«جام‌جم» از اقبال ۷۹‌درصدی مخاطبان نسبت به مجموعه‌هایی با حال و هوای روستایی گزارش می‌دهد

محبوبیت موقعیت روستا در سریال‌های تلویزیونی

کوی محبت گذر ۱۵ساله به کربلا

برنامه «کوی محبت» یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های معارفی رسانه‌ملی با قدمت ۱۵سال است. تاکنون ۱۳فصل این برنامه با تغییراتی که داشته روی آنتن شبکه دو تلویزیون رفته و مورد‌استقبال بیننده‌ها و عاشقان اباعبدا...‌الحسین علیه‌السلام قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۶۶۰۰۳
نویسنده رسول شمالی‌ورزنده - گروه رسانه
 
این برنامه در ایام محرم هم به‌صورت ویژه روایتگر عزاداران و سوگواران حضرت سیدالشهدا اباعبدا...‌الحسین(ع) و اهل‌بیت (ع) است. همچنین برنامه کوی محبت در ایام سال هم درمناسبت‌های مختلف نظیر شهادت اهل‌بیت(ع) مهمان خانه‌های مردم است؛ مثل ویژه‌برنامه ایام فاطمیه، ایام شهادت امام‌رضا(ع).ازسویی دیگرباتوجه به گفت‌وگومحوربودن این برنامه، کوی محبت همواره مخاطبان خاص خودش را دارد و تلاش می‌کند که با دعوت از نخبگان و فرهیختگان دینی و مذهبی به‌گونه‌ای تخصصی روایت‌های تازه‌ای را در زمینه موضوعات مختلف مذهبی بیان کند.در واقع نگاه برنامه کوی محبت نگاهی ویژه است. به‌همین دلیل روایتگری با استناد از مسائل کربلا، عاشورا، شهادت سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدا...‌الحسین(ع)، شهادت امام‌رضا(ع)، ایام محرم، ایام فاطمیه و مناسبت‌های دیگر دینی دارد. با علیرضا کاردان‌امین، تهیه‌کننده این برنامه گپ زده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 
 
۱۳ فصل ویژه
کوی محبت  درطول ۱۵سال پخش از شبکه دو با تلاش گروهی ازتهیه‌کنندگان تلویزیونی روی آنتن رفته است. علیرضا کاردان امین، تهیه‌کننده برنامه بیان می‌کند: این برنامه تاکنون ۱۳فصل خود را پشت‌سر گذاشته است و اگرچه با تغییراتی روبه‌رو بوده است اما همواره به مناسبت‌های مختلف مثل ایام شهادت سرور‌ و سالار شهیدان کربلا حضرت امام‌حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) تولید و پخش شده است. همچنین ویژه‌برنامه  کوی محبت را در اربعین سال قبل داشتیم. امسال هم همین ‌طور خواهد بود و از حرم‌های اهل‌بیت (ع) مثل کربلا، نجف، سامرا و کاظمین پخش زنده خواهد شد. مقطعی هم مثل این فصل برنامه از استودیو پخش می‌شود و در دهه اول محرم امسال ویژه‌برنامه محرمی ما از شب اول محرم و به‌صورت زنده از داخل استودیو روی آنتن رفت.
 
کوی محبت در ایام شهادت
کوی محبت جای ثابتی در جدول پخش ندارد و ویژه‌برنامه ایام شهادت و عزاداری اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در ایام محرم و صفر، ایام‌فاطمیه، شهادت امام رضا علیه‌السلام و شهادت بقیه ائمه و در مناسبت‌های مختلف به‌صورت ویژه روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. تهیه‌کننده برنامه می‌گوید:  ما محور ویژه‌برنامه را در دهه اول ماه محرم بیشتر پیرامون کتاب قرار دادیم، یعنی بحث اصلی و علمی ما در برنامه با دکتر علی غلامی، عضو هیات‌علمی دانشگاه امام‌صادق(ع) و موضوع برنامه پرداختن به کتاب «هم‌رزمان حسین» رهبر معظم انقلاب بود. این کتاب در واقع جمع‌آوری سخنان حضرت‌آقا در سال ۱۳۵۶ است که در دهه اول محرم انجام دادند واساس کاربرنامه ما دراین۱۴قسمت ازابتدای محرم تاشب سوم شهادت سیدالشهدا(ع)برمبنای موضوع کتاب هم‌رزمان حسین(ع) بود و به این کتاب پرداختیم. در کنار آن ما به سراغ نویسندگان ادبیات عاشورایی رفتیم ودر واقع رمان، سفرنامه، داستان‌های کوتاه و کلا حوزه‌های ادبیاتی‌ای که مرتبط با عاشورا و حضرت اباعبدا...‌الحسین علیه‌‌السلام هست را مورد بررسی قرار دادیم. ضمنا نویسندگانی که این آثار را دارند به برنامه  کوی محبت دعوت کرده‌ایم .
 
نگاهی به ادبیات عاشورایی
در این ویژه‌برنامه مهمانانی دعوت شده‌اند که در حوزه ادبیات عاشورایی دارای آثار برجسته‌ای هستند مثل مهدی غزلی، بهزاد دانشگر، داوود امیریان، مهدی امین‌فروغ، لیلا مهدوی، مارال بابایی، محسن امامیان، اسدی کاشانی، ابراهیم اکبری دیزگاه، حجتی، مجید قیصری، غلامرضا حیدری، ساسان ناطق. علیرضا کاردان‌امین بیان می‌کند: آیتم‌های متنوع در این ویژه‌برنامه داشتیم که ابتدا کتاب را معرفی می‌کردیم و سپس نویسنده کتاب و بعد هم یک قسمت از کتاب را به‌صورت موشن تولید می‌کردیم. ۱۴ تکست‌موشن و یا ویدئوکامنت هم داشتیم که در آن تکست‌موشن بخش‌های مختلف کتاب همرزمان حسین(ع)‌ که اثر رهبر معظم انقلاب است را به‌صورت ویدئوکامنت بازخوانی کردیم. کوی محبت در طی ۱۵ سال و با وجود پخش ۱۳ فصل تلاش کرده از نوآوری به دور نباشد. تهیه‌کننده برنامه در این‌باره توضیح می‌دهد: کار ویژه‌ای که امسال صورت گرفت و نوآوری‌ای که انجام شد، این بود که ما به سراغ نویسندگان و کتاب رفتیم. بازخوردهای خوبی را از طریق پیامک‌های مردمی، تعداد پیامک‌ها و تماس‌های قابل‌توجه  دریافت کردیم و هم این‌که هدف برنامه مشخص شده بود که در دهه اول محرم به کتاب بپردازیم. از طرفی بحث‌هایی که باحضور دکتر غلامی در برنامه صورت گرفت بحث‌های خوبی بود که با استقبال بسیارخوب مخاطبان روبه‌رو شد. از طرفی معرفی کتاب‌های عاشورایی و نویسندگان آنها در بین مردم بازخورد‌های خوبی داشت. به نظرم پرداختن به کتاب و حوزه ادبیات عاشورایی و این‌که در یک برنامه مناسبتی به‌سراغ معارف عمیق رفتیم خیلی‌جذاب و متفاوت بود. اگرچه که مردم باید در این ایام مداحی بشنوند و به روضه سیدالشهدا(ع) توجه کنند اما این موارد در سایر برنامه‌های رسانه‌ملی هست و باید به حوزه معارف هم بپردازیم. 

آشنایی با «هم‌رزمان حسین(ع)»
کاردان‌امین درباره این فصل از برنامه می‌گوید: در این ویژه‌برنامه که در محرم روی آنتن رفت تمام تلاش ما این بود که برنامه با ادبیات عاشورایی و با کتاب‌هایی مرتبط با کربلا و عاشورا مثل کتاب هم‌رزمان حسین(ع) رهبر معظم انقلاب با حال‌و‌هوای ایام محرم و شهادت سروروسالار شهیدان حضرت اباعبدا...‌الحسین ‌علیه‌السلام باشد مثل سایرمناسبت‌ها و شهادت اهل‌بیت(ع) که برنامه متناسب با آن موضوع تولید می‌شود در ایام دهه اول محرم امسال هم به‌صورت ویژه‌تر  کوی محبت روی آنتن شبکه دو سیما رفت که یقینا مورد‌استقبال مخاطبان واقع شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها