آمریکا چه نقشی در تصاعد بحران در منطقه دارد؟

کاخ سفید آتش‌افروز جنگ در لبنان

ملت لبنان علیه رویای صهیونیست‌ها

محسن اسلام‌زاده، فیلمساز باتجربه در حوزه مستندسازی بحران و جنگ، کارگردان آثار موفقی از جمله تنها میان طالبان، زندگی میان پرچم‌های جنگی، اسرار زندان ابوسلیم، به‌دنبال صلح و روز ناتمام من و فرمانده و... است که برای ساخت مستندی با موضوع عملیات‌های تروریستی اخیر رژیم‌صهیونیستی به لبنان سفر کرده بود که شهادت دبیرکل حزب‌ا...لبنان؛ سیدحسن نصرا...روند ساخت مستندش را متوقف کرده است.​​​​​​​
کد خبر: ۱۴۷۵۱۰۰
نویسنده فاطمه رستمی - گروه فرهنگ وهنر
 
این مستندساز که این روزها مشغول مخابره اخبار حملات اسرائیل به جنوب لبنان به رسانه‌های کشور است، می‌گوید: اسرائیل بازهم ثابت کرد که تنها دشمن غزه نیست، تنها با لبنان در جنگ نیست، بلکه اسرائیل به تمام بشریت ضربه زده است. این مستندساز در گفت‌و‌گو با جام‌جم از حال‌و‌هوای جنوب لبنان و تولید محتوا از فعالیت‌های محور مقاومت گفته است که در ادامه می‌خوانید.
   
بهشت گمشده در راه جشنواره حقیقت
اسلام‌زاده سال گذشته برای ساخت مستند «بهشت کوچک من» راهی شهر «خیام» در نقطه صفر مرزی با اراضی اشغالی شده تا روایتگر زندگی شخصیتی باشد که با وجود هشدارها نسبت به ترک منطقه، خانه‌اش را که در منطقه جنگی قرار داشت ترک نکرد. ابتدا از او پرسیدیم که سرنوشت این مستند به کجا رسید و اسلام‌زاده توضیح داد: مراحل تدوین بهشت کوچک من به پایان رسیده و صداگذاری و ساخت موسیقی آن نیز انجام شده و کارهای کوچکی باقی‌مانده تا به جشنواره سینما حقیقت برسد.
   
هویداشدن دم خروس غرب
اسلام‌زاده در تشریح شرایط فعلی لبنان و حس‌و‌حال مردم پس از شهادت دبیرکل حزب‌ا... بیان کرد: هم‌اکنون تمام دنیای کفر دست به دست هم داده تا به صهیونیست‌ها کمک کنند. مردم لبنان زمانی که به مقتل شهید نصرا... رفتم، می‌گفتند این انفجار خارج از توان اسرائیل است و مشخصا دنیای غرب به رهبری آمریکا صهیون را حمایت می‌کند. اتاق فکر نظامی، امنیتی، رسانه‌ای و فرهنگی تشکیل داده‌اند. فرانسوی‌ها که می‌دا‌نند مطالب‌شان در لبنان خواننده دارد دست به قلم شده‌اند و با تولید محتوا خط اسرائیل را در پیش گرفته‌اند و با شایعه‌پراکنی می‌خواهند اذعان عمومی را مسموم کنند و مدعی می‌شوند که ایران حزب‌ا... و لبنان را رها کرده و دروغ‌های بزرگی می‌گویند که گرای سید نصرا... را فرماندهان ایرانی به اسرائیل داده‌اند. بنابراین جنگ روانی و ترکیبی پیچیده‌ای در حال انجام است. 
   
بازی اعراب منطقه در زمین اسرائیل
در فضای مجازی کاربرهای وابسته به عربستان‌سعودی هم بیکار ننشسته‌اند و به این آتش دامن می‌زنند. از سمت دیگر سلطنت‌طلبان هم به گمان خودشان درصدد تشویش اذهان مردم داخل و خارج کشور هستند. دشمنان تقسیم کار کرده‌اند و جنگ اسرائیل با فلسطین و لبنان ابعاد جدیدی پیدا کرده است.وی در پاسخ به این سؤال که مردم لبنان چقدر نسبت به این جنگ روانی آگاه هستند، بیان کرد: خوشبختانه موافق و مخالف سید شهید در لبنان از شهادت وی متاثر شده‌اند و این رهبر مورد احترام همه بود. رهبران جریان‌ها و گروه‌های مقاومت پیام‌های همدلی و تسلیت خود را ابراز کرده‌اند و این نشانگر اتحاد عمیق در بنیان‌های مستحکم محور مقاومت است. حتی در شبکه‌های اجتماعی لبنانی نیز شاهد لفاظی درخصوص شهادت سید حسن‌نصرا...نیستیم. جامعه آگاه و مطلع است که این رهبر چه جایگاهی در مقاومت داشته و با وجود هر اختلاف جناحی و سیاسی، مسأله مقاومت موضوع مورد توافق همگان است؛ به همین دلیل فضای لبنان در حمایت از حزب‌ا...است وسخنان شیخ نعیم قاسم،معاون دبیرکل حزب‌ا...لبنان نشان داد گذر از این بحران راحت‌تر هم می‌شود و با انتخاب دبیرکل جدید حزب‌ا... با توانی دوچندان وارد فاز جدیدی در مقاومت خواهد شد. 
   
تجدید قوا با تشییع پیکر سید مقاومت
تشییع باشکوه پیکر سید شهید می‌تواند تجدید‌قوایی برای مردم لبنان باشد و بغض فروخورده مردم خواهد شکست و جبهه مقاومت عملیات‌های مدام و موفقیت‌آمیز خود را ادامه می‌دهد. اسرائیل و متحدان غربی آن خواب‌های شومی دیده‌اند مبنی بر این‌که می‌خواهند سازمان رزم حزب‌ا... را از بین ببرند که قطعا خیال است و این اتحادی که ما در میان مردم شاهدش هستیم، جلوی تعبیر چنین خواب و خیالاتی را می‌گیرد.
   
توجه رسانه‌های هنری به بیانات رهبری
اسلام‌زاده در پاسخ به این سؤال که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به جنگ ترکیبی و شناختی از سوی اسرائیل، در تولید محتوا پیرامون محور مقاومت باید چه ملاحظات و نکاتی را مدنظر قرار داد؟ گفت: امروز از منظر رسانه‌ای باید در چند بعد کار کرد؛ نخست این‌که رسانه‌ها باید این حقیقت را تبیین کنند که مقاومت ادامه دارد. تلاش‌های مقاومت یمن باید درست پوشش داده شود. نباید این پیروزی‌ها را دست‌کم گرفت. یمنی‌ها به تل‌آویو آن هم درست در لحظه فرود هواپیمای نتانیاهو حمله کردند، همچنین یمن ۲۳ مرتبه در ۲۴ ساعت اخیر به منافع آمریکایی‌ها حمله کرده است. مقاومت اسلامی عراق نیز پای کار بوده و تاجایی که توان داشته سطح درگیری‌ها را بالا برده است. باید در این جنگ ترکیبی نشان داد که عملیات‌های محور مقاومت و قدرت حزب‌ا... تا حدی بوده که اسرائیل جرأت نکرده به شمال لبنان بیاید. حتی پس از شهادت سیدنصرا... دستان اسرائیل هنوز در غزه بسته است. از همه بالاتر وظیفه رسانه‌هاست که در این جدال تمدنی نشان دهند که ایران چقدر توان خود را خرج کرده است. همین که سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان، مستشار سپاه در لبنان همراه با سید‌نصرا... به شهادت رسیده، یعنی ایران مقاومت را تنها نگذاشته است و حضور معنوی، فرهنگی و نظامی ما در محور مقاومت پررنگ است.
   
قلب ایران برای فلسطین و لبنان می‌تپد
قلب ایرانی‌ها امروز برای لبنان و فلسطین می‌زند و باید جهان عرب ببیند چطور ایرانیان کنار اعراب در مبارزه با استکبار و استعمار ایستاده‌اند.  این مستندساز با تاکید به این‌که نباید فرمایشات مقام معظم رهبری روی زمین بماند، افزود: ما هنوز از مسئولان بابت خونخواهی مهمان عزیزمان شهید اسماعیل هنیه طلبکار هستیم و باید به این جنایات پاسخ مناسبی داد که خواست ولی‌فقیه و امت اسلام است. در این شرایط مهم‌ترین نکته این است که همگام با ولی‌فقیه پیش برویم، اگر تندتر از ولی پیش می‌رویم، برگردیم و اگر عقب هستیم، عجله کنیم. امروز دیگر نمی‌توان با برخی توجیهات، سخن رهبر را نادیده گرفت. مگر ما نگفتیم ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده؟ چرا در واقعیت به این شعار عمل نمی‌کنیم؟
   
به وقت جهاد تبیین
اسلام‌زاده با تاکید به این‌که مطالبه پاسخ به جنایات اسرائیل از روی احساس و هیجان نیست، گفت: امروز وقت جهاد تبیین است تا هم در فضای داخلی و خارجی هم در فضاهای رسمی و مجازی شبهه‌ای وجود نداشته باشد. این راه پیروزی در جنگ ترکیبی است که اسرائیل به‌راه انداخته و عده‌ای از مردم نیز در این میان گمراه می‌شوند، چرا که می‌بینند مسئولان در واقعیت شعارها را عملی نمی‌کنند. اگر محدودیتی وجود دارد باید با مردم صادقانه مطرح کرد.وی با اشاره به صحبت بی‌پیرایه شهید نصرا... با امت حزب‌ا...، اظهار کرد: زمانی که ماجرای انفجار پیجرها رخ داد، اذعان کردند که ضربه بزرگی خوردیم اما در عین‌حال با‌صلابت و قدرت گفتند که اسرائیل کور خوانده که بتواند به شمال لبنان بیاید و سازمان رزم حزب‌ا... پایدار به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. من برای ساخت فیلم مستند به لبنان آمده بودم، اما اتفاقات پی‌درپی و تازه‌ای رخ داد که مسیر کار ما را عوض کرد. یک زمان آرزو داشتیم یک ایرانی از قلب درگیری‌های منطقه گزارش تهیه کند و حالا که ما اینجا بودیم، گرچه برای ساخت مستند آمده بودم، اما احساس کردیم امروز مخابره اطلاعات و اخبار دقیق بر تولید مستند ارجحیت دارد و نمی‌توانستیم در این جدال رسانه‌ای که رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند اخبار دروغی را منتشر کنند ساکت بمانیم. به همین دلیل ساخت مستند را کمی دیرتر شروع خواهیم کرد، ولی فعلا به نقاط مختلف لبنان می‌رویم و از تازه‌ترین وقایع به کشور گزارش می‌فرستیم.
   
مستند‌سازی از حق و باطل
کارگردان مستند «تنها میان طالبان» در پاسخ به این سؤال که با تجربه نزدیک جنگ و حضور در خطرناک‌ترین مناطق آیا نگران به‌خطرافتادن جان خود نیست؟ عنوان کرد: باید بپذیریم که سال‌ها در عرصه مستندسازی از بحران و جنگ کار کرده‌ایم برای ثبت چنین روزهایی. حالا که فرصتی برای ثبت لحظاتی تاریخی از مبارزه حق علیه باطل رسیده و در شرایطی که سال‌ها از امکانات کشور استفاده کرده‌ایم و به نقطه‌ای در حرفه خودمان رسیده‌ایم، وقت آن رسیده که تکلیف خودمان را انجام دهیم و بعد از سال‌ها تجربه‌اندوزی و اعتباراتی که به‌دست‌آمده، باید ترس را کنار گذاشت. ما تمامی شیوه‌‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنیم و معتقدیم تا خواست خدا نباشد برگی از درخت نمی‌افتد. هرچه قسمت باشد همان می‌شود و این‌طور نیست که به‌خاطر ترس جان‌مان ثبت لحظات و اتفاقات مهم را از دست بدهیم، چراکه وعده الهی می‌گوید اگر در این شرایط بترسیم به دنبال آن عذاب خواهد بود. وی با بیان این‌که هنوز ابعادی مغفول در پوشش اخبار جنایات اسرائیل باقی‌مانده، عنوان کرد: به نظرم یکی از وجوه جنگی که اسرائیل به‌راه‌انداخته و کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که اسرائیل به‌کلی خیرخواه هیچ‌کس نیست. اگر اسرائیل ادعا می‌کند فقط با حزب‌ا... یا حماس می‌جنگد، دروغ می‌گوید. زمانی که اذعان می‌کند مشکلی با مردم ایران ندارد و مسأله اصلی او نظام جمهوری اسلامی است دروغ می‌گوید. باید یادآوری کرد که اسرائیل خط‌قرمزی در جنایت‌هایش ندارد و سال‌هاست کودکان، زنان، کادر درمانی و تمامی غیرنظامیان را به شهادت می‌رسانند. به نظر من این بعد از چهره اسرائیل هنوز به اندازه کافی شناخته نشده است و با بازی‌های رسانه‌ای سعی می‌کنند این بعد از وجود ناپاک خود را آشکار‌کنند. 
   
پرچم اصلی مقاومت در ایران است
همان‌طور که امام‌خمینی(ره) فرمودند اسرائیل غده سرطانی است و باید ریشه این درد بی‌درمان را از بین برد. اسرائیل اگر امروز فلسطین و لبنان رامی‌زند در واقعیت مشکل اصلی اوایران است،چراکه می‌داند پرچم اصلی مقاومت در ایران برافراشته است. خارج از مباحث جنگی، اسرائیل اقدامات پنهانی دارد که این بعد از رژیم اشغالگر هم باید بیشتر شناخته شود. این وجه از اسرائیل مربوط به مدل رفتاری آنهاست. صهیونیست‌ها دنبال ترویج سبک زندگی‌ای هستند که کمک می‌کند بیشتر به اهداف خود نزدیک شوند.من تصمیم داشتم یک اثر بلندی تحت عنوان «اقتصاد سرطانی» بسازم که مربوط به عملکرد شرکت‌های اقتصادی صهیونیست‌ها در دنیاست که در مسأله دارو و انواع تجارت رخنه کرده‌اند و به کل بشریت ضربه می‌زنند. حتی در دل آمریکا نیز مردم از لابی‌های آمریکا برای اسرائیل شکایت دارند.درواقع اسرائیل جز تخریب نظامی دست به تخریب فرهنگی، هویتی و اقتصادی دنیا زده است و بی‌دلیل نبود که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اسرائیل راغده سرطانی دانست که هنوز باید آن را تبیین کرد. 

اتحاد مذاهب اسلامی در محور مقاومت
یکی از نکات قابل تامل در حملات اخیر اسرائیل در لبنان که در نوع خود تازگی دارد و نمایانگر گستردگی دامنه تجاوزگری صهیونیست‌هاست، حمله اسرائیل به مناطقی از لبنان است که دهه‌هاست جنگی در آن رخ نداده؛ محسن اسلام‌زاده در مورد این اقدامات جنایتکارانه گفت:حمله اسرائیل به منطقه سنی‌نشین الکولا در بیروت، پایتخت لبنان، موجب ترور سه فرمانده «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» شد.جبهه خلق برای آزادی فلسطین با تأیید خبر ترور فرماندهان خود اسامی آنها را محمد عبدالعال‌، عضو دفترسیاسی ومسئول اداره نظامی وامنیتی این جنبش،عماد عوده‌،عضو اداره نظامی این جنبش وفرمانده نظامی درلبنان و عبدالرحمن عبدالعال اعلام کرد.به نظر می‌رسد این نوع حملات صهیونیست‌ها نه‌تنها نمی‌تواند در جنگ ترکیبی مورد نظر آنها ثمری داشته باشد، بلکه نتیجه عکس خواهد داشت و بیش از گذشته اتحاد بین مذاهب اسلامی رزمندگان محور مقاومت را استحکام می‌بخشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها