هر دری بسته شود جز در پرفیض حسین(ع)

مسیر عشق تو باز است هنوز

همه ما دل‌مان می‌خواهد در مشایه پیاده‌روی کنیم و خودمان را به بین‌الحرمین برسانیم و به زیارت امام حسین‌(ع) و حضرت ابوالفضل برویم یا در تل زینبیه هم‌نوا با حضرت زینب کبری امن‌یجیب بخوانیم از کف العباس بر مظلومیت علمدار کربلا خون از چشم بیفشانیم اما هر کس به دلیلی ممکن است از این سفر جا مانده باشد.
کد خبر: ۱۴۶۹۵۳۶
نویسنده زهرا احمدزاده - خبرنگار چاردیواری
 
مسیر عشق تو باز است هنوز
یکی به خاطر بچه‌هایش نمی‌تواند راهی مسیر بهشتی پیاده‌روی اربعین شود ویکی دیگر به خاطر شغلش ازرفتن به دیدار یارعقب افتاده باشد.یکی بیمار است و تاب سختی‌های مسیر را ندارد وآن یکی پرستاراست و نمی‌تواند بیمارش را رها کند و به زیارت اربعین برود. خلاصه کم نیستند آنهایی که همه آرزویند اما یکی از چالش‌ها و تعلقات پایشان را بسته است.خلاصه این‌که سعادت حضور در این حرکت بزرگ و حماسه اربعین نصیب همه افراد نمی‌شود و بعضی‌ها از قدم‌گذاشتن درمسیرکربلا جا می‌مانند. البته این جاماندن‌ها حکایت جاماندن جسم است و نه جاماندن دل که «بُعد منزل نبود در سفر روحانی»! بر این اساس دل‌های همه عاشقان و شیفتگان حضرت اباعبدا... در این روزها و این لحظه‌ها همراه و همسفر آنهایی است که در مشایه قدم گذاشته‌اند و با ذکر یاحسین و به امید دیدار عمودها را یکی‌یکی‌می‌شمارند.

شمر زمانه ما کیست؟
در حدیث نبوی داریم «یک ساعت تفکربهتراز۷۰سال عبادت است»؛ شاید این روزهای منتهی به اربعین اباعبدا...فرصت خوبی باشد برای آن‌که در خودمان و در رفتار و کردارمان بیشتر بیندیشیم؛ به این‌که دریافت ما از قیام حضرت اباعبدا...الحسین چیست؟ آیا معنای «کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا» را به‌درستی متوجه شده‌ایم؟آیا شمر زمانه خودمان را می‌شناسیم؟ چقدر از امام زمان(عج) شناخت داریم و هر کدام به سهم خود چقدر زمینه‌ساز ظهور بوده‌ایم؟ پاسخ به این سوالات و تفکر درباره آنها مطمئنا ثوابی کمتر از پیاده‌روی اربعین نخواهد داشت؛ چراکه شاید گاهی دنیای ما را به سمت‌وسوی صراط مستقیم هدایت کند.

زیارت اربعین بخوانیم
زیارت اربعین مختص کربلا نیست. خود متن زیارت اربعین در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان و دیگر کتب آمده و بیان شده که خواندنش در هر جایی موثر است. این زیارت را باید قبل از ظهر روز اربعین، یعنی زمانی که به‌اصطلاح آفتاب در آسمان پهن می‌شود، خواند. هنگام خواندن زیارت اربعین به معانی زیارت هم توجه کنیم؛ مضامینی مانند این‌که امام‌حسین(ع) برای نجات امت از جهالت آمده است.از حالا برای اربعین سال آینده خود از خداوند سفر کربلا را بخواهید تا شما هم جزو کاروان پیاده‌روی تا کربلا باشید؛ چراکه از امام صادق(ع) نقل شده است: «هیچ‌کس نیست مگر این‌که در روز قیامت آرزو می‌کند که‌ ای‌کاش امام‌حسین(ع) را زیارت کرده بودم؛ زمانی که احترام به زائران امام حسین را می‌بیند.»

زیارتی با ثواب زیارت کربلا 
«مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا»، اگر قبر حضرت عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید، چنان است که گویی امام‌حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده‌اید. این حدیثی از امام هادی(ع) است. بر این اساس اهالی شهر تهران و ری و مناطق نزدیک به این امامزاده واجب‌التعظیم این امکان را دارند که اگر درایام اربعین زیارت کربلا قسمت‌شان نشد، به زیارت حضرت عبدالعظیم بروند و با زیارت او ثواب زیارت کربلا را در کارنامه اعمال خودشان بگنجانند. اصلا به همین خاطر است که در تهران تمام مسیرهای پیاده‌روی جاماندگان اربعین به شهر ری و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی ختم می‌شود. البته در جوار ایشان دو امامزاده دیگر هم قرار دارد که می‌توان با زیارت با معرفت این امامزاده‌ها بر صفای باطن افزود و در روزهای منتهی به اربعین حسینی، اما حسینی‌تر شد. 

شرکت در راهپیمایی جاماندگان 
چند سالی می‌شود سنت راهپیمایی جاماندگان اربعین راه‌اندازی شده ودرمناطق مختلف کشور کسانی که دل‌شان با کاروان پیاده‌روی اربعین است، به نیت همراهی با آنها و زیارت حضرت اباعبدا..‌الحسین(ع) به سمت اماکن متبرکه، امامزاده‌ها یا مزار شهدا با ذکر یاحسین و قرائت زیارت عاشورا و زیارت اربعین مسیری را پیاده‌روی می‌کنند. حتی برای بازسازی نمادین فضای اربعینی بسیاری از کسانی که نذری دارند، در مسیر پیاده‌روی موکب‌هایی را برپا می‌کنند تا با نذورشان از زائران اربعینی جامانده از مشایه پذیرایی کنند. شرکت در این مراسم هم حال‌وهوای خودش را دارد و دل‌های جامانگان از پیاده‌روی اربعین را به مسیر مشایه می‌برد. 

به تو از دور سلام 
«بعد منزل نبود درسفر روحانی»؛ حتما این ضرب‌المثل و جمله ادبی مشهور به گوش شما هم خورده است. شاید گاهی وقت‌ها بعضی از ما هم این را به‌نوعی تسلی خاطر دادن بدانیم و نخواهیم زیر بارش برویم اما اگر به دفتر خاطرات و تجربیات شخصی‌مان مراجعه کنیم، به‌روشنی میتوانیم دریابیم که حضور قلب برای زیارتی به وسعت زیارت امام حسین(ع) ضرورتا به حضور فیزیکی ما در حرم و در بین‌الحرمین بستگی ندارد. خیلی وقت‌ها می‌توانیم از گوشه اتاق‌مان دست ادب بر سینه گذاشته و با حلقه‌های اشک عاشقانه‌ای که به چشمان‌مان می‌آید، به حضرت عشق سلامی بدهیم و بگوییم «السلام علیک یا اباعبدا...».
درست است که حضور در پیاده‌روی اربعین برای خیلی از ما میسر نشده اما این بدین معنا نیست که ما نمی‌توانیم از برکات این ایام بهره‌مند شویم. خیلی کارها می‌تواند برای ما در ردیف زیارت اربعین به‌شمار برودوهمان ثواب وبهره وحتی بیشتر ازآن را نصیب‌مان کند. انجام کارهای خیر، کمک به نیازمندان و همراهی با افراد ناتوان و دستگیری از آنها به نیت امام حسین و هدیه ثواب آن به روح بزرگوار این امام می‌تواند از جمله کارهایی باشد که جاماندگان اربعین می‌توانند از این ایام بهره ببرند و کوله‌بار آخرت‌شان را در این ایام از کارهای نیک غنی‌تر کنند. 

این در خانه عشق است 
هرچند سفر اربعین سفری پربار و یک حرکت عظیم معنوی است اماممکن است خیلی ازما به دلایل مختلف ازرفتن به این سفر بازبمانیم و نتوانیم باکاروان اربعینیان همراه باشیم. این مسأله به‌خصوص برای آنهایی که سال‌های قبل درسفر اربعین حضور داشته‌اند و طعم قدم‌برداشتن در مشایه زیر زبان‌شان آمده، سخت‌تر است.آنهایی که هنوز تجربه حضور در این سفر را نداشته‌‌اند، شاید حلاوتش را ندانند. فقط یک بار کافی است تا دراین مسیر قدم برداری تا بدانی عشق چیست و لذت واقعی دنیا به چه معناست! از چای عراقی و قیمه نجفی‌اش گرفته تا کوفتگی وتاول‌هایی که با ساعت‌ها پیاده‌روی در مسیر برایت به جای می‌ماند، اما انگار این زخم‌ها و خستگی‌ها خودش مرهم بر زخم‌های روح و خستگی‌های جان‌مان است. اما چه می‌شود کرد؛ همه ما به این مهمانی دعوت نداریم و خیلی‌هایمان از این مسیر جا می‌مانیم اما جاماندن از پیاده‌روی در مشایه جاماندن از مسیر عاشقی حضرت اباعبدا...‌الحسین نیست.

نذر انجام کارهای خیر 
حضور در پیاده‌روی اربعین برای حضور قلب واتصال روحی با پرودگاربه حرمت و عظمت امام حسین(ع) است وهرجایی که بتوان این اتصال رابرقرارکرد، مقدس است. به همین خاطر است که اگر به هر دلیلی نتوانسته‌ایم در جمع زائران پیاده حضرت عشق باشیم، می‌توانیم برای برقراری این اتصال قلبی با خالق، کار خیری انجام دهیم. نذر یعنی کاری را برای رضای خدا انجام‌دادن و ما هم می‌توانیم برای زنده نگه‌داشتن حرکت عظیم قیام عاشورا درشهر و دیار خودمان هرکاری از دست‌مان برمی‌آید، انجام دهیم. از تحقیق و پژوهش برای آگاه‌سازی مردم درباره فلسفه قیام عاشورا و حماسه اربعین گرفته تا پخت نذری و توزیع آن در محله و مسجد و هر کاری که یاد و نام این حرکت عظیم را جاری وساری کند.انجام کارهایی مثل تمیز کردن خیابان، تعمیر وسایل مسجد، نذر کارهای علمی مثل آموزش به افراد ناتوان، نذر کارهای فرهنگی مثل آموزش مسائل دینی به تعدادی از فامیل‌ها به شکل‌های دوست‌داشتنی و...با نیت خالص می‌تواند به‌نوعی همگامی با زوار پیاده‌روی اربعین باشد. 

گروهی سفر کنید 
پیاده‌روی اربعین سفر ساده‌ای نیست و به‌خصوص اگر قرار است، خانوادگی به این سفر معنوی بروید، حتما سعی کنید به‌صورت گروهی سفر کنید. شرکت در این سفربه‌شکل گروهی به‌خصوص درمواردی که خانم‌ها وکودکان هم حضور دارند،می‌تواند در مراقبت از کودکان، خانم‌ها و افراد کم‌توان‌تر مفید باشد.دراین صورت مسیر را راحت‌تر وبا آرامش بیشتری طی می‌کنید.زائرانی که قصد عزیمت به‌صورت گروهی دارند باید به‌شکل گروهی ثبت‌نام کنند که البته باید یک نفر به‌عنوان سرگروه معرفی شود. ثبت‌نام گروهی در اطلاع‌رسانی هم‌گروهی‌ها و امور گمشدگان بسیارمؤثر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها