ابوالمعانی عبدالله بن محمد بن علی میانجی همدانی ملقب به عین القضات همدانی (۴۹۲-۵۲۵ ه. ق) فقیه، شاعر، ادیب، حکیم، مفسر قرآن و محدث، عارف و صوفی نامدار قرن ششم هجری در دوران سلجوقیان است که علوم پایه، معارف، عرفان و مشی تحقیق و طریق علوم قضا را نزد پدر خود آموخت و خود نیز به درجه افتاء و منصب قضاوت همدان رسید.
پدر بزرگ او (ابوالحسن علی میانجی) که از شاگردان خاص ابو طیب طاهر بن عبدالله فقیه شافعی (فوت ۴۵۰ ه. ق) بوده که از فلاسفه و عرفا و محدثین عصر خود به شمار میرفت، از ناحیه برخی حسادان کج اندیش و متعصبان خشک مغز (هم، چون عین القضات و پدر ایشان) به قتل رسید!
عین القضات که از شاگردان ابو حامد غزالی، امام احمد غزالی، برکه همدانی (پیری روشن ضمیر، امی و درس ناخوانده) وشیح فتحه بود، مدتی در خانقاه معتکف و از طریق نگارش نامه به هدایت خلق و تربیت مریدان میپرداخت.
وی به مدت چهار سال تمام پیگیر مطالعه و تدبر در آثار ابوحامد غزالی (علی الخصوص کتاب گران سنگ احیاء علوم الدین) پرداخت و سپس در خدمت برادر کوچک او امام احمد غزالی مراتب سلوک و عرفان عملی را به غایت رسانید. ایشان در آثار و اشعار خود ضمن ارادت به ساحت ائمه معصومین (ع) استناد و ادله بعضی از افکار و اندیشههای خود را در قالب اشعار تقدیم به حضرت علی (ع) حضرت فاطمه (س) حسنین (ع) و صحابههایی هم، چون سلمان فارسی در کتاب شکوی الغریب، زبده الحقایق و بعضی از نامههای خود معروض داشته است.
ساختار فکری و اصول بنیادی عین القضات بر" نظام احسن " بنا شده و اعتقاد راسخی دارد که «تا چیزی به وجوب نرسیده باشد، به وجود نمیآید» و در این نظام احسن که نمیتوان بهتر و کاملتر از آن تصور نمود، «هر چیزی که هست میبایست که باشد» و نبود آن به منزله نقصان هستی و به تبع آن نقص الهی «نعوذ بالله» است زیر هر مخلوقی اعم از مکان و اجرام و نبات و حیوان و انسان و ... مظهری از اسماء و صفات باریتعالی بوده و اسماء و صفات حق، عین ذات اقدس (جل جلاله) میباشد.
آثار و افکار عین القضات:
۱-کتاب تمهیدات، یکی از مشهورترین کتاب، ولی رساله تمهیدات است که در ده تمهید (آماده سازی) در بیان حقایق شهودی است و بیانگر افکار او درباره آخرت و عوالم پس از مرگ میباشد.
اساس این کتاب بر پایه عشق است، عشق انسان به انسان، عشق انسان به خدا، عشق خدا به انسان، عشق ابلیس به خدا و ... که ترسیمی از راه رسیدن به مطلوب را به عشق و عشق پرستی که در رهائی از هر قید و بندی (علی الخصوص رهائی از عادت پرستی) است. نوع نگاه او به نقش ابلیس در دایره هستی (که ابلیس را مظهر تام اسم مضل حق میداند) و افعال شیطان از منظر توحیدی به مذاق عالم نمایان عصر او خوش نیامده (با نگاهی به کتاب نظر عین القضات در مورد ابلیس و ارتباط آن با نظام احسن به قلم دکتر غلامرضا مستعلی پارسا- نشر علم ۱۳۸۹)
۲-رساله زبده الحقایق:
اولین رساله اصلی عین القضات بوده که به زبان عربی نگاشته و مشتمل بر صد فصل کوتاه و ابوابی در حوزه معرفت الهی و صفات او، ایمان به حقیقت نبوت و معاد میباشد. در این رساله میتوان به دیدگاههای نظری و کلامی ایشان آشنا شد.
۳- مجموعه نامه ها:
که عمدتا نامههایی جهت هدایت و ارشاد و پاسخگویی به سئوالات و شبهات مریدان خود هم چنین امام سعدالدین بغدادی، خواجه امام عزالدین، امام ضیاء الدین و خواجه کامل الدوله و نیز مکاتباتی بین او و استادش امام احمد غزالی مبادله شده است.
۴- رساله جمالی:
در این رساله جناب عین القضات، انبیاء و پیامبران را به عنوان طبیبان امراض روحی و اعتقادی خلق الله و عامه مردم دانسته که به واسطه داروهای موجود در داروخانه و عطاری عظیم قرآنی به شفای بیماران مامور و ماذون هستند.
۵- رساله شکوی الغریب:
آخرین رساله عین القضات است که در زندان بغداد و قبل از اعدام فجیع او به عربی نگاشته و مجموعه اشعار و مبانی و ادله و توضیحاتی در رد اتهاماتی است که به او منسوب نمودند و سعی وافری نموده تا بعضی از مبانی و اندیشههای بلند خود را برای مدعیان ظاهر بین (و علی الخصوص قضاوت تاریخ و آیندگان) بنگارد.
۶- رساله امکنه و ازمنه (غایه الامکان فی درایه المکان):
به نظر نویسنده این مقاله، یکی از غنیترین و فوقالعادهترین آثار عین القضات را میتوان رساله امکنه و ازمنه دانست که در دو بخش کلی انواع زمان یا ازمنه (شامل زمان جسمانیات، زمان ارواح و زمان حق تعالی) و انواع مکان یا امکنه (انواع مکان شامل مکان جسمانیات، مکان روحانیات، مکان الله تعالی و مکان استوا) و تعریف دقیقی از مفهوم هر یک پرداخته و مکان را در مفهوم جدیدی به نام خلوت که نهایتی نیست، میداند!
تعریف متفاوت و متمایز او از زمانها و مکانهای موازی و شرایط مخلوقات در ذیل و مقتضای امر (کن فیکن) و وفق مریدی و مرادی در تحقق شرایط (۱) در وقت مناسب (۲) در مکان مناسب (۳) مدت قوام مناسب (۴) تجلی صفت موافق تعریف نموده است.
درک صحیح و کامل این رساله میتواند پاسخگوی بسیاری از سئوالات امروز و آینده بشری و معقول کردن مفاهیم اعتقادی هم، چون کیفیت و ماهیت مکان و لامکان، و زمان و لازمان و عواملی، چون عالم ذر (روز الست) دنیا، برزخ و آخرت و عوالم ارواح و اجساد و حد فاصل و برزخهای آن و ... در حوزه هستی شناسی باشد.
عین القضات در جای جای رسالهها و نامههای نگاشته، مخاطب خود را آیندگان قرار داده، گویی میدانسته که آن چه میگوید برون از فهم و تعقل عالم نمایان عصر خود بوده است و میدانسته که به خاطر این افکار و اندیشهها مغضوب و کشته خواهد شد؛ لذا در بیان حقایق مکتوم هستی روش حسین بن منصور حلاج را پیشه کرده و در گفتن آن چه میدانسته، بی پروا بوده که باعث سعایت ابوالقاسم درگزینی (وزیر دربار سلجوقی) و فتوای برخی علمای قشری به اتهام دعوی الوهیت به مرگ محکوم و به دار مجازات آویخته و فردای آن روز پوست بدن او را کنده و جسد او را مثله و سپس در بوریائی که به نفت آغشته بوده، پیچیده و سوزانیده و خاکسترش را به باد دادند!
عین القضات خود نحوه مرگ خویش را در یک رباعی به شرح زیر سروده است:
ما مرگ و شهادت از خدا خواسته ایم
آن هم به سه چیز کم بها خواسته ایم
گر دوست چنین کند که ما خواسته ایم
ما آتش و نفت و بوریا خواسته ایم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
شکیبا حسینی، رهبر ارکستر سمفونیک رنسانس در گفت و گو با «جام جم» مطرح کرد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با مهندس حمیدرضا هلالی، عکاس، پژوهشگر و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران مطرح شد
دانیال نوروش از لذت مضاعفش در سریالی گفت که یادآور «روزیروزگاری» بود