گفت‌وگو با شمسی فضل‌اللهی بازیگر پیشکسوت رادیو و تلویزیون

هر کدام از ما قهرمان هستیم

گفت‌وگو با آتش تقی‌پور درباره حضور ۴۰ساله‌اش در سریال‌ها

تلویزیون جای کاربلدهاست

از سال۱۳۶۲ و بازی در سریال«ماه پنهان است» تا به امروز، آتش تقی‌پور مسیری ۴۱ ساله را در تلویزیون پیموده است. او بازیگر سریال‌های متعددی در تلویزیون بوده است که بعضی ازآنهاماندگار و خاطره‌انگیز شده‌اند و در زمره بهترین آثار نمایشی قاب کوچک، پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند. سریال‌هایی مانند سربداران، پهلوانان نمی‌میرند، روزی‌روزگاری، شب‌دهم، تفنگ سرپر، خانه‌ای در‌تاریکی و... .
کد خبر: ۱۴۶۷۲۸۹
نویسنده زهرا صلواتی‌ - خبر‌نگار
 
تقی‌پور تاکیدمی‌کندکه اگرچه حضوردرسریال‌های تاریخی باسختی و دشواری همراه است اما ارزشش را دارد، چراکه این آثار معمولا ماندگار می‌شوند. این بازیگر پیشکسوت در همین ارتباط سریال‌های سربداران، روزی‌روزگاری، شب‌دهم و پهلوانان نمی‌میرند را مثال می‌آورد. تقی‌پور همچنین معتقد است که شانس یک بازیگر برای نقش‌های بلند با بالا‌رفتن سن و سالش پایین می‌آید و به‌همین‌دلیل، هیچ‌گاه بلندی و کوتاهی نقش برایش اهمیت چندانی نداشته و بیشتر به تاثیرگذاری نقش فکر کرده است. جلال‌الدین، امام‌علی، معمای شاه، تنهاترین سردار، ستایش، سایه همسایه، پشت کوه‌های بلند و تفنگ سرپر از دیگر سریال‌هایی به‌شمار می‌روند که این بازیگر کهنه‌کار در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

این روزها را چگونه می‌گذرانید؟ 
فعلا که در خانه هستم و پیشنهاد کاری ندارم.
 
در بیش از۴۰سالی که ازفعالیت شمادرتلویزیون می‌گذرددرسریال‌های خاطره‌انگیز و ماندگار زیادی از جمله سایه‌همسایه، سربداران، پهلوانان نمی‌میرند، شب‌دهم، تفنگ سرپر، خانه‌ای در تاریکی، روزی‌روزگاری، ستایش و...نقش‌آفرینی کرده‌اید. خودتان بازپخش این سریال‌ها را در سال‌های اخیر دیده‌اید؟
بله، هر شبکه‌ای که این سریال‌های قدیمی را پخش کند حتما تماشا می‌کنم. یکی از دلایل علاقه‌ام به شبکه آی‌فیلم، پخش دوباره همین سریال‌هاست. واقعا بعضی از این سریال‌ها تکرار نشدنی هستند. جالب است که حتی نسل جدید هم این سریال‌ها را دوست دارند. تا جایی که خبر دارم هنوز مردم این سریال‌های قدیمی را می‌بینند و از آنها لذت می‌برند.

یکی از بازی‌های جالب و خاطره‌انگیز شما به سریال سربداران و نقش یکی از فرماندهان مغول بازمی‌گردد که با وجود گذشت ۴۰ سال از ساخت آن و امکانات آن دوران همچنان تماشایی به‌نظر می‌رسد. 
بله، سربداران یک سریال فوق‌العاده بود، آن ‌هم با امکانات آن سال‌ها که زمان جنگ بود و محدودیت‌های زیادی وجود داشت.‌ من نقش پسر‌عم طغای تیمورخان را در این سریال بازی می‌کردم. یکی از فرماندهان مغول بودم اما بیشتر به تفریح و میگساری می‌پرداختم. منظورم این است فرماندهی که من نقشش را بازی می‌کردم با مغولان جنگجو تفاوت‌های زیادی داشت و یک شمایل جدید و متفاوت را از مغولان به نمایش می‌گذاشت. به‌نظرم حضور این کاراکتر برای تلطیف فضای قصه بود.

بازی در سریال‌های تاریخی مانند سربداران باید کار سختی هم باشد.
بسیار سخت و دشوار است. در همین سریال سربداران باید با اسب کار می‌کردیم که خیلی سخت بود. خاطرم هست یک‌بار نزدیک بود برای مرحوم فیروز بهجت‌محمدی که نقش طغای را برعهده داشت، رم‌کردن اسب‌ها اتفاق بدی بیفتد که خدا را شکر به‌خیر گذشت.

جالب آن‌که با‌وجودسختی‌هایی که ازآن صحبت می‌کنید درکارنامه هنری شما بازی در سریال‌های تاریخی زیادی مثل روزی‌روزگاری، تنهاترین سردار، پهلوانان نمی‌میرندو تفنگ سرپر به‌چشم می‌خورد.
کارهای تاریخی را دوست دارم. درست است که بازی در این کارها سختی‌های خاص خودش را دارد اما نتیجه معمولا خیلی‌شیرین و رضایت‌بخش است. بیشتر سریال‌های تاریخی ماندگار می‌شوند و مردم تا سال‌های سال از تماشای آنها لذت می‌برند. این را هم بگویم که سریال تاریخی ساختن، کار هرکسی نیست و متخصص و کارشناس خودش را می‌خواهد. مثلا برای ساخت همین سریال سربداران خیلی زحمت کشیده‌شد، آن‌هم در آن سال‌ها که امکانات امروز نبود.

از دیگر سریال‌هایی که شما در آن بازی داشته‌اید، پهلوانان نمی‌میرند به کارگردانی حسن فتحی است که همچنان بیننده دارد. 
من با آقای فتحی سه سریال کار کردم؛ یکی از دیگری بهتر. مخصوصا پهلوانان نمی‌میرند و شب‌دهم. در سریال پهلوانان نمی‌میرند بازیگران توانمندی بازی می‌کردند که خیلی‌هایشان یا به رحمت خدا رفته‌اند یا خانه‌نشین شده‌اند. خیلی سریال خوبی بود.

و شما در این سریال نقش لطف‌ا... طاهر را بازی می‌کردید. 
بله، یکی از پهلوانانی بود که سودای پهلوان‌اولی شهر را داشت اماجرأت نمی‌کرد ابراز کند و جلو بیاید، برای همین هم حسین قلیچ را جلو انداخت که البته او هم از نصرت شکست خورد.شخصیت‌پردازی‌های خیلی‌خوبی روی کاراکترهای سریال شده بود. از طرف دیگر، مردم هنوز هم به آیین‌های پهلوانی علاقه دارند و قصه‌های مربوط‌به پهلوانان را دنبال می‌کنند. قصه سریال پهلوانان نمی‌میرند هم که فوق‌العاده بود.

یک تجربه عالی دیگر را هم با آقای فتحی در سریال شب‌دهم داشتید. شب‌دهم هم سریال ماندگاری شد.
بله، شب‌دهم هم فوق‌العاده بود. من نقش خسروخان را در این سریال بازی می‌کردم.خان بود اما اصالت و ریشه نداشت. از آن خان‌های تازه‌به‌دوران‌رسیده! نقش را خیلی دوست داشتم. شب‌دهم در زمان خودش سریال پربیننده‌ای بود. هنوز هم مردم این سریال را دوست دارند و بازپخشش را از دست نمی‌دهند. خودم بارها این سریال را تماشا کرده‌ام.

با امرا...احمدجوهم سه همکاری خیلی‌خوب داشتید.مخصوصا سریال روزی‌روزگاری که خیلی دیدنی بودوبا استقبال مردم مواجه شد.
آقای احمدجو واقعا کاربلد است.درست است که تفنگ سرپر و پشت کوه‌های بلند به اندازه روزی روزگاری دیده نشدند اما سریال‌های خیلی‌خوبی بودند. 
 
جالب اینجاست که شما در هر سه سریال نقش یک نظامی را ایفا ‌کردید.
بله،درست است که هرسه نظامی بودندامااین سه نفرشباهتی به هم نداشتند.باوجودی که نقش قزاق سریال روزی‌روزگاری بیشتردیده شداما خودم نقشم در پشت کوه‌های بلندرابیشترمی‌پسندم.واقعا نقش سختی بود.باید ازگویش خاصی استفاده می‌کردیم که برای من واقعا دشوار بود.

یکی دیگر ازبازی‌های ماندگارتان درسریال«خانه‌ای درتاریکی»ونقش دکترحشمتی است.پزشکی که دائم‌الخمر بود و از هیچ جنایتی ابا نداشت.
من با آقای سعید سلطانی چند همکاری خوب دارم که یکی از آنها خانه‌ای در تاریکی است. سریال فوق‌العاده‌ای بود. دکتر حشمتی هم در دست شازده بهادرمیزرا اسیر بود و در جنایت‌های او شراکت می‌کرد. هرچند شاید ذاتا انسان بد و جنایتکاری هم نبود.

نگاهی به کارنامه بازیگری شما نشان می‌دهد که روی بلندی و کوتاهی نقش حساسیتی ندارید و همه نوع نقشی را بازی می‌کنید.
کوتاهی و بلندی نقش برایم تفاوتی ندارد.چیزی که برایم مهم است تاثیرگذاری نقش درقصه است.همیشه سریال امام علی رامثال می‌زنم که نقش کوتاهی به عنوان یکی ازفقرای کوفه داشتم امانتیجه کارخیلی راضی‌کننده بود.به هرحال باید پذیرفت که وقتی سن یک بازیگر بالا می‌رود فرصت نقش‌های اصلی و بلند را کمتربه دست می‌آورد.البته دربرخی ازسریال‌ها از جمله همین شب دهم نقشم بلند بود.

خودتان چه نوع نقش‌هایی را بیشتر می‌پسندید؟
نقش‌های متفاوت را،مثل نقشی که درسریال«سایه همسایه»داشتم.دراین سریال نقش یک روستایی را داشتم که برای خودم خیلی‌جالب بود. واقعیت این است که با بالا‌رفتن سن و سال، قدرت و اختیار انتخاب بازیگر کم و بیشتر انتخاب می‌شود تا انتخاب کند.

به نظرتان چرا سریال‌هایی مانند پهلوانان نمی‌میرند و شب‌دهم و روزی‌روزگاری تا این‌حد موفق و ماندگار شدند؟
چون به دست آدم‌های کاربلد و حرفه‌ای ساخته شدند. تلویزیون جای چنین کارگردان‌هایی است.باید کار را به کاردانش سپرد. قصه‌های خوب باید نوشته شوند. جذابیت اصلی یک سریال به قصه جذابش است.

شما خاستگاه تئاتری هم دارید. از میان تلویزیون، سینما و تئاتر کدام را ترجیح می‌دهید؟
اولویت اول و آخرم تئاتر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها