گروکشی جلادان غزه از سازمان ملل

وابستگی سازمان‌های بین‌المللی به آمریکا، یکی از شروط تاسیس آنها پس از جنگ جهانی دوم بوده است. بی‌دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل ساختار جاری در سازمان ملل متحد را نامتوازن و بحران‌ساز قلمداد می‌کنند. این روزها مقامات ارشد سازمان ملل متحد از وقوع بحران مالی در این مجموعه سخن می‌گویند!
کد خبر: ۱۴۶۵۵۵۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
صورت‌بندی ماجرا از این قرار است که سازمان ملل متحد با یک بحران بزرگ مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. منابع خبری می‌گویند ابعاد این بحران مالی تا حدی است که این سازمان نه‌تنها مجبور به کاهش نیروی انسانی شده، بلکه پله‌های برقی نیز به دلیل «بحران نقدینگی» متوقف شده‌اند!مقامات ارشد سازمان ملل متحد می‌گویند برخی کمیته‌ها و کارگروه‌ها را به‌دلیل فقدان منابع مالی متوقف نموده و ناچارند حدود ۳۲ درصد از هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند. آنها می‌گویند ۷۰ کشور دنیا ازجمله آمریکا، حق عضویت سالانه خود را به این سازمان پرداخت نکرده‌اند و همین مسأله، مولدبحران‌های مالی گسترده‌ای دراین مجموعه بوده است.دراین میان، نام آمریکا بیش از همه جلب توجه می‌کند! کشوری که نه‌فقط درجریان جنگ اخیرغزه حامی وعامل اصلی نسل‌کشی کودکان فلسطینی و حمایت وقیحانه از کابینه متوحش نتانیاهو بوده، بلکه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در خصوص صدور برخی بیانیه‌ها علیه جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه هشدار داده است!
 
آدرس انحرافی مقامات سازمان ملل 
مقامات سازمان ملل متحد تلاش می‌کنند در یک آدرس انحرافی وغلط، نام آمریکا رادرکنار حدود ۷۰کشور دیگر که سهم سالانه خود را پرداخت نکرده‌اند قرار دهند اما واقعیت ماجرا این نیست! محاسبه بودجه عمومی ‌سازمان ملل متحد، با تکیه بر دو مولفه «تولید ناخالص داخلی» و «توان پرداخت» کشورهای عضو انجام می‌شود.مجمع سهم کشورهای عضو در تامین بودجه جدید برای دوره سه‌ساله ۲۰۱۹ تا۲۰۲۱میلادی را تصویب کرده است. بر این اساس آمریکا اصلی‌ترین تامین‌کننده بودجه سازمان ملل است. این کشور به‌تنهایی ۲۵درصداین هزینه‌های سازمان ملل را تحت پوشش خودقرارمی‌دهد. پس از آمریکا، چین حدود ۱۲درصد از بودجه سازمان ملل را تامین می‌کند. لازم به ذکر است که اززمان تاسیس سازمان ملل متحد درسال۱۹۴۵، آمریکا با استفاده از نفوذ خود مقر این سازمان را در نیویورک قرار داد.فراتر از آن، آمریکا علاوه بر استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مانع از بررسی پرونده‌هایی می‌شود که با منافع این کشور در تضاد است. در جریان جنگ غزه نیز این مسأله جاری بوده است: جایی که آمریکا استمرار کمک‌های مالی خود به این سازمان به‌اصطلاح بین‌المللی را مشروط به همراهی مطلق آن با واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی کرده است. 
 
انفعال سازمان ملل در جنگ غزه 
در اینجا به یکی از مهم‌ترین سوالات و دغدغه‌های بشری مبنی بر انفعال سازمان ملل متحد در جنگ غزه پاسخ داده می‌شود! در هر حال، فلج‌شدن مالی سازمان ملل متحد به معنای وابستگی یک مجموعه ناکارآمد و غیربشری است که در جریان جنگ غزه و دیگر بحران‌های انسانی حکم یک تماشاگر را دارد. بدون‌شک طرفداران بی‌شمار فلسطینیان در جهان، نسبت به تضعیف موقعیت سازمان ملل متحد چندان ناراضی نیستند، زیرا این سازمان حتی در مواردی که منابع مالی گسترده و قابل اطمینانی داشته، گامی در راستای عمل به رسالت حداقلی و واقعی خود در ایجاد صلح و آرامش در نظام بین‌الملل (خصوصا مسأله فلسطین) برنداشته است. 

سازمان ملل در جنگ غزه مردود شد
ناصر قندیل،سردبیرنشریه البناء و سیاستمدار لبنانی در گفت‌وگو باجام‌جم درخصوص انفعال سازمان ملل متحد در جنگ غزه می‌گوید: «بحران ساختاری سازمان ملل متحد و وابستگی آن به بازیگران سلطه‌گر و در راس آنها آمریکا، خود را در بزنگاه‌های مهم و سرنوشت‌سازی مانند جنگ غزه نشان می‌دهد. این نخستین بار نیست که شاهد انفعال آزاردهنده سازمان ملل متحد در قبال یک جنایت جهانی هستیم. تغییر ساختار سازمان ملل متحد نه یک مطالبه، بلکه یک ضرورت است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تشدید جنایات رژیم اشغالگر قدس در طول دهه‌های اخیر، بی‌تفاوتی معنادار سازمان‌های بین‌المللی در قبال این وقایع است. وابستگی سازمان ملل متحد و کمیته‌های اصلی و فرعی آن به بودجه‌هایی که از سوی آمریکا تامین می‌شود، نقش بسزایی در جلوگیری از مواجهه واقعی آنها با جنایت مسلم در جهان ایفا می‌کند. بدون‌شک تا زمانی که این وابستگی مالی و بحران ساختاری وجود دارد، نباید از سازمان‌های بین‌المللی و درراس آنها سازمان ملل متحد انتظار جاری‌کردن عدالت در قبال بحران‌هایی را داشت که آمریکا خود در خلق و استمرار آنها نقش دارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها