همه به خط برای عدالت آموزشی

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین نشست خبری خود که با حضور بیش‌از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، درپاسخ به سؤال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی‌بر این‌که دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند اظهار کرد: در رابطه با رفع تحریم‌ها، ما چاره‌ای نداریم جز این‌که بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتما خواهم نوشت، برای این‌که دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند، تا بتوانیم حلش کنیم و باید حل بشود.
کد خبر: ۱۴۷۳۰۰۳
همه به خط برای عدالت آموزشی
 
وی با بیان این‌که در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتبا‌طمان را در ابتدا با کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، افزود: در سفری هم که به عراق، اقلیم کردستان عراق، بصره و خود بغداد داشتیم، با مسئولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه‌های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه‌های مشترکی باهم داشته باشیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: همین کار را می‌توانیم با پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه دیگر داشته باشیم و طبیعتا همان چیزی که گفتید کاملا درست است، لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را  ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت حتما به پیش می‌بریم.
   
قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین عملیاتی می‌شود
پزشکیان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار چینی، با اشاره به رابطه بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران با این کشور گفت:بیشتر ارتباطات مابا چین،روسیه وکشورهای همسایه است.کاری که چین درارتباط بامیانجی‌گری میان ماو عربستان‌ سعودی برای حل مشکلات انجام داد، قدمی بزرگ برای هماهنگی در منطقه خواهد بود. رئیس‌جمهور با بیان این‌که موافقت‌‍‌نامه مشترک ۲۵ ساله ایران و چین، نیازمند عملیاتی‌شدن است، تصریح کرد: به عنوان رئیس‌جمهور، مصمم هستم دلیل اجرا نشدن آن چیزی که نوشته شده و قرار بود به اجرا درآید را بررسی کنیم به عملیاتی شود.
   
اولویت اول ما پیداکردن زبان مشترک است
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره موانع برداشتن مرزهای ایران و همسایگان با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا و سه اولویت اصلی دولت چهاردهم در سیاست داخلی برای بهبود معیشت مردم، گفت: همیشه در ذهنم بوده که چرا رفتار ما مسلمانان باهم نباید طوری باشد که دیگران با حسرت به برخوردهای ما با هم نگاه کنند. رسول خدا (ص) می‌فرمایند که همه شما مسلمانان، نه مؤمنان، باهم برادرید.رئیس‌جمهور اظهار کرد: وقتی بتوانیم راحت باهم رفت‌وآمد کنیم، یعنی امنیت یکدیگر را حفط کرده‌ایم، اقتصاد و فرهنگمان را توسعه و بازار را رونق داده‌ایم و تبدیل به جمعیتی شده‌ایم که نگاه و زبان مشترک با‌ یکدیگر داریم و قدرت و ید واحده‌ای در مقابل کسانی که بخواهند علیه ما اقدامی کنند، خواهیم شد. 
پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره که پرسید: کارشناسان بر این باورند که ایران موشک‌های هایپرسونیک به انصارا... یمن داده است یا تکنولوژی را به آنان انتقال داده است؛ آیا در بحبوبه جنگ غزه و اسرائیل آزمایش موشک هایپرسونیک از یمن علیه غزه انجام داده است، اظهار کرد: رفتن یک انسان به یمن یک هفته طول می‌کشد؛ موشک چطور به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند؟! ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارا... یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است نداریم.
وی افزود: این‌که یمنی‌ها توان مقاومت پیدا کرده‌اند، کار یک روز، یک هفته و یک سال و دو سال نیست. به‌دست‌آوردن این تکنولوژی در یک سال جنگ نیز غیرممکن است. این‌که ما با هم هماهنگ هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم، به اسرائیل که نسل‌کشی می‌کند اعتراض می‌کنیم و نگاه مشترکی داریم.رئیس‌جمهور تاکید کرد: در مقابل دیدگان دنیا، اسرائیل نسل‌کشی می‌کند و کسی هم اعتراض نمی‌کند. اگر غرب نسبت به امنیت اسرائیل نگران است، چرا نسبت به غزه و فلسطین نگران نیست؟! جهان نباید اجازه دهد یک گروه با قدرت خود و پشتیبانی قدرت‌ها، مردم بی‌گناه را نابود کنند و بعد نگران این باشد که ایران به آنها موشک داده است.پزشکیان تاکید کرد: غرب می‌داند که ایران اصلا نمی‌تواند موشک به یمن ارسال کند؛ ما قدرت موشک داریم اما به یمن موشک نمی‌دهیم. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.
   
حتما به ترکیه خواهم رفت
وی در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به خبرنگار آناتولی درباره گسترش ارتباطات با ترکیه و کشورهای اسلامی اظهار کرد: ترکیه کشور دوست و برادر ماست و می‌شود گفت که قوم و خویش هستیم. باور و فرهنگ و اعتقادات ما، درهم‌تنیده است و انگیزه و خواست ماست که سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه داشته باشیم.رئیس‌جمهور افزود: می‌توانیم مسیری درست کنیم که ایرانیان راحت به ترکیه بیایند و شما نیز راحت به ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان بروید. حتما به ترکیه خواهم رفت و دعوت خواهیم کرد که مقامات و سرمایه‌گذاران و دانشگاهیان ترکیه به ایران بیایند.
   
دنبال سلاح اتمی نیستیم
پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانس۲۴مبنی بر این‌که چگونه می‌خواهید ازسد تحریم‌های بین‌المللی ناشی از تحریم‌های مستقیم آمریکا علیه ایران و اقتصاد کشور عبورکنید، گفت:ماباید با هم تعامل داشته باشیم.کسی که نمی‌خواهد ما با هم تعامل کنیم، قدرت‌های جهانی هستند. ما دنبال سلاح اتمی نیستیم؛آنها هستندکه ما را تهدید می‌کنند.وی افزود:درمقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم بمانیم. ما برای حفظ امنیت مردم و کشورمان نیاز به قدرت دفاعی داریم. ما هیچ‌وقت شروع‌کننده هیچ جنگی نبودیم. شما ۲۰۰ سال گذشته را نگاه کنید. قدرت دفاعی‌مان را که بتوانیم از مردم‌مان دفاع کنیم از دست نخواهیم داد، مگر این‌که همه خلع‌سلاح شوند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: من از روز اولی که حرف زدم، گفتم که همه باید با همدیگر وحدت کنیم، اختلاف نکنیم، حق همه را بدهیم، عدالت داشته باشیم، با همسایگان هم همین حرف را داریم و می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم و با هیچ کشوری دعوا نداریم. 
   
روسیه ارتباط راهبردی با ما دارد
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی درباره سفر وی به مسکو و حضور در سران عضو بریکس و توسعه روابط با روسیه گفت: ارتباط ما با روسیه، چین و کشورهایی که در دوران تحمیل تحریم ناجوانمردانه‌ به ملت ما کمک کردند، بسیار خوب بوده و این همکاری را با قدرت ادامه می‌دهیم. این‌گونه نیست که اگر با دنیا گفت‌وگو، صلح و معامله کنیم، دوستان‌مان را فراموش کنیم.پزشکیان افزود: روسیه هم همسایه ماست، هم ارتباطات مناسب اقتصادی، اجتماعی و راهبردی با ما دارد و در این دیدارها می‌توانیم مصوبات ونگاهی راکه شهیدرئیسی و وزارت امور خارجه داشت عملیاتی‌تر و اجرایی‌تر کنیم.وی تاکید کرد: مطمئن هستم اگر با کشورهای بریکس ومنطقه‌ای تعامل کنیم،تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که برما تحمیل می‌کنند،نمی‌توانداثرگذارباشد. رئیس‌جمهور گفت: دوست نداریم با دیگران اختلاف و قطع رابطه کنیم اما دوست هم نداریم کسی به ما زور بگوید و زیر بار زور برویم.
   
آمریکایی‌ها برادری خود را ثابت کنند
پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران، درباره رفع فیلترینگ پیام‌رسان‌ها، گفت: در حال نوشتن برنامه‌ای هستیم که بتوانیم با جریانات ذی‌ربط، درباره این روند مذاکره کنیم و موضوع در دستور کار است و پیگیر جمع‌بندی آن در شورای عالی امنیت ملی هستیم. برهمین اساس تلاش می‌کنیم تا موضوع سریع‌تر نهایی و اجرایی شود. وی همچنین درباره سفر قریب‌الوقوع خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در حال برنامه‌ریزی سفر به آمریکا هستیم و باید خود را برای حضور مؤثر دراین نشست آماده کرده تا بتوانیم از حقوق مردم کشورمان دفاع کنیم؛ چرا که ما صلح‌طلب هستیم نه جنگ‌طلب. رئیس‌جمهور در ادامه درباره دیگر سؤال خبرنگار عصر ایران مبنی بر احتمال دیدارش با رئیس‌جمهور آمریکا، تصریح کرد: آنها باید برادری خود را ثابت کنند تا ببینیم به تعهدات‌شان پایبند هستند یا نه؛ چون آنها همه راه‌ها را روی ما بسته‌اند. پزشکیان تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید نشان دهند که بامادشمنی ندارند؛ ما دور کشور آنها پایگاه نزدیم و آنها را تحریم نکردیم. بلکه ما با آمریکا برادریم. رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار العالم درباره سیاست و برنامه ایران برای روابط با کشور مصر، گفت: در مورد کشور دوست و مسلمان مصر، در اولین فرصت با مسئولان و وزرا و رئیس‌جمهور ارتباط برقرار و گفت‌وگو می‌کنیم. ما مسلمانان با یکدیگر برادر هستیم، شیطان است که بین ما دعوا راه انداخته است. از ارتباط باکشوردوست وبرادر مصر، استقبال خواهیم کرد. 

با حرکتی بسیجی، مشکل مدارس مناطق محروم را حل می‌کنیم
حسام رضایی، دبیر سیاسی جام‌جم، در سوالی از رئیس‌جمهور پرسید: یکی از شاخه‌های مهم عدالت‌خواهی که شما مطرح کردید بحث عدالت آموزشی بود که چرا مدارس دولتی از امکانات مدارس غیردولتی محروم هستند. دولت چهاردهم برای ایجاد توازن بین ظرفیت‌ها و امکانات میان مدارس دولتی و غیردولتی و ارتقای ظرفیت‌های آموزشی مدارس دولتی چه برنامه‌های مصداقی دارد. پزشکیان در پاسخ گفت: با توجه به روند اصلاح بسته به هدفی که داریم باید زمان در نظرگرفت. در اولین جلساتی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتم، اولین مباحثی که مطرح شد پیرامون اصلاح و عدالت آموزشی بود. وی افزود: برای ما قابل‌قبول نیست کسانی که در مناطق محروم هستند، نتوانند به دانشگاه آیند و رشد کنند. بعد افرادی با پول و امکانات ویژه بتوانند تمام کرسی‌ها را اشغال کنند. در شورای عالی انقلاب فرهنگی این بحث را شروع کردیم. رئیس‌جمهور اظهار کرد: در این زمینه با برادران سازندگی در سپاه و قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان، سازمان برنامه‌وبودجه و چند نهادی که زیرنظر مقام معظم رهبری است تصمیمی گرفتیم که با حرکت جهادی و بسیجی برای تمام شهرهایی که مناطق محروم هستند و مدرسه ندارند در عرض یک سال مدرسه بسازیم. پزشکیان با اشاره به اصلاح روش‌ها در آموزش‌پرورش، گفت: باید در مرحله اول از نظر نرم‌افزار نگاه را درست و در مرحله بعد فضا و تجهیزات را اصلاح کنیم. در مرحله سوم برای شکل‌گیری روش آموزشی به معلمان تعلیم دهیم. در آموزش و پرورش باید در مورد روش‌ها و نوع آموزش و نحوه این‌که چگونه آموزش دهیم بحث کنیم. ما به سمت اصلاح فضا، تجهیزات  روش و نحوه مداخله حرکت می‌کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها