ویژه برنامه سالروز ثبت ملی بافت تاریخی گرگان برگزار می شود
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان:

ویژه برنامه سالروز ثبت ملی بافت تاریخی گرگان برگزار می شود

باید و نبایدهای شهردار بافت تاریخی شهر گرگان از نگاه پژوهشگر گرگان شناسی

چند روز پیش، با حکم شهردار گرگان، مهستی قدس ولی، به عنوان نخستین شهردار بافت تاریخی شهر گرگان منصوب شد.
چند روز پیش، با حکم شهردار گرگان، مهستی قدس ولی، به عنوان نخستین شهردار بافت تاریخی شهر گرگان منصوب شد.
کد خبر: ۱۴۶۸۱۷۸
نویسنده شبیر دائمی

 به گزارش جام جم آنلاین از گرگان محمد انصار پژوهشگر گرگان شناسی، ضمن تبریک این انتصاب گفت: برخی از شهرها، شهردار یا مسئول ویژه¬ای برای رسیدگی به کارهای بافت تاریخی دارند. امسال هم بافت تاریخی گرگان، صاحب شهردار شد که این کار خوبی بود. انصار ادامه داد این کار باعث توجه و تمرکز بیشتر به این منطقه ی مهم شهری خواهد شد. 
وی گفت: از مهمترین وظایف این شهردار، حفظ بافت تاریخی است و نباید اجازه¬ی تخریب و تغییراتی در آنجا داده شود. متأسفانه در طول تاریخ، اين بافت بارها آسيب ديد. نخستين بار، در دوره¬ي پهلوي اول بود که با خيابان بندي، بخش¬هايي از محلات، نابود شدند. آسيب رساني، همچنان ادامه دارد که يکي از آن¬ها در سال¬هاي گذشته، روي داد. مثلاً در کنار پنج تا از آثار تاريخي محله¬ي نعلبندان (مسجد جامع، خانه اميرلطيفي و ملاصنمبر، مدرسه دارالشفاء، مقبره ميرکتولي)پارکينگ طبقاتي و فروشگاه رفاه ساخته شد و يا اينکه خانه¬هاي تاريخي مانند فروغي(محله¬ی ميخچه¬گران)، دياني (محله¬ی دوشنبه¬اي)، سعيدي(محله¬ی سبزه¬مشهد) را نابود کردند.
نویسنده کتاب مساجد شهر گرگان گفت: بافت تاریخی تا جای امکان، می¬بایست به دوره¬های گذشته¬اش برگردد. دیوارهای کوچه¬ها و شکل بناها، باید به گونه¬ای باشد که هرکسی به آنجا آمد، به سادگی بداند که به یک منطقه¬ی تاریخی، پا گذاشته است. ضمناً اماکنی که با بافت تاریخی، همگون نیستند می¬بایست تخریب شوند و برای آنها، جای دیگری درنظر گرفت.
وی گفت: تکيه¬های محلات بافت تاریخی می¬بایست مرمت شوند. کاري که تنها روي چند محله انجام شد و سپس رها شد. همچنین، کف سازی یا سنگفرش شدن محلات هم، از دیگر کارهایی بود که بخشی از آن، انجام شد و دیگر، ادامه نیافت.
نویسنده کتابشناسی استان گلستان گفت: از مهم ترين کارها، پژوهش پیرامون بافت تاریخی گرگان است. در سال 1395، اینجانب کتابی با نام محله سبزه مشهد گرگان نوشتم. این اثر، اولین و تنها کتابی بود که به معرفی یکی از محلات این شهر ‌پرداخت. اکنون چاپ اول آن تمام شد. اگر شهردار بافت تاریخی حمایت کند ما چاپ دوم را همراه با اصلاحات محتوایی و نگارشی، به مردم تقدیم می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها