تراژدی شادآباد به روایت شاهدان

یک سهل انگاری، تجمع مواد قابل اشتعال در کنار هم و وزش باد در کمتر از یک دقیقه در بازارچه فروش مصالح ساختمانی یک تراژدی را رقم زد. به گفته بازپرس جنایی تهران در این حادثه ۱۲۰ مغازه به طور کامل در آتش سوخت و سه نفر جان باختند و هفت نفر دیگر مصدوم شدند.
کد خبر: ۱۴۷۷۰۹۰
 
آن طور که جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران روایت کرده، شعله‌های آتش با تلاش آتش‌نشانان ۱۴ ایستگاه خاموش شد و عملیات لکه‌گیری بعد از ۲۴ساعت هنوز ادامه دارد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، بر اساس فیلمی که از لحظات اولیه آتش‌سوزی منتشر شده، حدود ساعت ۱۴ روز شنبه قوطی‌های اسپری در بخشی از بازارچه شروع به منفجر شدن کردند و آتش در کمتر از یک دقیقه به مغازه‌های اطراف سرایت کرد. تماشاچیان ابتدا با فاصله کم از آتش‌سوزی فیلم و عکس می‌گرفتند که چند ثانیه بعد با رسیدن آتش به چند قدمی‌شان فرار را بر قرار ترجیح دادند و از محل دور شدند. 
   
مهار حریق با تلاش آتش‌نشانان ۱۴ ایستگاه
آن‌طور که جلال ملکی برای جام‌جم روایت کرده است؛ این حادثه ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه به سازمان آتش‌نشانی گزارش شد و در مجموع ۲۰۰ آتش‌نشان از ۱۴ ایستگاه همراه ۱۴ تانکر آب، چهار خودروی فوماتیک و تانکر‌های آب از شهرداری و سازمان مدیریت بحران در محل حاضر شدند.وجود وسایل قابل اشتعال باعث شد درکمتر ازیک دقیقه هفت مغازه گرفتار آتش شوند. قدرت سرایت آتش به حدی بود که سه نفر درمغازه‌های رو‌به‌روی محل آتش‌سوزی گرفتار شدند وجان باختند.وی ادامه داد: تعدادی از مغازه‌ها دو طبقه بودند و به طور کامل آتش گرفتند وجود لوله پلاستیکی و چسب در محل باعث ایجاد دود زیاد و سمی شد‌.صاحب خودروها و موتورسیکلت‌ها نتوانستندآنها راجا‌به‌جا کنندوبیش از۱۲خودرو وموتورسیکلت درمیان آتش سوخت‌. دراین عملیات چند نفر از همکاران دچار دودگرفتگی شدند ویکی ازآتش‌نشانان به‌دلیل مصدومیت به بیمارستان منتقل شد. با گذشت یک روز از حادثه، همکاران وقتی وسایل داخل مغازه‌ها را جابه‌جا می‌کنند، هنوز از زیر آنها شعله‌های آتش بلند می‌شود.
   
مرگ ۳ نفر در میان آتش
موسی رضا‌زاده، بازپرس شعبه یازدهم دادسرای جنایی تهران درباره پرونده آتش‌سوزی مرگبار در بازار آهن شاد‌آباد پایتخت به جام‌جم گفت‌: آتش‌سوزی در این بازار قدیمی در مساحتی حدود ۱۰هزارمتر رخ داد‌. تیم‌های آتش‌نشانی ساعت ۱۹ وارد یکی از مغازه‌ها شدند و اجساد دو مرد ایرانی و یک مرد ۲۰ ساله تبعه افغانستان را خارج کردند. در بررسی‌های اولیه مشخص شد  ۱۲۰ باب از مغازه‌ها به طور کامل در میان شعله‌های آتش سوخته و به طور کامل تخریب شده‌اند و خسارت فراوانی به آنها وارد شده است‌. هرسه نفر که در آن مغازه بودند در میان شعله‌های آتش گیر افتاده بودند‌. برای مشخص شدن علت ماجرا به تحقیق از افراد حاضر در محل پرداختیم که معلوم شد دریکی از مغازه‌ها که مواد اشتعال‌زای چسب و رنگ و اسپری وجود داشت. فردی مشغول جوشکاری بوده که جرقه‌های ناشی از آن که به اطراف پرت شد‌، ابتدا باعث آتش گرفتن این مغازه و بعد سرایت آن به دیگر بخش‌ها گردید. بیشتر افراد حاضر در این بازار خود رابه بیرون از مغازه‌ها رساند‌ند. هفت نفر در این حادثه مصدوم و در بیمارستان بستری شدند. خانواده‌ای اعلام کرده‌اند که پدر و دایی خانواده که مغازه‌دار بودند در این حادثه ناپدید شده و به خانه بازنگشته‌اند. از این خانواده خواسته شده به پزشکی قانونی بروند تا مشخص شود دو جسد ایرانی کشف شده در این حادثه متعلق به اعضای این خانواده است یا نه‌؟ یک هیات سه نفره مربوط به حوادث کار، آتش‌نشانی و کارشناس رسمی دادگستری در محل حاضر می‌شوند تا عمدی یا غیر عمدی بودن حادثه را مشخص کنند.

مغازه‌ها بیمه نبودند
مردی که مغازه‌اش به طور کامل در این آتش‌سوزی از بین رفته به خبرنگار جام‌جم گفت‌: من هفت سال است که این مغازه ۳۵ متری را اجاره کرده و در این بازار فعالیت دارم. دیروز ظهر مشغول کار بودم و کارگران در مغازه‌ام حضور داشتند که ناگهان بوی دود به مشام‌مان رسید و صدای انفجار آمد. اول گمان بردیم شاید بمب ترکیده باشد چون صدای انفجار خیلی زیاد بود‌. وقتی سراسیمه بیرون آمدیم. باورمان نمی‌شد همه چیز در حال سوختن است. آتش به جان مغازه‌ها افتاده و در حال سرایت به اطراف بود‌. مغازه ما هم آتش گرفته بود که سراسیمه فرار کردیم.  اگر کمی تعلل می‌کردیم شاید ما هم جان‌مان را از دست می‌دادیم. این مکان ایمن نبود و این اتفاق افتاد‌. بیشتر مغازه‌داران سر‌قفلی‌ها را اجاره کرده ‌و فاقد بیمه بودند‌. خود من هم بیمه ندارم‌. از یک‌میلیارد و نیم تا ۸۰ میلیارد تومان به مغازه‌داران خسارت وارد شده است‌. به مغازه خود من هم ده‌ها میلیارد تومان خسارت وارد شده است. حالا نمی‌دانم این همه خسارت به من و بقیه را چه کسی باید تامین کند‌. 
مرد دیگری که شاهد این ماجرا بود روایت متفاوتی از شروع آتش‌سوزی دارد و  به جام‌‌جم می‌گوید: یکی از کارگران با سنگ فرز در حال کار در شهرک پارسیان شادآباد بود که جرقه‌های آن روی پشم شیشه ریخت و همین باعث شروع آتش‌سوزی و سرایت آن به انبار اسپری‌های  چسب و رنگ شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها