات سخت و گاهی متناقضی می‌گرفت، ازجمله نقش او درسرکوب شورش‌های محلی.
Assassin’s Creed Odyssey: در این نسخه، بازیکنان می‌توانند جنسیت شخصیت اصلی را انتخاب کنند، اما در تاریخ یونان باستان، زنان در ارتش و نبردها نقش قابل‌توجهی نداشتند. همچنین آزادی عملی که شخصیت‌ها در این بازی دارند، با واقعیت جامعه اسپارتی و آتنی همخوانی ندارد.توسعه‌دهندگان برای روایت داستانی بازتر و تعامل بیشتر با بازیکنان، تغییراتی در تاریخ ایجاد کرده‌اند. درحالی‌که برخی جزئیات مانند طراحی بناها و لباس‌ها دقیق است، اما بسیاری از رویدادهای تاریخی تغییر کرده‌اند تا داستانی دراماتیک‌تر ارائه شود.

Age of Empires Series تغییرات در تمدن‌ها
این بازی‌ها وقایع تاریخی را بازسازی می‌کنند، اما بسیاری از ویژگی‌های تمدن‌ها را باهم ترکیب کرده‌اند. تمدن‌هایی مانند مصریان و یونانیان در یک بازه زمانی یکسان نمایش داده می‌شوند، درحالی‌که در تاریخ، آنها در دوره‌های مختلف زندگی می‌کردند.

Command & Conquer: Red Alert – بازنویسی جنگ سرد
این بازی فرض می‌کند که آلبرت انیشتین با سفر در زمان، هیتلر را حذف می‌کند، اما این کار باعث ‌تبدیل شوروی به یک ابرقدرت جهانی می‌شود. این بازی با هدف ارائه یک سناریوی تخیلی از جنگ سرد، تاریخ را تغییر داده است.بازی‌های ویدیویی می‌توانند دریچه‌ای منحصربه‌فرد به سوی تاریخ باشند، اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از آنها برای اهداف مختلفی ساخته شده‌اند، نه مستندسازی وقایع گذشته. تغییر تاریخ در این رسانه، گرچه ممکن است تجربه‌ای جذاب‌تر برای بازیکنان رقم بزند، اما در بلندمدت می‌تواند تأثیراتی بر درک عمومی از گذشته داشته باشد.

Call of Duty: Moden Warfare (۲۰۱۹) – تحریف رویدادهای جنگی
سری Call of Duty در نسخه‌های اخیر خود وقایع تاریخی را تغییر داده تا آنها را در قالب روایت‌های دراماتیک‌تر و قهرمانانه‌تر نمایش دهد.دراین بازی،بمباران معروف«بزرگراه مرگ»که سال۱۹۹۱ توسط نیروهای آمریکایی علیه عقب‌نشینی نیروهای عراقی درجنگ خلیج‌فارس انجام شد،به روس‌ها نسبت داده شده است.درواقعیت،این حمله که منجربه کشته شدن هزاران سربازو غیرنظامی شد، یکی از نقاط تاریک تاریخ جنگ‌های مدرن محسوب می‌شود، اما در بازی، آمریکا از این رویداد مبرا شده و روسیه را مقصر نشان داده است.بازی تلاش دارد تا آمریکا را در جایگاه یک ناجی معرفی و دشمنان جدیدی را برای روایت مدرن‌تر ایجاد کند، اما این تحریف تاریخی باعث انتقادهای زیادی شد.

Battlefield V  – بازنویسی نقش زنان در جنگ جهانی دوم
این بازی به‌دلیل نمایش گسترده زنان در نبردهای خط مقدم جنگ جهانی دوم مورد انتقاد قرار گرفت.زنان در جنگ جهانی دوم نقش مهمی داشتند، اما عمدتا در نقش پرستار، جاسوس و در برخی کشورها،تک‌تیرانداز وخلبان بودند. بااین‌حال، نمایش آنها در نقش‌های اصلی خط مقدم،مانند آنچه درBattlefield V دیده می‌شود،با واقعیت مطابقت ندارد.هدف توسعه‌دهندگان ارائه تنوع بیشتر و نمایشی مدرن‌تر از جنگ بود، اما بسیاری از بازیکنان و مورخان این تغییر را غیرواقعی دانستند.

The Order: ۱۸۸۶ – تاریخ جایگزین بریتانیا
این بازی در دوره ویکتوریایی لندن می‌گذرد، اما فناوری‌های پیشرفته و شوالیه‌های جاودانه را به آن اضافه کرده است.در بازی، شخصیت‌ها به فناوری‌هایی مانند سلاح‌های الکتریکی وسیستم‌های ارتباطی پیشرفته دسترسی دارند که در واقعیت در قرن نوزدهم وجود نداشتند. سازمان «محفل شوالیه‌ها» که در بازی نقش اصلی را دارد، کاملا خیالی است.بازی سعی دارد یک جهان موازی خلق کند که هم از لحاظ تاریخی آشنا باشد و هم فضای علمی‌تخیلی داشته باشد.

Dynasty Warriors Series - افسانه‌سازی از تاریخ چین
این سری براساس رویدادهای‌واقعی دوران سه پادشاهی چین ساخته شده،امابسیاری ازجنبه‌های تاریخی راتغییرداده است. فرماندهان و ژنرال‌های بازی قدرت‌های اغراق‌شده‌ای دارند و می‌توانند به‌تنهایی صدها سرباز را شکست دهند، درحالی‌که در واقعیت، جنگ‌ها بیشتر به استراتژی و تاکتیک وابسته بودند.  برخی شخصیت‌ها مانند «لو بو» در بازی به‌عنوان جنگجویی شکست‌ناپذیر نمایش داده شده‌اند، اما در تاریخ، او به‌شدت به تصمیمات سیاسی وابسته بود و چندان شکست‌ناپذیر نبود.

 Red Dead Redemption ۲ تصویری آرمانی از غرب وحشی
این بازی یکی ازبهترین بازسازی‌های فضای غرب وحشی را ارائه داده، اما برخی تغییرات تاریخی در آن دیده می‌شود.تنوع نژادی در بازی بیشتر از آن چیزی است که در واقعیت در غرب وحشی دیده می‌شد. برخی از شخصیت‌ها، مانند داچ ون در لیند، به‌عنوان یاغیانی با اخلاقیات پیچیده نشان داده شده‌اند، درحالی‌که در واقعیت، بیشتر یاغیان غرب وحشی بی‌رحم و بی‌قانون بودند.

Civilization Series - تاریخ انعطاف‌پذیر
این بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد تمدن‌ها را به‌طور دلخواه بسازند. ممکن است بازیکن بتواند ژاپن را به یک ابرقدرت هسته‌ای در قرون وسطی تبدیل کند، امری که غیرممکن است. این امر را نمی‌توان چندان تحریف یا بازسازی تاریخی دانست، بلکه گیم‌پلی بازی چنین طلب می‌کرده تا امکانات ورای واقعیت در بازی وجود داشته باشد.

۷. Wolfenstein Series  تغییر نتیجه جنگ جهانی دوم
این سری بر پایه این فرض بنا شده که نازی‌ها در جنگ جهانی دوم پیروز شده‌اند و جهان تحت سلطه آن‌هاست. این بازی در واقع یک تاریخ جایگزین یا دنیای موازی را روایت می‌کند که در آن جهان توسط نازی‌ها کنترل می‌شود.

این تحریف‌ها می‌توانند جنبه‌های مختلفی داشته باشند؛ گاهی صرفا برای تنوع‌بخشی به روایت ایجاد شده‌اند، مانند افزودن نقش‌های خیالی به رویدادهای تاریخی و گاهی نیز می‌توانند تغییرات عمده‌ای در نگاه عمومی به تاریخ ایجاد کنند، مانند تغییر هویت مقصران یک جنایت جنگی یا بازنویسی نتایج نبردهای مهم. برخی از این تغییرات با هدف خلق جهانی جایگزین و جذاب‌تر انجام می‌شوند، اما برخی دیگر ممکن است با سوگیری‌های فرهنگی و سیاسی همراه باشند. با این حال، مسئولیت نهایی بر عهده مخاطبان است. بازیکنان و علاقه‌مندان به تاریخ باید همواره با دیدی نقادانه به این نوع روایت‌های تغییر یافته نگاه کنند و برای شناخت بهتر تاریخ واقعی، به منابع معتبر مراجعه کنند. بازی‌های ویدئویی ابزار قدرتمندی برای آموزش و آگاهی‌بخشی هستند، اما تنها در صورتی که تفاوت بین واقعیت و تخیل را بشناسیم و از آن آگاه باشیم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها