نظرسنجی هشداردهنده برای دموکرات‌ها

ترس‌ها و امیدهای انتخاباتی کامالا هریس

گرچه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ انصراف داده و حمایت خود را از معاونش، کامالا هریس اعلام کرده اما ترکش‌های حضور چهارساله او در کاخ سفید هنوز گریبانگیر دموکرات‌هاست. به عبارت بهتر، سوالات و ابهاماتی درخصوص نحوه اداره کاخ سفید با وجود بیماری و کندذهنی بایدن وجود دارد که هنوز به آنها پاسخ داده نشده است.
کد خبر: ۱۴۶۷۰۸۸
 
براساس نتایج یک نظرسنجی، ۹۲ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی کامالا هریس، معاون جو بایدن را مسئول پنهان کردن وخامت سلامت رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند.نظرسنجی مشترک «یوگاو/تایمز لندن» که از ۲۲ تا ۲۳ ژوئیه انجام شده است، شامل پرسش از ۱۱۷۰ رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده در آمریکا است. این نظرسنجی پس از آن انجام گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد برای انتخابات مجدد نامزد نخواهد شد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که بیشتر رای‌دهندگان آمریکایی بر این باورند که کامالا هریس در جریان مناظره ضعیف بایدن با رقیب جمهوریخواهش، دونالد ترامپ از وضعیت نامناسب سلامتی رئیس‌‌جمهور آمریکا اطلاع داشته است.
۹۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که فکر می‌کنند هریس از وخامت اوضاع رئیس‌جمهور آگاه بوده است؛ موضوعی که پس از مناظره‌ بایدن با ترامپ، اعضای حزب دموکرات آن را انکار کردند.بنابر نتایج این نظرسنجی، بیش از دوسوم رای‌دهندگان فکر می‌کنند هریس از وخامت اوضاع رئیس‌جمهور «آگاهی کامل» داشته اما ترجیح داده آن را فاش نکند. علاوه‌بر این، ۱۷ درصد معتقدند که معاون بایدن «تا حدودی» در این پنهانکاری نقش داشته است،و۷درصد فکر می‌کنند که او «کمی» در جریان بوده است. در میان ۹۲ درصد پاسخ‌دهندگانی که معتقدند هریس درسرپوش گذاشتن بروخامت سلامت بایدن نقش داشته، بیشتر آنان فکر می‌کنند که او چیزهای زیادی درمورد رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانسته اما ترجیح داده سکوت کند.در تقسیم‌بندی پاسخ‌دهندگان به طیف‌های سیاسی مختلف، ۷۸ درصد جمهوریخواهان و ۷۳ درصد مستقل‌ها باور دارند که معاون رئیس‌جمهور نقش اصلی را در پنهان کردن وضعیت نامناسب جسمانی بایدن ایفا کرده است. در این میان، تعداد کمی از گرایش‌های چپ - ۱۲درصد از دموکرات‌ها و۷درصد از لیبرال‌ها - معتقدند که کامالا هریس چیزی درمورد مشکلات جسمی رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌دانسته. هنوز نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر معرفی نشده اما جناح راست در حال حاضر به نتایج چنین نظرسنجی‌هایی استناد کرده و معتقدند که معاون رئیس‌جمهور در تلاش برای فریب رای‌دهندگان بوده است. طرفداران دونالد ترامپ این هفته تبلیغ‌هایی را منتشر کردند که در آن هریس متهم شده بود عمدا «زوال ذهنی آشکار جو» را پنهان کرده است. همچنین از رای‌دهندگان پرسیده شده بود که آیا آمریکا آماده انتخاب یک زن در مقام رئیس‌جمهور هست یا نه. در پاسخ به این سوال، ۵۴ درصد پاسخ مثبت دادند، ۳۰ درصد پاسخ منفی دادند و ۱۶ درصد بلاتکلیف بودند. این نتیجه منفی‌تر از نظرسنجی مشابه یوگاو در می ۲۰۱۵ است که یک ماه پس از اعلام کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون صورت گرفت و در آن ۶۳ درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده، معتقد بودند آمریکا برای یک رهبر زن آماده است. جو بایدن از کامالا هریس برای رویارویی با دونالد ترامپ پشتیبانی کرده اما هریس باید منتظر بماند تا مجمع ملی حزب دموکرات در ماه آگوست تشکیل شود و رسما نامزد این جریان سیاسی را معرفی کند.

گردش آرای سلبی در انتخابات نوامبر 
آرای سلبی به آرایی اطلاق می‌شود که به یک نامزد انتخاباتی و برنامه‌های وی تعلق نمی‌گیرد اما از ترس رقیب به گردش در می‌آید. پس از برکناری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و جانشینی احتمالی هریس، نامزد حزب دموکرات امیدوار است بتواند با به گردش در آمدن آرای منفی و سلبی علیه ترامپ، در راس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا حضور پیدا کند. برخی پیروزی کامالا هریس را بعید نمی‌دانند و معتقدند او نه به‌دلیل محبوبیتش در میان مردم بلکه ممکن است به‌دلیل تشدید اختلاف میان آمریکایی‌ها پیروز شود. با توجه به این‌که بیش از سه ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا باقی مانده است، ترامپ فرصت کافی دارد تا صورت سود و زیان برنامه‌های انتخاباتی‌اش‌ را محاسبه و ارزیابی کند.
صورت مسأله این است که با کناره‌گیری بایدن، هیاهوی ترور نافرجام ترامپ به‌سرعت فروکش کرده است زیرا وقوع تحولات سریع و پی‌درپی به‌طور معمول به کاهش دستاوردها منجر می‌شود، مگر این‌که یک نامزد پایگاه مردمی گسترده‌ای داشته باشد. البته پایگاه مردمی معمولا به کسانی مانند ذی‌نفعان و افراد وفادار و متعهد به حزب اطلاق می‌شود که دیدگاه‌شان به‌ندرت تغییر می‌کند. به همین دلیل، هر نامزد پایگاه مربوط به خود و هر حزب هواداران وفادار خود را دارد. اما آنچه در نهایت سرنوشت رقابت‌های انتخاباتی را رقم می‌زند آرای افراد بدبین و مردد (قشر متوسط جامعه) است .از آنجا که کامالا هریس، نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور کافی در رسانه‌ها ندارد، نمی‌توان درباره طرح‌ها و ایده‌های او و میزان محبوبیتی که در میان مردم آمریکا دارد، اظهارنظر کرد.
کامالا هریس پس از سال‌ها تجربه و فعالیت در حوزه حقوق و قانون‌گذاری اکنون قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، درحالی‌که ترامپ در نقش تاجر و توسعه‌دهنده املاک و مستغلات وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شده است. قابل ذکر است که از ۴۶ رئیس‌جمهوری که در آمریکا به قدرت رسیده‌اند، ۲۶ نفر پیشینه حقوقی داشتند و در مقام دانشجویان حقوق و وکلای حقوقی وارد میدان رقابت برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری شدند. به همین ترتیب، کامالا هریس نیز حدود ۱۳ سال دادستان کل کالیفرنیا و پیش از آن دادستان منطقه سانفرانسیسکو بود. او با سابقه حقوقی که به مسائل سیاسی مرتبط است، وارد عرصه سیاست شده است. افزون برآن، هریس بیش از چهار سال عضو مجلس سنا بود که مهم‌ترین بخش کنگره محسوب می‌شود. با این حال حضور هریس در کنار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چندان برای او خوش‌یمن نبوده است! بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند بایدن باید پس از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای سال ۲۰۲۲ از سمت خود کناره‌گیری می‌کرد و اداره کاخ سفید را به هریس می‌سپرد اما رئیس جمهور فرتوت آمریکا از این اقدام خودداری کرد. فراتر از آن، بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی هریس را معاون رئیس‌جمهور موفقی ارزیابی نکرده و معتقدند وی به نماد شکست در مهار مسأله مهاجرت تبدیل شده است. پس از برجسته شدن ناتوانی جسمی بایدن و درحالی‌که ترامپ با محبوبیت روزافزون و کارزار فعال حزب جمهوریخواه او را به حاشیه راند، جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی کنار رفت و از کامالا هریس در نامزدی حزب دموکرات حمایت کرد. هرچند کامالا هریس به احتمال زیاد مورد حمایت حزب دموکرات قرار خواهد گرفت، اما پرسش مهم این است که آیا هریس می‌تواند در میدان رقابت شخصیت‌های برجسته در برابر شخصیتی مانند ترامپ بایستد؟ نامزد نهایی دموکرات‌ها بیش از آن‌که به خود و برنامه‌هایش متکی باشد، در انتظار لغزش ترامپ و تشدید نفرت برخی رای‌دهندگان مستقل و حتی جمهوریخواهان سنتی به سر می‌برد. این همان رمز پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بود، جایی که ترس از ترامپ منجر به پیروزی بایدن در ایالات کلیدی و سرنوشت‌ساز شد... .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها