سرنوشت آمریکا در گرو آرای سرگردان

وضعیت خاکستری در انتخابات نوامبر

انتخابات وارونه

درفاصله کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، موضع‌گیری چهره‌های مطرح سیاسی در این کشوربیش از گذشته در معرض تحلیل رسانه‌ها قرار دارد و آنچه درروزهای اخیربه سوژه بسیاری از رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده، عقب‌نشینی بسیاری از چهره‌های مطرح جمهوریخواه از حمایت کاندیدای این حزب یعنی دونالد ترامپ است. البته درجبهه مقابل و در میان دموکرات‌ها نیز مشابه چنین وضعیتی را شاهد هستیم که البته شدت آن به اندازه وضعیت موجود در حزب جمهوریخواه نیست.
کد خبر: ۱۴۷۱۷۶۲
 
دریکی ازآخرین تحولات در این زمینه،۲۳۸نفرازاعضای حزب جمهوریخواه آمریکا ازجمله شخصیت‌های بلندپایه این حزب، حمایت خود را از دونالد ترامپ سلب کرده‌اند.همزمان با این اقدام،کمپینی میلیون‌ دلاری علیه ترامپ درایالت‌های سرنوشت‌سازآغازشده است.
 
حمایت پدر و دختر جمهوریخواه از هریس
حمایت لیز چنی، نماینده پیشین وایومینگ و یکی از مهم‌ترین چهره‌های جمهوریخواه از کامالا هریس، یکی از جنجالی‌ترین موضع‌گیری‌های انتخاباتی در روزهای گذشته بود. لیز چنی که پیشتر در بالاترین سطوح سیاسی آمریکا فعالیت داشته و حتی به‌عنوان رقیب درون‌حزبی دونالد ترامپ نیز شناخته می‌شد، در مراسمی در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی اعلام کرد: «به عنوان یک محافظه‌کار که به قانون اساسی آمریکا باور دارم و می‌خواهم از آن حفاظت کنم، مدتی طولانی در مورد خطرات فعلی که از سوی ترامپ متوجه کشور است، اندیشیدم. من در انتخابات نوامبر به ترامپ رأی نخواهم داد، بلکه از کامالا هریس حمایت می‌کنم.»
چنی، دختر دیک چنی، معاون پیشین رئیس‌جمهور آمریکا، تاسال۲۰۲۱یکی ازمقا‌م‌های ارشد حزب جمهوریخواه بود اما پس از حوادث ۶ژانویه وحمله به کنگره، ازترامپ فاصله گرفت. اویکی از۱۰جمهوریخواهی بود که در جریان استیضاح ترامپ به برکناری او رأی داد و با محکوم کردن اقدامات ترامپ، او را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.به دنبال موضع‌گیری اخیر لیز چنی، دیک چنی در بیانیه‌ای، اظهارات اخیر دخترش را تایید کرد و گفت: «دیگر اعتمادی به ترامپ برای قدرت گرفتن نیست.»
دیک چنی که در زمان جورج بوش، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و از جمهوریخواهان کهنه‌کار است با تاکید بر این‌که در انتخابات آینده از ترامپ حمایت نخواهد کرد، گفت: همه ما به‌عنوان شهروندان آمریکا وظیفه داریم فراتر از مشارکت برای دفاع از قانون اساسی خود تلاش کنیم. به همین دلیل من به کامالا هریس رأی می‌دهم.این موضع‌گیری،‌ واکنش ترامپ را به دنبال داشت و در پیامی که در شبکه اجتماعی متعلق به خود موسوم به تروث سوشال گفت، دیک چنی فقط اسم جمهوریخواه را یدک می‌کشد. در مقابل، کارزار انتخاباتی هریس از تصمیم دیک چنی و هر جمهوریخواه دیگری برای پیوستن به بیانیه‌ای که به گفته آنها شامل حمایت صدها جمهوریخواه دیگر است، استقبال کرد.چنی تنها جمهوریخواهی نیست که بااعلام حمایت ازهریس به جمع فزاینده‌ای از جمهوریخواهان پیوسته است که برخلاف موضع رسمی حزب، اعلام کرده‌اند در انتخابات پیش‌رو از ترامپ حمایت نخواهند کرد. جیمی مک‌کین، پسر جان مک‌کین سناتور سابق آریزونا نیز اعلام کرده که به ترامپ رأی نخواهد داد و در عوض از هریس، نامزد حزب دموکرات حمایت می‌کند. مک‌کین با انتشار بیانیه‌ای گفت: من نگران خانواده‌ام هستم و از حقوق برابر برای همه افراد این کشور حمایت می‌کنم. آدام کینزینگر، نماینده سابق ایلینوی و اولیویا تروی، مشاور امنیت ملی سابق در دولت ترامپ، از دیگر جمهوریخواهانی به‌شمار می‌روند که علیه ترامپ موضع گرفته‌اند.درهمین راستا روز دوشنبه گذشته نامه سرگشاده‌ای منتشرشد که درآن ۲۳۸جمهوریخواه نه تنها حمایت خود را از ترامپ سلب کردند، بلکه به‌شدت درباره آنچه که «خطرات دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ» می‌خواندند، هشدار دادند. در این نامه آمده بود: «ما اختلافات ایدئولوژیک بسیاری با معاون رئیس‌جمهور هریس و فرماندار والز داریم اما گزینه دیگر قابل قبولی وجود ندارد.»
 
حمایت دموکرات‌ها از نامزد جمهوریخواهان
حمایت برخی از جمهوریخواهان از کاندیدای حزب دموکرات در حالی است که در جبهه مقابل نیز برخی از اعضای ارشد و نزدیکان دموکرات‌ها پشتیبانی خود را از دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند.ازجمله این چهره‌ها می‌توان به تولسی گابارد، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درسال۲۰۲۰ و نیز رابرت فرانسیس کندی‌جونیور، پسر سناتور کندی و برادرزاده رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اشاره کرد که از دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان حمایت کرده‌اند.افزون بر این چهره‌ها، آبونگو مالک اوباما، برادر ناتنی باراک اوباما نیز روز چهارشنبه ۴ سپتامبر در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که در انتخابات ماه نوامبر بار دیگر به دونالد ترامپ رأی خواهد داد.
 
کمپین تبلیغاتی علیه ترامپ
درهمین راستادرایالت‌های حساس انتخاباتی آمریکا،گروهی به نام«رأی‌دهندگان جمهوریخواه علیه ترامپ»باهدف جلوگیری از بازگشت ترامپ به کاخ سفید، کمپینی تبلیغاتی به ارزش ۱۱.۵میلیون دلار به راه انداخته‌اند.این کمپین شامل تبلیغاتی است که در آن رأی‌دهندگان سابق ترامپ توضیح می‌دهندچرادیگر به او رأی نخواهند داد.افزون براین حدود۸۰ تابلوی تبلیغاتی درایالت‌های سرنوشت‌ساز نصب شده‌ است. به گزارش العالم، تمرکز این کمپین بر سه ایالت مهم پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین است که به عنوان «دیوار آبی» شناخته می‌شوند.سبد رأی این ایالت‌ها در سال ۲۰۲۰ به سود جو بایدن بود و هریس و دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات نوامبر باید بتوانند آن را حفظ کنند. علاوه بر این، این کمپین تبلیغاتی در ایالت‌های آریزونا و نبراسکا نیز فعال است. سارا لانگ‌ول، مدیر اجرایی گروه رأی‌دهندگان جمهوریخواه علیه ترامپ در توضیح فعالیت‌های این کمپین گفت:«مامی‌خواهیم صدای رأی‌دهندگان سابق ترامپ را موردتوجه قراردهیم تا پیام‌هایی به سایر رأی‌دهندگان او بفرستیم که ممکن است بخواهند اطلاعات بیشتری درباره هریس کسب کنند.»
 
ایالت‌های سرنوشت‌ساز
با وجود رقابت شانه‌به‌شانه در میان دو نامزد انتخاباتی آمریکا به نظر می‌رسد که در نهایت، نتیجه رقابت برای ریاست‌جمهوری در هفت ایالت سرنوشت‌ساز تعیین خواهد شد. هریس در حال حاضر در برخی نظرسنجی‌ها در ایالت‌های موسوم به دیوار آبی نسبت به ترامپ پیشتاز است و در پنسیلوانیا با ۰.۵درصد، در میشیگان با ۱.۱درصد و در ویسکانسین با ۱.۴درصد برتری دارد. با این حال در حالی‌که فقط ۶۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر۲۰۲۴(۱۵ آبان) باقی مانده است، ممکن است این ارقام به دلیل محاسبات اشتباه تغییر کنند و هنوز نتیجه نهایی رقابت به‌وضوح مشخص نیست. پیش از این نظر‌سنجی مشترک رویترز و موسسه ایپسوس که در روز هشتم شهریور منتشر شد، حاکی از آن بود که کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری و اعلام نامزدی هریس از طرف دموکرات‌ها، اشتیاق بیشتری در میان هواداران حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ایجاد کرده است. همچنین گزارش رویترز حاکی از آن بود که در حال حاضر کامالا هریس ۴۵ درصد و ترامپ ۴۱ درصد از آرا را در انتخابات ریاست‌جمهوری به خود اختصاص خواهند داد. با وجود این، نظرسنجی پیشین رویترز و ایپسوس در اواخر ماه ژوییه (اوایل مرداد) حاکی از آن بود که هریس فقط با اختلاف یک درصد از ترامپ جلوتر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها