در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

اهمیت همدلی و همراهی دولت و مجلس

همکاری بین قوا بسیار حائز اهمیت است، زیرا موفقیت رئیس جمهور، موفقیت همه ارکان نظام است. علاوه براین مجلس می‌تواند با عملکرد مطلوب خود دست دولت را پر کند. برای نمونه قانون اقدام راهبردی به مثابه پرکردن دست دولت در بعد بین المللی بود، چراکه برای جلوگیری از زیاده خواهی آمریکا بود.
همکاری بین قوا بسیار حائز اهمیت است، زیرا موفقیت رئیس جمهور، موفقیت همه ارکان نظام است. علاوه براین مجلس می‌تواند با عملکرد مطلوب خود دست دولت را پر کند. برای نمونه قانون اقدام راهبردی به مثابه پرکردن دست دولت در بعد بین المللی بود، چراکه برای جلوگیری از زیاده خواهی آمریکا بود.
کد خبر: ۱۴۶۵۷۵۱
نویسنده مجتبی یوسفی | عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس با ایشان نکات مهمی را تبیین کردند که مسئولان باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. اولین نکته‌ای که حضرت آقا به آن اشاره فرمودند در خصوص نگاه متفاوت ایشان به جایگاه مجلس بود، رهبر انقلاب بحث پاسخگو بودن نهاد مجلس را مطرح کردند. لازم به یادآوری است که در بسیاری از موضوعات شاید تصور این باشد که مجلس پاسخگو نیست. اما نحوه پاسخگویی این نهاد متفاوت است، چراکه مجلس نیز در محضر خداوند و براساس مردم سالاری دینی باید پاسخگو باشد.

نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند، این است که مجلس می‌تواند دست دولت را پر کند. قانون اقدام راهبردی نیز به مثابه پرکردن دست دولت در بعد بین المللی بود، چراکه برای جلوگیری از زیاده خواهی آمریکا بود. علاوه بر این رهبر انقلاب به قانون جامع تحریم آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی نیز اشاره کردند و یادآور شدند که رئیس جمهور وقت آمریکا ادعا کرده بود که تحریم‌های ظالمانه را علیه کشورمان امضا کرد، زیرا ناچار بوده که مصوبه مجلس را امضا کند؛ بنابراین می‌توان گفت نمایندگان مجلس نیز با عملکرد مناسب خود می‌توانند، شرایطی فراهم کنند که دولت در ابعاد بین المللی عملکرد بهتری داشته باشد. به عبارت دیگر با استفاده از ظرفیت قانون در بعد بین‌المللی می‌توان جایگاه ایران را تقویت کرد.

رهبر انقلاب نکات مهم دیگری را نیز مطرح کردند. برای نمونه نمایندگان مجلس در نطق‌ها و موضع گیری‌هایشان نباید به شکلی عمل کنند که مرتکب سیاه‌نمایی شده و مردم را ناامید کنند. در واقع نمایندگان باید برای امیدوار کردن مردم تلاش کرده و نمادی باشند برای کارآمدی نظام.

‌افزون بر این همکاری بین قوا نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا موفقیت رئیس جمهور، موفقیت همه ارکان نظام است. به همین دلیل وظیفه نمایندگان مجلس همکاری با رئیس جمهور منتخب است. در این بین بحث رای اعتماد به وزیران پیشنهادی نیز مطرح است و در این خصوص رهبر انقلاب فرمودند که این مهم وظیفه مشترک دولت و مجلس است. به عبارت دیگر دولت و مجلس باید بتوانند با همدلی و همراهی این مهم را به سرانجام برسانند در این خصوص لازم است که به شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری نیز با آن اشاره کردند توجه شود، شاخص‌هایی مانند تدین، پاکدستی و کارآمدی. در خصوص کارآمدی باید گفت بخشی از این شاخص به سوابق و کارنامه گذشته شخص بر می‌گردد، البته بخشی نیز به موضع گیری و نظرات گذشته فرد مربوط می‌شود.

 فراموش نکنیم که با ادعا نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد. به همین دلیل مدیرانی باید به کار گرفته شوند که شاخص‌های لازم را دارند و افق پیش‌روی کشور را روشن می‌بینند. در واقع در مجلس این آمادگی وجود دارد که با دولت همراهی و همدلی شود. این در حالی است که آقای پزشکیان نیز با توجه سوابق‌شان قطعا از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند و افرادی را به کار نخواهد گرفت که با مبانی انقلاب زاویه دارند و یا دل در گرو نظام ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها