افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو

در روزهای گذشته شاهد بودیم دومینوی افزایش قیمت خودرو به شرکت آرین پارس موتور رسید و این شرکت رسما اعلام کرد قیمت لاماری ایما به یک میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان رسیده که به معنای افزایش ۲۴۲ میلیون تومانی این خودرو است.
کد خبر: ۱۴۶۷۹۲۰
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
پیش از این، دیگر مونتاژکار این صنعت یعنی مدیران خودرو برای اولین باردر ماه‌های اخیر اقدام به گران کردن۱۰محصول خود کرده بود؛ به طوری که قیمت برخی تولیداتش را نسبت به قیمت ‌تیرماه سال گذشته بیش از۱۰۰میلیون تومان و در مواردی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داد.این درحالی است که مشتریان این دو شرکت نسبت به این امر گلایه داشته‌اند، به طوری که مطابق رسم همیشگی خودروسازان در موعد نزدیک شدن به تحویل خودروی مشتریان با اطلاعیه‌ای افزایش قیمت خودروهایشان را اعلام می‌کنند.با این حال مدیران این شرکت به صراحت اعلام کردند که افزایش نرخ محصولات‌شان را ۲۴ دی سال گذشته از مسئولان امر گرفته‌اند ولی به دلیل نزدیکی به عید نوروز، ماه مبارک رمضان و بعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آن را به امروز موکول کرده‌اند.در دفاع از این گفته مدیران شرکت‌های مونتاژکار هم احمد آقایی، معاون وزیر صمت گفته که خودروسازان مونتاژی افزایش قیمت نداشته‌اند و تغییر قیمت اخیر آنها، بر مبنای حقوق گمرکی اتفاق افتاده است.
   
افزایش قیمت سایپا و ایران خودرو
در تیرماه سال جاری نیز جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل شرکت سایپا اعلام کردمجوز افزایش۳۰درصدی محصولات سایپا توسط مراجع ذی‌صلاح صادر شده بنابراین تا کمتر از دو ماه دیگر قیمت این خودروها به صورت رسمی افزایش می‌یابد.پس از آن نوبت به دیگر انحصارگر بازار خودرو رسید و ایران خودرو‌ هم شش مرداد فهرست جدید قیمت ۱۴محصولش را برای مرداد ۱۴۰۳ روی سایت قرار داد و به این ترتیب رسما قیمت محصولاتش را نسبت به تیرماه ۱۴۰۳ به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داد؛ به عنوان مثال، قیمت هایما S۵، از۹میلیارد و۸۲۶میلیون ریال در تیرماه ۱۴۰۲ به بیش از۱۱میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال افزایش یافت و قیمت هایما S۷ نیز که در تیرماه سال گذشته بیش از ۱۰میلیاردو۷۰ میلیون ریال بود در مرداد ماه امسال به ۱۱میلیارد و ۹۰۶ میلیون ریال افزایش یافت.
   
همه چیز به تصمیم وزیر صمت دولت چهاردهم موکول شده است
همه این افزایش قیمت‌ها در حالی رقم می‌خورد که این چهار خودروساز کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش نداده‌اند و به نظر می‌رسد مردم و مشتریان این صنعت حیران چرایی این افزایش قیمت‌ها هستند. از طرف دیگر این گران کردن قیمت خودرو در حالی است که همچنان وزیر صمت دولت چهاردهم  در قالب کابینه به مجلس شورای اسلامی معرفی نشده و روند انتقال دولت در حال انجام است. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هیچ نهاد رسمی از جمله وزارت صمت، شورای رقابت و... افزایش قیمت خودرو را تایید نکرده و حتی سازمان حمایت به عنوان اصلی‌ترین متولی امر قیمت‌گذاری خودرو نیز سکوت پیشه کرده است.احمد آقایی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال این افزایش قیمت‌ها اعلام کرد که هیچ ابلاغ رسمی به ایرانخودرو و سایپا در رابطه با افزایش قیمت نداشته‌ایم و هنوز مجوزی صادر نشده است. اخیرا نیز سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت بدون  اشاره به این‌که به خودروسازان مجوزی در خصوص افزایش قیمت داده شده یا خیر، اعلام کرده اگر تخلفی از سوی خودروسازان در خصوص قیمت‌های اعلامی جدید صورت گرفته باشد شورای رقابت رسیدگی می‌کند. وی همچنین در‌ واکنش به انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر این‌که شورای رقابت اعلام کرده «قیمت خودروسازان در کدال صحیح است» عنوان کرد شورا هیچ‌گونه اظهار نظری در رابطه با قیمت خودروها نداشته است.
   
موج افزایش قیمت بازار را فرا گرفته است
‌آخرین گزارش‌های میدانی از بازار خودرو حاکی از افزایش قیمت بیشتر خودروها بوده و کاهش قیمت خودرو در روزها‌ی اخیر نیز ناشی از تب افزایش قیمت دلار به صورت موقت بوده است.به طوری که پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با کاهش سه میلیون تومانی به ۳۳۵ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل۱۴۰۲هم با کاهش چهار میلیون تومانی به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده و به فروش می‌رود.در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲بدون تغییر۶۵۰میلیون تومان قیمت خورده است اما پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با  قیمت ۷۶۵ میلیون تومان به فروش رفت. این در حالی است که پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ در حدود یک میلیارد و ۳۰میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۷۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲باکاهش پنج میلیون تومانی به ۸۰۵ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل۱۴۰۲ هم با کاهش ۱۰ میلیون تومانی ۸۳۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.بنا بر این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل۱۴۰۳در بازار ۹۲۵ میلیون تومان و تارا دنده‌ای  V۱ مدل ۱۴۰۳ با کاهش پنج میلیون تومانی، ۷۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است.گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ یک میلیارد تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم۹۴۵میلیون تومان قیمت خورده است.راناپلاس مدل۱۴۰۳نیز ۶۱۵میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۵۸۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۴۰ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاسEF۷ دوگانه‌سوزمدل۱۴۰۳دربازار۷۹۵میلیون تومان فروخته شد.شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۸۱۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با کاهش پنج میلیون تومانی ۴۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تاکید بر آزادسازی قیمت خودرو 
می توان رد  افزایش قیمت خودرو را در نظر وزیر صمت دولت سیزدهم دنبال کرد به طوری که عباس علی‌آبادی بارها اعلام کرده که تنها راه نجات صنعت خودرو، آزادسازی قیمت محصولات خودروسازان است، البته این تاکید وزیر صمت در حالی صورت می‌گیرد که وی تلاشی برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نکرده است.به طوری که وی دراین باره گفت:معتقد نیستم خودروسازان ما خیلی خوب هستند، اما ازسویی نمی‌گویم خیلی هم بد هستند.انتظارماتوسعه وپیشرفت است تابه سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم. در صنعت خودرو باید قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها