یک کارشناس حوزه رسانه در گفتگو با جام جم آنلاین عنوان کرد

عزم رئیس جمهور برای تشکیل دولت وفاق ملی

بیژن مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین در باره فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: فرض اولیه ما برای افراد پیشنهادشده از سوی رئیس جمهور به مجلس این است که این افراد نفرات اول مورد نظر آقای پزشکیان است و آن‌ها را باید مردان رئیس جمهور و در صورت رای اعتماد مجلس شورای اسلامی همکاران او در کابینه دانست.
کد خبر: ۱۴۶۸۴۴۴

عزم رئیس جمهور برای تشکیل دولت وفاق ملی

 

مدیرمسئول پایگاه خبری الف افزود: این چهره ها، کسانی هستند که رئیس جمهور نسبت به آن‌ها نظر مثبتی داشته و به عنوان گزینه‌های اول خود به مجلس معرفی کرده و طبیعی است که با گرفتن رای اعتماد باید با همین افراد کار کند و مسئولیت کارشان را بپذیرد. 


وی با بیان اینکه مجلس بر اساس وظایف و رسالتی که دارد در خصوص رای اعتماد به فهرست وزیران پیشنهادی رئیس جمهور عمل خواهد کرد گفت: نمایندگان به طور طبیعی مثل نوع مواجهشان با دولت‌های گذشته بنای همکاری با دولتی که تازه کارش را شروع کرده خواهد کرد و البته در این میان حتما به توصیه‌های رهبری نسبت به همدلی مجلس با رئیس جمهور توجه خواهد داشت. 


مقدم ادامه داد: عمل به توصیه‌های رهبری از سوی نمایندگان به آن معنا نیست که حتما به همه ۱۹ نفری که در فهرست وزیران پیشنهادی معرفی شدند رای خواهد داد و حتی ممکن است مجلس به یک یا دو نفر از این افراد رای ندهد و البته نمی‌توان این را به عنوان همکاری نکردن نمایندگان با دولت چهاردهم دانست.


این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه رای نیاوردن برخی از افراد پیشنهادی در ادوار مختلف مجلس سابقه داشته تصریح کرد: باید به این نکته هم توجه کرد که همراهی و همدلی با رئیس جمهور حتی ممکن است بواسطه رای ندادن به برخی از وزیران پیشنهادی باشد با این هدف که آقای پزشکیان برای معرفی گزینه‌های دیگر از چهره‌های توانمندتری در عرصه اجرا استفاده کند. بالاخره این احتمال وجود دارد که برخی از این افراد که در فهرست پیشنهادی معرفی شدند کارایی لازم را نداشته باشند و یا ابهامات جدی درباره آن‌ها وجود داشته باشد. 


وی با اشاره به تاکید آقای پزشکیان در ایام انتخابات و شروع به کار دولت جدید مبنی بر تشکیل دولت وفاق ملی اظهار کرد: جمهوری از ابتدا اعلام کرده که به صورت فراجناحی عمل خواهد کرد و رویکرد او توجه به منافع ملی و حرکت به سمت ایجاد یک وفاق ملی است. وفاق ملی هم البته تعریف خاص خود را دارد و می‌تواند بخشی از این مفهوم در تشکیل کابینه تجلی پیدا کند و بخشی دیگر در رفتار و سیاست‌های دولت و رئیس جمهور تحقق یابد.


مقدم با بیان اینکه رویکرد رئیس جمهور تا الان مبتنی بر همین چارچوب بوده گفت: معتقدم آقای پزشکیان تاکنون براساس وفاق ملی حرکت کرده و با ادبیاتی که در خصوص قانون اساسی، برنامه هفتم و سند چشم انداز و جایگاه رهبری بکار برده نشان داده که ایشان عزم آن را دارد که همین رویکرد را حفظ کند. هرچند به نظر می‌رسد که بخشی از طرفداران رئیس جمهور چه کسانی که در ایام انتخابات به نفع او تبلیغ کردند ممکن است در آینده از او جدا شوند، چون رفتار و منش آقای پزشکیان را چندان متناسب با نگاه جناحی خود نمی‌بینند؛ بنابراین رئیس جمهور در پی شکل گیری دولت وفاق ملی است و در همین فهرست پیشنهادی هم می‌توان دید که افرادی از دولت‌های مختلف در لیست ایشان حضور دارند. در عین حال میزان موفقیت دولت چهاردهم بستگی به این دارد که افراد معرفی شده از کارآمدی لازم برخودار باشند و تمامی توان خود را برای انجام وظایف و تکالیف دوران مسئولیت بکار ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها