۱-داروهای موجود در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی از بهترین برندهای موجود در بازار تهیه و در قبال نسخه، بدون اخذ هیچگونه وجهی و با ارائه توضیحات لازم توسط کارشناس دارویی داروخانه، تحویل بیماران بیمه شده میشود.
۲-داروهای معروف به OTC (بدون نیاز به تجویز توسط پزشک) که در داروخانههای طرف قرارداد این سازمان در قبال دریافت کامل وجه دارو و بدون مشارکت مالی سازمان بیمه گر به بیماران تحویل داده میشود، در مراکز درمانی ملکی در صورت تجویز پزشک، به شکل کاملا رایگان به بیماران در دو بخش سرپایی و بستری تحویل داده میشود.
۳- فهرست دارویی (فارماکوپه دارویی) مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی، جهت بهره مندی بیماران در هر دو بخش سرپایی و بستری از آخرین اقلام دارویی اضافه شده و به فهرست دارویی کشوری، هر سه ماه یکبار مورد بازبینی قرار گرفته و تغییرات آن به مراکز درمانی جهت اعمال در سیستم بیمارستانی بیمه شده میدهند.
۴- پس از حذف ارز ترجیحی و افزایش سه برابری قیمت داروها؛ مراکز درمانی ملکی این سازمان بدون توجه به قیمت دارو و اعمال سقف ریالی بر روی نسخ تجویزی اقلام دارویی بیماران را تا سقف میزان مورد نیاز برای مصرف ۲ ماهه در هر بار مراجعه تهیه و به رایگان تحویل بیماران بیمه شده میدهند.
۵- در شرایط کمبود کشوری برخی داروهای تخصصی و وارداتی؛ مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی با سیاستهای اعمال شده در خصوص تهیه، ذخیره سازی و توزیع توانسته اند رضایتمندی نسبی بیماران را در تامین داروهای مورد نیاز به دست آورند.
۶- با تشکیل پروندههای مزمن برای بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی ملکی، ضمن ایجاد امکان پیگیری وضعیت سلامتی بیماران، کارشناسان دارو تجهیزات پزشکی مراکز درمانی این سازمان، با برآورد صحیح از میزان داروی مورد نیاز بیماران، اقدام به تهیه و تامین داروهای مصرفی میکنند.
۷- بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی ملکی سازمان با توجه به تشخیص پزشکان محترم در صورت ابتلا به بیماری مزمن و داشتن پرونده مزمن نزد سازمان، تا سقف دو ماه و در غیر این صورت تا سقف یک ماه داروی خود را بصورت کامل دریافت میکنند. در صورتی که پزشک قبل از پایان داروی دریافتی بیمار، همان دارو را مجددا تجویز کند؛ جهت ترمیم ذخیره دارویی موجود نزد بیمار تا سقف تعیین شده، مقدار قابل تحویل توسط سیستم بیمارستانی به صورت خودکار محاسبه و به متصدی داروخانه اعلام میشود.
۸- داروخانههای مراکز درمانی ملکی این سازمان در جهت تکریم ارباب رجوع با بهره مندی از سیستمهای اوتوماسیون (وب کیوسک پذیرش، فراخوان، چاپ توضیحات نکات و هشدارها برروی لیبل دارویی، بارگذاری نسخ در اپلیکیشن تأمین من) در جهت حفظ و ارتقای سلامت بیماران خصوصا اقشار سالمند، توانخواه و آسیب پذیر گامهای بلندی را برداشته اند.
۹- در جهت افزایش رضایتنمندی بیماران، سیستم بیمارستانی مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی با اعلام هشدارهای مرتبط با تداخلات جدی و داروهای مشابه در نسخ تجویزی، ضمن کنترل عوارض ناخواسته موجب توزیع صحیح داروها در بین بیماران خصوصا سالمندان و مادران باردار شده است.
۱۰- کمبود برخی از اقلام دارویی در برخی از مقاطع زمانی، موضوعی کشوری و سراسری است و مراکز درمانی ملکی این سازمان نیز در این شرایط با وجود ذخیره دارویی برنامه ریزی شده، ممکن است در برخی مقاطع زمانی امکان تهیه و توزیع برخی اقلام دارویی را نداشته باشد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد