عصر فردا برگزار می‌شود؛

چگونگی برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در تهران

عصر فردا مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران در صحن مجلس با حضور مقامات کشوری و لشکری و مهمانان و هیأت‌های خارجی برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۶۶۵۵۵

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران ساعت۱۶فردا (سه‌شنبه۹ مرداد) در صحن مجلس شورای اسلامی با حضور مقامات کشوری، لشکری، مهمانان و هیأت‌های خارجی برگزار خواهد شد.

در مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

حضور بیش از ۷۰ کشور در مراسم تحلیف

علیرضا شریفی، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد برگزاری مراسم تحلیف با اشاره به حضور مهمانان خارجی در این مراسم، بیان کرد: «کشور‌های تاجیکستان، ترکمنستان، آفریقای مرکزی، پاکستان، سوریه، صربستان، کوبا، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و گینه‌بیسائو در سطح رئیس جمهور و نخست‌وزیر در این رویداد حضور خواهند داشت. رؤسای مجالس کشور‌های روسیه، الجزایر، بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، مالزی، عراق، بورکینافاسو، اوگاندا، کومور، مالی، سریلانکا، سنگال، کره‌شمالی در این مراسم شرکت خواهند داشت.

همچنین کشور‌های امارات، لبنان، اردن، میانمار، زیمبابوه، قرقیزستان، برزیل، مالدیو و گابن در سطح معاون رئیس جمهور و معاون نخست وزیر تاکنون حضور خود را نهایی کرده‌اند. کشور‌های تانزانیا، نیجر، ونزوئلا، بحرین، یمن، لیبی، مصر، سودان، بولیوی، کویت، موریتانی، میانمار، کنگو، گامبیا، و اریتره نیز در سطح وزیرخارجه اعلام حضور کرده‌اند. سایر کشور‌ها از جمله هند، نیکاراگوئه، نیجر، غنا، بلغارستان، ایسلند، تونس، مجارستان، کلمبیا، اکوادور، مکزیک، شیلی، اروگوئه، مالت و سیرالئون وزرا و یا سفرای خود را به این مراسم اعزام خواهند کرد.

دبیران‌کل سازمان‌های بین‌المللی شامل: OIC، APA، ECO، D ۸، PUIC، IORA و شانگ‌های نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. این آمار نهایی نبوده و احتمال افزایش کشور‌های شرکت کننده در این مراسم وجود دارد.»

حضور مقامات بلندپایه کشوری و لشکری در مراسم تحلیف

معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «در کنار مهمانان خارجی این مراسم، مهمانان داخلی در سطح رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از وزرا و مسئولان دولت سیزدهم و مقامات بلندپایه کشوری و لشکری حضور خواهند داشت و رئیس مجلس نیز میزبان مهمان داخلی و خارجی خواهد بود.»

شریفی  با اشاره به پوشش رسانه‌ای این مراسم و حضور خبرنگاران داخلی و خارجی، گفت: «این مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی داخلی پخش خواهد شد. همچنین بیش از ۶۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و خارجی جهت پوشش خبری، در مراسم تحلیف شرکت خواهند کرد.»

روند برگزاری مراسم تحلیف

در روز مراسم تحلیف، بعد از نواختن زنگ آغاز جلسه علنی توسط رئیس مجلس، دستور جلسه علنی توسط عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت می‌شود که دستور جلسه مراسم تحلیف به شرح زیر است:

۱- نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران

۲- تلاوت آیاتی از کلام الله مجید

۳- خیر مقدم و بیانات رئیس مجلس شورای اسلامی

۴- بیانات رئیس قوه قضائیه

۵- انجام مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران

۶- بیانات رئیس جمهوری اسلامی ایران

۷- نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی

زمان قانونی معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس

بر اساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس، «رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها