گفت‌وگو با شمسی فضل‌اللهی بازیگر پیشکسوت رادیو و تلویزیون

هر کدام از ما قهرمان هستیم

وداع با مرد نقش‌های دشوار

یک دوره سخت بیماری صدرالدین حجازی، بازیگر کهنه‌کار و شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون را نحیف و از وادی هنر دور کرده بود اما دوستدارانش همواره به یاد این هنرمند و پیگیر احوالش بودند.
کد خبر: ۱۴۷۲۶۸۵
 
او ۱۴شهریور براثرعارضه بیماری به کمارفت ودو روز بعد خبر درگذشت او منتشر، اما توسط خانواده وی تکذیب شد.روز گذشته اما خبر خاموشی همیشگی این ستاره منتشر و این‌بار تایید شد. سونیا شکیبا، همسر وی در گفت‌وگویی درگذشت صدرالدین حجازی، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون را تأیید و اعلام کرد که چند‌باری عملیات احیا اتفاق افتاد و نهایتا دارفانی را وداع گفت. 
     
نقش‌های به‌یادماندنی
صدرالدین حجازی، مرد نقش‌های دشوار بود؛ نقش‌هایی که در قاب تلویزیون ماندگار شد. از جمله‌ نقش‌های اخیری که مخاطب از مرحوم حجازی در خاطر دارد، می‌توان به مجموعه‌های آتش و باد، وضعیت زرد۲، حکم رشد، پادری و کیمیا اشاره کرد. اما فرای همه اینها، نقش خولی در «مختارنامه» برای همیشه از او به یادگار ماند. او در مختارنامه، شاید در ادامه نقش‌های قبلی اما به شکلی متفاوت این نقش را بازی کرد تا توانمندی خود را بار دیگر به رخ بکشد. «روزی‌روزگاری» و «کوچک جنگلی» هم از دیگر آثاری بود که از زنده‌یاد حجازی در خاطر مانده است. او در آثار تلویزیونی بسیاری نقش‌آفرینی کرده و کارنامه او پر است از آثاری که برای همیشه در ذهن مخاطب خاطره شده. حجازی با صدای منحصر به‌فرد خود، نقش‌هایش را با ضرباهنگ  صدایی خاص بازی می‌کرد. خودش پیش از این درباره ایفای نقش‌های منفی گفته بود: مهم این است نقش منفی را خوب بازی کنم. فوت کوزه‌گری دارم که نقش‌های منفی را شیرین بازی می‌کنم. مردم شعورشان خیلی بالاست و این‌گونه قضاوت نمی‌کنند.یکی دیگر از نقش‌های ماندگار او در سریال شاخص «تفنگ‌سرپر» به کارگردانی امرا... احمدجو رقم خورد، این بازیگر درباره این اثر هم به جام‌جم گفته بود: آقای احمدجو این نقش را با ذوق و شور زیادی نوشته و برای طراحی این شخصیت خیلی وقت گذاشته بود. به‌نظرم بخش عمده‌ای ازجذابیت کاراکتر با وجودهمه بدجنسی‌هاوبداخلاقی‌هایش به خوش‌ذوقی،خلاقیت وقلم توانای آقای احمدجو بازمی‌گشت. نقشم در تفنگ سرپر بیشتر یک تیپ بود تا شخصیت، اما پتانسیل زیادی برای کار کردن داشت. من هم به‌عنوان بازیگر تلاش کردم تا جایی که ممکن است و توانایی دارم حق مطلب را ادا کنم و زحمات آقای احمدجو را بی‌پاسخ  نگذارم. این نقش به‌خودی‌خود برای هر بازیگری جذابیت داشت.
     
روند شکل گرفتن یک شخصیت
زنده‌یاد حجازی، برخلاف نقش‌هایش که غالبا حال‌وهوای منفی داشت، از آن بازیگران خوش‌برخورد و خوشرو بود که با ادب و احترام پذیرای پرسش‌های خبرنگاران می‌شد. یکی از آخرین مصاحبه‌های ما با این بازیگر درباره بازی در مجموعه آتش و باد بود که اخیرا روی آنتن رفت. این بازیگر به جام‌جم گفته بود: وقتی ایفای این نقش پیشنهاد شد، فیلمنامه را خواندم و فهمیدم این سریال متن خیلی خوبی دارد. خیلی خوشم آمد. قصه یک جورهایی درباره مشروطه است و خیلی صریح، صادقانه، آگاهانه و بدون تحریف نوشته شده. نویسندگان کاملا به گویش و نگارش آن زمان اشراف دارند. شخصیت‌پردازی‌‌ها هم خوب از آب درآمده است. می‌شود گفت قصه سریال، آینه‌ای از آن زمان است. در این سریال چند خان حضور دارند، من یکی از آنها را بازی می‌کنم. خان‌ها با یکدیگر درگیری‌های قومی و عشیره‌ای دارند و جاه‌طلبی‌ها، خودخواهی‌ها، تفرعن و تکبر این شخصیت‌ها در قصه بروز می‌کند. چنین آثاری یک‌بار ساخته می‌شوند، مثل مختار. اگر بخواهند درباره حافظ و مولانا هم اثری تولید کنند، همان یک دانه است. سریال ساختن از این شخصیت‌ها مثل آثار اجتماعی نیست که همه نوعش ساخته شود. تلویزیون چون می‌داند یک‎بار ساخته می‌شود، آگاهانه عمل کرده و امکانات خوبی را فراهم آورده است.

سفر به سلامت رفیق
این بازیگر زاده۱۳۲۷ درشهرضای اصفهان در۲۷شهریور۱۴۰۳ در۷۶سالگی درگذشت. سینا حجازی خواننده، درپی درگذشت پدرش در اینستاگرام نوشت: «برو به سلامت رفیق، شاید یه روزی، یه جایی دوباره همدیگه رو دیدیم و دوباره رفیق شدیم»

خاطره‌بازی با نقش‌های ماندگار
همان‌طور که بیان شد زنده‌یاد حجازی نقش‌های ماندگاری از خود در قاب جادو به یادگار گذاشته است که در اینجا به تماشای برخی از این خاطرات تصویری می‌نشینیم. 

خاطره‌ای از خولی مختارنامه
از‌جمله نقش‌های ماندگار مرحوم صدرالدین حجازی می‌توان به نقش خولی در مختارنامه اشاره کرد. او در این نقش ماندگار شد.

حکم رشدی برای پروفسور
مجموعه حکم رشد را باید از دیگر آثار ماندگار در کارنامه زنده‌یاد صدرالدین حجازی دانست. نقش پروفسور با آن حال و هوای همیشگی که مرحوم حجازی داشت، توانست تماشایی شود.

ماجرای ناسزای مردم به بازیگر خولی
صدرالدین حجازی که به‌تازگی چشم از جهان فروبست، پیش از این در یک مصاحبه از خاطره‌ای گفته بود که مردم به‌دلیل واقعی بودن نقش خولی، به او ناسزا گفته بودند.

گفت‌وگو در پشت‌صحنه 
روزنامه جام‌جم پیش از این و در زمان ضبط مجموعه آتش و باد، گفت‌وگویی با زنده‌یاد حجازی داشت که در آن از جزئیات نقش او در این سریال پرسیده بود. این گفت‌وگو در زمان ضبط این سریال و در عمارت کلاه‌پهلوی شهرک سینمایی انجام شده بود. صدرالدین حجازی، بازیگر پیشکسوت نقش یکی از خان‌های سریال را بازی می‌کرد.

تعدادی از آثار تلویزیونی و سینمایی زنده‌یاد صدرالدین حجازی
۱۳۶۳ کوچک جنگلی
۱۳۶۵ ناخدا خورشید
۱۳۷۰ روزی روزگاری
۱۳۷۳ روز شیطان
۱۳۸۴ تنهاترین سردار
۱۳۷۷ تفنگ سرپر
۱۳۸۵ سنتوری
۱۳۸۶ اغما
۱۳۸۷ تردید
۱۳۸۹ هوش سیاه
۱۳۸۹  مختارنامه
۱۴۰۰  آتش و باد 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها