حجت الاسلام مظفری میانجی:

اربعین محور تجمیع قلوب مومنان شده است

شمارش معکوس برای آغاز بزرگ‌ترین راهپیمایی مسلمانان

کمتر از ۱۵ روز به اربعین حسینی باقی مانده و زائران و عاشقان اباعبدا... الحسین از روزهای آینده خود را آماده می‌کنند تا در راه دلدادگی قرار گیرند.
کد خبر: ۱۴۶۷۰۸۷
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران
 
شور و حال آماده‌سازی و پذیرایی از زائران در مرزهای شش‌گانه ایران افزایش یافته و استان‌های غربی بیش از نقاط دیگر در تکاپوی تامین نیازها و زیرساخت‌های رفاه حال زائران هستند. ضمن این‌که موکب‌های زیادی از استان‌های مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند تا با استقرار در مرزهای ایران و مسیر‌های حرکتی در عراق به زائران خدمات‌رسانی و از آنها پذیرایی کنند. 
خوزستانی‌ها که هر سال سنگ تمام گذاشته‌اند و در دو مرز چذابه و شلمچه میزبان عاشقان امام حسین‌(ع) هستند، امسال قرار است خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی را از اول ماه صفر آغاز کنند و تا ۲۵ ماه صفر ادامه دهند. با توجه به این‌که تقریبا نیمی از زائران اربعین بانوان هستند، در پایانه‌های مرزی و مسیرهای منتهی به این نقاط ۶۰ موکب ویژه خواهران مستقر خواهد شد. مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان و تغذیه اربعین خوزستان با بیان این‌که هم‌چون سال‌های گذشته آماده پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستیم و در این راستا ورودی شهرستان‌های اندیمشک، ایذه، بهبهان و رامشیر جانمایی شده است، می‌گوید: «زائران اربعین حسینی زمانی که وارد خوزستان می‌شوند تا زمان خروج، محل اسکان و تغذیه آنها مهیا و برنامه‌ریزی شده است. ضمن این‌که در مرزهای شلمچه و چذابه، اقدامات قابل توجهی در خصوص نصب سایبان صورت گرفته است. همچنین جاده‌هایی که مربوط به هر دو پایانه مرزی خوزستان هستند، با سرعت در حال مرمت، تعمیر، توسعه، آسفالت و رفع نواقع می‌باشند.» حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی با تاکید بر این‌که خانه‌هایی که در مسیر مرز چذابه قرار دارند، آماده بهره‌برداری هستند، ادامه می‌دهد: «با توجه به گرمای هوا، شرایط آب و هوایی خوزستان و شرجی بودن، درخصوص اسکان زائران برنامه‌ریزی انجام شده و آماده خدمات‌رسانی به زائران حسینی هستیم. ساخت و ساز مواکب در مرز چذابه بسیار خوب است و مردم با اقدام جهادی در حال کار هستند.» در رامشیر هم با نزدیک شدن به ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع)، کاروان عشاق الحسین(ع) حرکت خود را به سمت کربلای معلی و حضور در مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین آغاز کرد. در این کاروان ۲۰۰۰ نفر از دلدادگان حسینی از کودک دو ساله تا افراد مسن و سالخورده حضور دارند. دلدادگان حسینی با در دست داشتن بیرق‌های مزین به نام‌های اهل‌بیت(ع) و شهدای دشت کربلا و عزاداری در رثای حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش به صورت پیاده به سمت حرم نورانی حضرت ثارا...(ع) در کربلای معلی حرکت می‌کنند.

سمنان با ۳۵ موکب می‌آید
سمنانی‌ها با بسیج کردن تمام نیروهای‌شان درصدد هستند تا نقش موثری در مراسم اربعین امسال داشته باشند. آنها امسال موکب‌های فرهنگی، رسانه‌ای، اسکان، تغذیه و... خواهند داشت و اعلام کرده‌اند ۲۷محرم زمان اعزام نخستین موکب‌ از سمنان به سمت مهران و همچنین کشور عراق در‌نظر گرفته شده است.درهمین راستا دبیر ستاد اربعین استان از آمادگی اعزام موکب‌های اربعین به مرز مهران و کشور عراق خبر داده و می‌گوید:«۹۵ درصد توان سمنان تاکنون پای کار آمده و اقدامات لازم برای اعزام موکب‌ها با همکاری هیأت‌های مذهبی و دستگاه‌های ذیربط صورت پذیرفته است.»محمود قدرتی با بیان این‌که اعزام کادر درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود آخرین تمهیداتی است که در واپسین نشست ستاد اربعین استان در نظر گرفته شد، ادامه می‌دهد: «ترتیب اعزام تیم‌های درمانی و پشتیبانی به موکب‌ها داده شده است.»وی با تاکید بر این‌که تعیین‌تکلیف وضعیت انتقال زائران و تجهیزات موکب‌ها به مرز مهران و عراق در برنامه قراردارد،می‌گوید:«توان استان برای حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی مسافران و تجهیزات موکب‌ها محدود است لذا باید از ظرفیت دیگراستان‌ها بهره‌گیری وتجهیزات ارسال شود.» دبیر ستاد اربعین استان سمنان با بیان این‌که این استان در اربعین امسال ۳۵ موکب دارد که ۳۲موکب در کشورعراق برپا خواهد شد، تاکید می‌کند:«دو موکب نیز در مرز مهران حضور خواهد داشت تا به زائران اربعین در داخل کشور خدمات‌رسانی کند.»
 
ارتش آماده خدمات‌رسانی به زائران
حضور نیروهای نظامی و انتظامی در مراسم اربعین، آن هم در جایگاه یک خادم و خدمت‌گزار زائران اتفاق بسیار خوبی است که هر سال شاهد آن هستیم. ارتش جمهوری اسلامی در جنوب غرب در کنار سایر نیروهای مسلح در ایام اربعین حسینی با حداکثر ظرفیت برای حراست از مرزهای استان و خدمت‌رسانی به زائران وارد میدان شده و در زمینه برپایی بیمارستان صحرایی و خدمات درمانی نیز در مرزهای چذابه و شلمچه پای کار هستند.مرزهای چذابه و شلمچه دو گذرگاه مرزی استان خوزستان است که همواره در ایام اربعین حسینی هزاران زائر از سراسر کشور از این دو پایانه عبور می‌کنند. امسال هم فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌غرب ارتش از آمادگی کامل ارتش برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرزهای خوزستان خبر داده و گفته که ارتش در چهار محور امنیت، خدمات درمانی، مواکب و فرهنگی به زائران در مرز چذابه و شلمچه خدمت‌رسانی می‌کند.
امیر سرتیپ حمزه بیدادی با بیان این‌که بر اساس قانون اساسی، ارتش مسئولیت اصلی حفظ امنیت مرزها را بر عهده دارد و در ایام اربعین با تقویت مرزهای در حوزه‌های مختلف، امنیت کامل زائران برقرار می‌شود، ادامه داد: «در حوزه درمانی ارتش هر ساله در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه خدمات‌رسانی می‌کند. در مرز چذابه بیمارستان صحرایی نیروی زمینی ارتش و در مرز شلمچه اورژانس پایگاه نیروی دریایی خرمشهر مستقر می‌شوند که علاوه بر آن اورژانس هوایی هوانیروز در اهواز و دزفول نیز آمادگی دارند در صورت نیاز در خدمت زائران باشند.»
وی ادامه داد: «همچنین موکب‌های ارتش در هر دو پایانه مرزی استان خوزستان جهت اسکان، برپایی نماز جماعت، میز پاسخگویی به سوالات شرعی و پذیرایی تا بعد از اربعین حسینی و بازگشت زائران به کشور، برپاست.»
 
مهران؛ انتخاب اول برای تردد
حالا کمتر از یک ماه تا اربعین حسینی باقی مانده، زیرساخت‌ها در ایلام آماده‌تر از سال‌های گذشته برای میزبانی از زوار اباعبدا... الحسین فراهم شده و نزدیکی مهران به شهرهای مقدس عراق یکی از دلایل اصلی استقبال زائران برای تردد از این مرز بین‌المللی است.فاصله مهران تا نجف ۳۰۳ کیلومتر، مهران تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر، مهران تا کاظمین ۲۸۳ کیلومتر و مهران تا سامرا ۴۴۴ کیلومتر است.

تجربه تمرچین در سومین سال میزبانی 
مرز تمرچین تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق است که در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد که طی دو سال گذشته امکان تردد زائران اربعین حسینی از این مرز به‌سوی عتبات‌عالیات فراهم شده است.امسال در مرز تمرچین امکانات لازم به‌منظور رفاه زائران اربعین از موکب‌های اسکان و تغذیه تا سایر خدمات در نظر گرفته شده و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز از شهرهای مختلف به سمت نقطه صفر مرزی مستقر می‌شود؛ ضمن این‌که زیرساخت‌های استقبال و ارائه خدمات به زائران سیدالشهدا(ع)هم فراهم شده و همه دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه بهترین خدمات در این مرز بسیج شده‌اند. استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین اقدامات برای آماده شدن مرز تمرچین برای استقبال از زائران اربعین حسینی می‌گوید: «زیرساخت‌های لازم برای استقبال شایسته از زائران اربعین در مرز تمرچین فراهم شده و مشکلات سال‌های گذشته نیز آسیب‌شناسی و اقدامات لازم برای رفع آنها صورت گرفته است.» محمدصادق معتمدیان با بیان این‌که عمده مشکل زائران سال گذشته از مرز تمرچین تردد چند مرحله‌ای بود، ادامه می‌دهد: «با رایزنی‌های انجام شده با مسئولان اقلیم کردستان امسال امکان تردد مستقیم و یک‌سره زائران از مرز تمرچین به کربلا فراهم شده است و همچنین برای بازگشت زائران از کربلا نیز تلاش شده به صورت مستقیم سرویس‌هایی پیش‌بینی شود.» وی مدیریت زمان و کاهش هزینه به همراه آب و هوای مناسب را از مزیت‌های تردد از این مرز عنوان کرده و می‌گوید: «در اربعین پیش رو ظرفیت برای استقبال از ۵۰۰هزار زائر فراهم شده و در صورت استقبال نیز آمادگی میزبانی از نفرات بیشتر را هم داریم.» این مسئول با اشاره به فراهم شدن زمینه اسکان زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین اضافه می‌کند: «حدود ۹۰ موکب برای ارائه خدمات به زائران حضرت اباعبدا...الحسین(ع) درمسیر مرز تمرچین تا نجف تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند.» استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تردد زائران اربعین حسینی از کشور ترکیه از طریق مرز تمرچین عنوان می‌کند: «امسال زیرساخت‌های لازم از جمله اسکان، تغذیه، مسائل بهداشتی و درمانی هم در مرز تمرچین و هم در مرز بازرگان پیش‌بینی شده است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها