این روستاییان هستند که در آینده کشور نقشآفرینی خواهند کرد و این قشر از جامعه ظرفیت عظیمی برای پیشبرد اهداف اقتصادی، علمی و توسعهای در راستای تحقق شعار سال دارد. دراین راستا «این روستا برنده است» بهتازگی روی موج رادیو رفته و در قالب مسابقه به معرفی روستاهای تهران، دستاوردها و توانمندیهای آنها میپردازد. در این گزارش گپوگفتی با دستاندرکاران برنامه داشتیم. برنامه این روستا برنده است، پنجشنبهها ساعت ۱۰ تا ۱۱ از رادیوتهران روی موج FM ردیف ۹۴ پخش میشود.
انعکاس توانمندیهای بالفعل روستاها
مهران رهبر حقیقت، مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیوتهران است. وی در گفتوگو با جامجم درباره اینکه برنامه این روستا برنده است بر چه اساس و مبنایی تهیه و پخش میشود، میگوید: توجه به روستاهای شهر و استان تهران با درنظرگرفتنجمعیت بیش ازیکمیلیونی که درهزارواندی روستاهای استانتهران زندگیمیکنندازوظایف ذاتی رادیوتهران و همچنین از اولویتهای سند تحول رسانهملی است.رهبر حقیقت در پاسخ به این پرسش که این برنامه چه اهداف و رویکردی را دنبال میکند، بیان میکند:روایتگری ازجریان حاکم برزندگی درروستاها و تقویت عدالت رسانهای در توجه به روستا و روستاییان از اهداف اصلی این برنامه است که در این راه علاوه بر بیان ظرفیتها و پیشرفتهای روستاهای استان تهران تلاش میشود تا مطالبات و کمبودهای روستاها نیز به مسئولان مربوط منتقل شود. وی درباره چندوچون این برنامه بیشتر توضیح میدهد: حضور برنامهسازان شبکه در دل روستا و تولید برنامه با حضور اهالی، مسئولان و معتمدان در قالب یک مسابقه رادیویی از ویژگیها و وجوه تمایز این برنامه است که با اتکا به نوآوری مضمونی و روشی، به تقویت جاذبه رسانهای برای مخاطب کمک شایانی میکند. پرسشهای مسابقه با درنظرگرفتن سبک زندگی و فرهنگ خانوادهمحور روستاییان، توجه به ظرفیتهای اشتغال و کارآفرینیهای انجامشده در همان روستا، معرفی کارآفرینان و نخبگان روستا و تشویق به مهاجرت معکوس به روستا طراحی شده است. مدیر گروه ورزش و تفریحات در پایان میافزاید: با درنظرگرفتن اهمیت عدالتگستری مرکزگریزانه و با درنظرگرفتن شکل و قالب تولید این برنامه که یک مسابقه میدانی در روستاهای اطراف استان تهران و با حضور جمع روستاییان است، تلاش کردهایم با عبور از موانع و کاستیهای امکاناتی و بودجهای رادیو، با حضور در جمع صمیمی روستاییان ضمن ایجاد فضایی شاد و پویا، علاوه بر انعکاس ظرفیتهای بالفعل روستاها، توجه مسئولان و مردم را به ظرفیتهای بالقوه و معطلمانده این مناطق جلب کنیم.
معرفی ظرفیتهای روستاهای تهران
ساناز باقری، تهیهکننده برنامه است. باقری در پاسخ به این پرسش که ایده اصلی این روستا برنده است، چگونه شکل گرفته به جامجم میگوید: برنامه این روستا برنده است، یک مسابقه مهیج است که تلاش میکند روستاهای شهرستانهای اطراف تهران را معرفی و ظرفیتها و پتانسیلهای روستاها و روستاییان را شناسایی کند. در اطراف تهران روستاهای زیادی وجود دارد که علاوه بر زیبایی طبیعی، ظرفیتها و پتانسیلهای فراوانی برای جذب گردشگر و سرمایهگذاری دارند.همچنین بسیاری از کارآفرینان و نخبگان که نقش مهمی در تولید و اقتصاد کشور دارند، از همین روستاها برخاستهاند. متاسفانه نام این افراد کمتر شناختهشده است. این برنامه تلاش دارد تا با معرفی این روستاها و ظرفیتهای آنها در قالب یک مسابقه، توجه بیشتری به این استعدادها جلب کند.وی با اشاره به بخشهای مختلف برنامه این روستا برنده است، میافزاید: این مسابقه در بخش «گزارشگر شو» به معرفی روستا میپردازد. بخش «صدا شو» به معرفی استعدادهای موجود در روستا اختصاص دارد. «کارآفرین شو» نیز از دیگر بخشهایی است که به معرفی مشاغل و کارآفرینان روستا میپردازد. علاوهبراین، بخش «پاسخگو شو» به سوالاتی درباره فرهنگ شفاهی و خود روستا پاسخ میدهد و «گرداننده شو» به جنبههای سرگرمی و فان اختصاص یافته و سعی در معرفی روستا دارد.
باقری در ادامه به استقبال گرم و صمیمی روستاییان اشاره میکند و میگوید: حضور رادیو و عوامل آن برای روستاییان بسیار جذاب و دلگرمکننده است و آنها سعی میکنند از حضور رادیوتهران در روستای خود عکس و استوری تهیه کنند.
تهیهکننده این روستا برنده است در پایان صحبتهایش از حضور تیم برنامهساز این برنامه در روستاهایی که از آنها دعوت میشود خبر میدهد و عنوان میکند: عزیزانی که تمایل دارند تیم ما به روستای آنها سفر کند، میتوانند از طریق فضای مجازی رادیوتهران درخواستهای خود را مطرح کنند تا ما به روستای آنها بیاییم.
همدلی بیشتر مردم شهر و روستا
عباس محبی، از پیشکسوتان هنرمند رادیو و تلویزیون است که با نقش «جانعلی» و لهجه ملایری به شهرت رسید و با گذشت حدود چهار دهه کار هنری به روستاییان عشق میورزد. وی بهتازگی با اجرای برنامه این روستا برنده است، سری به روستاهای استان تهران میزند و دل مخاطبانش را شاد میکند. او میگوید: سکوت چیزی است که در زندگی شهری وجود ندارد و ما دنبالش هستیم، حتی با پنجرههای چندجداره آپارتمانها بازهم صدا اذیتمان میکند. حتما هفتهای یکبار به روستا سفر کنید؛ در روستاها هنوز آرامش و تولید برقرار است. وی درباره این پرسش که استقبال روستاییان از برنامه این روستا برنده است چگونه بوده، میگوید: درحالحاضر که با شما صحبت میکنم، اهالی آمدهاند و در قالب یک مسابقه با آنها صحبت میکنیم. بخشهای طنز را بر عهده دارم و سعی میکنم که با خلق لحظاتی شادیآفرین و بداهه، مطالباتی داشته باشیم که برنامه مفرحتر و شادتر تقدیم مخاطبان شود.محبی در ادامه به جذابیتهایی که این برنامه برای روستاییان و درعینحال برای مخاطبان دارد، اشاره میکند و توضیح میدهد: این که روستاییان میآیند و در حد بازیگری با ما در حقیقت بازی میکنند و همبازی ما به حساب میآیند، بیشک مسابقه برای آنها جذاب است، سوالاتی که میشود، خودشان را در آن سوالات پیدا میکنند و از آهنگهای شاد و محلی که پخش میشود لذت میبرند. این برنامه برایشان خاطرهانگیز است، چراکه دوست دارند خودشان را از رادیو گوش کنند. به نظرم علاوهبر افزایش تعداد مخاطبان، شنوندگان با شرایط و زندگی در روستا نیز بیشتر آشنا میشوند. یک نوع بحث فرهنگی بین شهرنشینها و روستاییان و در کل ایرانیها و شنوندههای رادیو بهوجود میآید و شکل میگیرد که باعث همدلی میشود.
از شنیدن صدای خنده مردم لذت میبرم
نیما اعتصام، مجری برنامه است. وی در ابتدای صحبتهایش به مشارکت بینظیر روستاییان و حضور گرمشان در برنامه اشاره میکند: روستاییان برخلاف آن چیزی که درحالحاضر در شهر اتفاق میافتد، بهشدت اجتماعی، خونگرم، مهربان و متواضع هستند و خارج از هر نوع غرور کلیشهای، با تمام وجودشان در هر سن و سالی با این برنامه همراهی میکنند و در تلاشند تا مهمانان خودشان را راضی نگهدارند. اعتصام در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل بیشتر برنامههای طنز را اجرا میکند، میافزاید: علاقه و نگاهم به طنز بهدلیل حس رسالتم به طنز است. از شنیدن صدای خنده مردم لذت میبرم. از اینکه بتوان حتی برای دقایقی در بین روزمرگیها از دغدغهها فارغ شد، برایم مطلوبترین حس دنیاست. اما به اقتضای زمان و نیاز شبکه رادیویی تهران هر برنامهای که درحد توانم باشد اجرا میکنم؛ حتی برنامههای سیاسی، آیینی و مذهبی هم اجرا کردهام.مجری برنامه میگوید: در اجرای برنامههای طنز و شاد، باید برخی موضوعات را جدی نگرفت. تا زمانی که برخی از مسائل و اتفاقات از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشند، نمیتوان به دنیای طنز ورود کرد. تنها وقتی میتوانید به جنبه کمدی نگاه کنید که از جدیت موضوعات رها شوید. این فرآیند بهتدریج به یک حس درونی تبدیل و با تکرار مکرر، به یک ویژگی ذاتی بدل میشود. اعتصام درباره اینکه در اجرای این برنامه عمده تمرکزش بر خلق موقعیتهاست، ادامه میدهد: با خلق موقعیتها تلاش میکنم هم مخاطبان رادیویی هم حاضران در سالن بتوانند بیشترین بهره را از لحظهها ببرند. سعی میشود مخاطبان رادیویی با روستا، نقاط گردشگری آن، اتفاقات، مراکز و محصولاتش آشنا شوند و حاضران هم با عشق و ذوقی که دارند روستایشان را معرفی کنند. بیشتر انتقال دادههای روستا برای ما اهمیت دارد که به گوش مخاطب برسد.وی ادامه میدهد: با حضور در روستاهای مختلف، بیشتر با علایق، سلیقهها و توانمندیهای مردمان این مناطق آشنا میشویم تا بتوانیم با توجه به دغدغهها و مطالبات آنها، آیتمها و بخشهای مختلف را اضافه کنیم.به نظرم بیشترین موضوع در افزایش مخاطب ادامهدار بودن این برنامه است. امیدوارم برنامه مقطعی و فصلی نباشد و تبدیل به برندی شود که روستاییان و مخاطبان تهرانی ما را با عشق دنبال کنند. بدونشک، تأثیر و حضورحداکثری روستاییان درمناسبتها، مناسک و...بسیار حائزاهمیت است.جلب رضایت روستاییان و تهیه برنامهها براساس خواستههای آنان، یکی از مواردی است که باید در اولویت قرار گیرد. خیلی خوشحالم مجری این برنامه هستم، چون نفسبهنفس با مخاطبان در ارتباطم، عشق و علاقه آنها را از نزدیک لمس میکنم و این فرصت را واقعا غنیمت میشمارم و سعی میکنم هر روز با عشق و علاقه بیشتری این کار را دنبال نمایم.