حجت الاسلام مظفری میانجی:

اربعین محور تجمیع قلوب مومنان شده است

یک کارشناس دینی گفت: پذیرش عدالت وعدم سازش پذیری با ظالم آموزه واقعی ونابی است که حقیقت فطرت بشر به دنبال آن است از این روست که اربعین امام حسین علیه السلام نه تنها کمرنگ و محو نمی شود؛ بلکه روز به روز بردامنه آن افزوده شده و محور تجمیع قلوب مومنان شده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۳۸
اربعین محور تجمیع قلوب مومنان شده است

حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با «جام جم آنلاین» در خصوص فرهنگ اربعین حسینی گفت : در فرهنگ عاشورا چهلمین روز شهادت حسین بن علی(ع) مصادف با بیستم ماه صفر اربعین حسینی نام دارد که شیعیان و محبان اهل بیت و آزادگان جهان در گرامیداشت یاد و هدف امام حسین علیه السلام در کشورها و شهرهای مختلف و در کربلای معلی عظیم ترین مراسم سوگواری را به یاد عاشورای حسینی برپا می دارند و همراه با دسته های سینه زنی و عزاداری به تعظیم شعائر دینی می پردازند.

نماینده حضرات آیات علوی گرگانی و شبیری زنجانیوی دراین باره افزود: اربعین حسینی در شهر کربلا از عظمت و شکوه خاصی برخوردار است بنحوی که جمعیت ده ها میلیونی فوج فوج از سراسر دنیا وارد محل شهادت آن امام همام می شوند.
وی ادامه داد: قدمت اربعین حسینی به قرن ها قبل واز زمان زندگی مبارک معصومین و خاندان اهل بیت(ع) بازمی گردد بنحوی که شیعیان و محبان آن حضرت از سالهای اولیه شهادت امام حسین علیه السلام ابتدا به نجف اشرف مشرف می شوند و با اهل شهر وعلمای شهر نجف همراه شده تا در نهایت به زیارت اربعین امام حسین علیه السلام برسند.
این کارشناس دینی با بیان روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام خاطر نشان کرد: براساس روایات دقیق تاریخی اسرای عاشورا در دومین چهلم امام وارد کربلا شده وبرای آن حضرت و شهدا سوگواری برپا کردند. توجه به برگزاری اربعین حسینی در کلام معصوم (ع) به کرات تکرار شده تا آنجا که امام حسن عسکری علیه السلام حضوردر مراسم اربعین و زیارت امام حسین را دراین روز از جمله از نشانه های مومنان عنوان نموده اند, روایتی که از بعد سند بسیار معتبر است به این مهم اشاره دارد که تنها مومنان واقعی اهمیت عظمت زیارت امام را در روز اربعین متوجه وبه آن توجه خاصی دارند.
حجت الاسلام مظفری گفت: در عمده کتاب های معتبر دینی و سخنان بزرگان دین بر زیارت اربعین تاکید بسیاری شده که از جمله آنها می توان به تاکیدات علمای بزرگی چون شیخ طوسی؛ شیخ مفید، سید بن طاووس وکتاب بحارالانوار اشاره کرد.
وی اظهار داشت: بی شک پیروان امام حسین علیه السلام در همایش دینی و عظیم اربعین حسینی این پیام را به گوش سراسر مردم جهان می رسانند که اگر فرزندان و برادران و یاران امام در روز عاشورا به شهادت رسیدند واگر آنها هفتاد و دو تن بودند، کل تاریخ شاهد حضور میلیونها عاشق و یار و شیفته امام حسین علیه السلام بوده که تبلور کوچکی از یاران امام درعصر حاضر در مراسم اربعین حسینی به نمایش گذاشته می شود.
وی با اشاره به روایت معصوم(ع) افزود: در روایتی معتبر از امام صادق(ع) نقل شده که ایشان فرمودند: زمین و آسمان و فرشتگان بعداز روز عاشورا چهل روز بر مصیبت شهادت امام حسین علیه السلام گریستند. بی شک بشر در همه اعصار تاریخی به دنبال این حقیقت بوده که به نوعی خود را با آموزه های امام حسین علیه السلام از جمله تحقق عدالت، آزادی، امر به معروف ونهی از منکر و تبیین مصادیق عالی انسانیت نزدیک کند. بشر در طی هزار و چهارصد سال بعد از شهادت امام حسین اعم از شیعه یا غیر شیعه با اهتمام به این موضوع که امام حسین علیه السلام قطب ایستادگی در برابر ظلم و پافشاری بر حق و حقانیت است بر این محور تاکید کرده که یاد و مرام حسین بن علی هیچ گاه در تاریخ فراموش نمی شود.
حجت الاسلام مظفری میانجی با تاکید بر اهمیت پیاده روی اربعین حسینی از منظر روایات دینی عنوان کرد: پذیرش عدالت وعدم سازش پذیری با ظالم آموزه واقعی ونابی است که حقیقت فطرت بشر به دنبال آن است از این روست که اربعین امام حسین علیه السلام نه تنها کمرنگ و محو نمی شود؛ بلکه روز به روز بردامنه آن افزوده شده و محور تجمیع قلوب مومنان شده است. پیاده روی اربعین چیزی همانند به جای آوردن نماز جماعت است که ثواب و شکوه آن چندین برابر می شود از این رو در بسیاری از روایات بر پیاده روی دسته جمعی تاکید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها