شناسایی شبکه مغزی فعال در مبتلایان به افسردگی

افسردگی از جمله اختلالات شایع عصبی شناختی به‌شمار می‌رود و بدون شک هر چه بیشتر در مورد چگونگی نفوذ افسردگی در مغز بدانیم، بهتر می‌توانیم از آن پیشگیری و برای درمان آن اقدام کنیم.
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش

تحقیقات جدید، شبکه مغزی را شناسایی کرده که به نظر می‌رسد اندازه آن در بیشتر مبتلایان به افسردگی دو برابر اندازه معمول است. این شبکه برجستگی frontostriatal نامیده می‌شود، گرچه عملکرد این ناحیه از مغز به طور کامل شناخته نشده اما، پیش از این آن را مسئول پردازش پاداش و فیلتر کردن محرک‌های خارجی می‌دانستند.

شناسایی با نقشه‌برداری عملکردی دقیق مغز
محققان در این مطالعه، به رهبری تیمی از کالج پزشکی وایل کرنل شهر نیویورک، معتقدند این کشف می‌تواند به توسعه درمان‌های آینده با هدف‌گیری اختصاصی این شبکه کمک کند. آنها بیان کردند: «ما دریافتیم که شبکه برجستگی پیشانی تقریبا دو برابر افراد مبتلا به افسردگی گسترش یافته است. این اثر در چند نمونه قابل تکرار بود و عمدتا به دلیل جابه‌جایی مرزهای شبکه، با سه حالت متمایز تجاوز در افراد مختلف ایجاد شد.»
این نشان می‌دهد که شبکه برجستگی پیشانی می‌تواند در فضایی نفوذ کند که معمولا حوزه سایر شبکه‌های کاربردی است. در مطالعات قبلی مشخص شده بود، چنین تغییرات مرزی‌‌ای به صورت ژنتیکی به ارث می‌رسد. این تحقیق به دلیل استفاده از نقشه‌برداری عملکرد دقیق ( رویکرد نسبتا جدیدی که به محققان امکان نگاه دقیق‌تری به هر بخش مغز و نحوه چیدمان آن می‌دهد) قابل توجه است.تجزیه و تحلیل اولیه اسکن مغزی۵۷فرد با میانگین سنی۴۱سال، درمقایسه با۳۷ فرد سالم، گسترش شبکه برجستگی frontostriatal را شناسایی کرد. سپس این نتایج در مقایسه با مجموعه داده‌های بزرگ‌تر مورد تأیید قرار گرفت. آزمایش‌های بیشتر روی گروه کوچک‌تری در طول یک سال و نیم و همچنین داده‌های تصویری از مغز ۱۱۴ کودک که قبل و بعد از تشخیص افسردگی جمع‌آوری شده بود، نیز نتایجی مشابه نتایج گروه اصلی نشان داد.
محققان توضیح می‌دهند: «گسترش شبکه برجستگی پیشانی در طول زمان پایدار، تحت تأثیر حالت خلقی قرار نمی‌گرفت و در کودکان قبل از شروع افسردگی در اواخر دوره نوجوانی قابل تشخیص بود. این‌که گسترش شبکه برجستگی جلویی در کودکان قبل از تشخیص افسردگی قابل توجه بود، نشان می‌دهد که این تغییر ابعاد شبکه یک عامل خطر و عامل احتمالی افسردگی است، نه چیزی که به دنبال افسردگی به وجود آمده است.»

هنوز تا شناسایی قطعی فاصله داریم
با وجود نتایج به دست آمده، محققان همچنین تاکید می‌کنند که هنوز در ابتدای مسیر این تحقیقات قرار دارند و داده‌هایی از گروه‌های بزرگ‌تر و متنوع‌تر از افراد باید در دوره‌های زمانی طولانی‌تر جمع‌آوری شود تا ارتباط بین این شبکه مغزی خاص و افسردگی با قطعیت بیشتر مشخص شود.می‌دانیم که مجموعه‌ای از عوامل، از عوامل محیطی گرفته تا ژنتیکی، در بروز افسردگی دخیل هستند، اما محققان در تلاشند تا با تحقیقات بیشتر به تدریج پاسخ‌های بیشتر و درمان‌های بهتری را برای این وضعیت بیابند.

منبع: Science Alert