برای پزشکانی که در تلاشند بیماری فلج اطفال را ریشه کن کنند بهترین روش استفاده از واکسیناسیون کودکان به خصوص در مناطق جنگ زده و نیز وادار کرد دولتها به توجه بیشتر می باشد.
کد خبر: ۱۴۸۱۳۲

به گزارش رویترز ، اکنون شیوع بیماری یاد شده در مناطق مختلف کشور نیجریه مشکل اساسی دیگری را مطرح کرده است واکسنی که به طور معمول علیه این بیماری استفاده می شود سبب بروز موارد متعددی از فلج از سال 2005 میلادی شده است.
بنا به این گزارش تاکنون حدود 69 کودک بر اثر مصرف این واکسن خوراک به بیماری فلج اطفال یا «پولیو» مبتلا شده اند. مقامات بهداشتی کشور نیجریه نگران انند که شیوع اخیر بیماری پولیو سبب بروز فاجعه انسانی شود.
بیماری فلج اطفال را 1500 سال قبل از مسیح می شناختند ولی از ویروس و چگونگی آن بی اطلاع بودند بعدها معلوم شد که این بیماری مسری و همه گیر است.
ویروس در خون مدفوع و دستگاه عصبی وجود دارد این بیماری با پیشرفت تمدن نسبت مستقیم دارد یعنی در ممالک متمدن خیلی فراوانتر از نقاط عقب افتاده است سابق بر این تصور می شد که این بیماری مخصوص کودکان است ولی این تصور اشتباه بود زیرا تمام کسانی که با ویروس روبرو می شوند به بیماری مبتلا می گردند و عده ای از مبتلایان به این بیماری فلج و زمین گیر می شوند.
دوره نهفتگی متوسط فلج کودکان ده روز است گاهی ویروس این بیماری مدتها در گلو و روده ی اشخاص سالم بدون ایجاد مزاحمت زندگی می کند ولی به محض مساعد شدن زمینه مزاجی شخص از قبیل پرکار واکسیناسیون کشیدن دندان درآوردن لوزه ها و بیماریهای دیگر عامل بیماری شروع به رشد و فعالیت کرده وارد دستگاه عصبی می شود و باعث فلج می گردد.
یکدسته نشانه های مقدماتی برای این ناخوشی وجود دارد مانند: تب ، سردرد ، تهوع ، گلودرد که چند ساعت یا چند روز طول کشیده و سپس بکلی برطرف می گردد و بیمار بهبود کامل پیدا می کند.
در برخی از افراد ناخوشی با همین علائم مقدماتی خاتمه می یابد و فلجی بوجود نمی آید شکل ساقط شونده ولی در بعضی از افراد 5 تا 8 روز بعد از علائم مقدماتی بیماری دوباره تب می کنند و علائم مننژیت کاذب پیدا می کنند ، مانند: سفتی گردن ، سردرد شدید ، استفراغ ، درد عضلات و گاه علائم عصبی پیدا می شود.
این علائم نیز در عرض 3 تا 8 روز بهبود کامل پیدا می کند. نوع غیرفلجی گاهی هم به دنبال نشانه های یاد شده فلج های شل در گروهی از عضلات بدن عارض می شود.
وسعت و محل این فلجها با وسعت آسیب های مغزی و نخاعی مربوط می باشد یعنی هر چه ضایعات مراکز مغزی بیماری زیادتر باشد فلجهای حاصله وسیع تر خواهد بود.
عامل بیماری گاه مستقیما از راه ترشحات حلق و بینی به اطرافیان سرایت می کند و یا به طور غیرمستقیم یعنی بتوسط ادرار یا مدفوع و وسایل بکار رفته بیمار یا آبهای آلوده سبب ابتلاء دیگران می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها