لیگ هفتم و غریبه ای به نام حاشیه امنیت

لیگ برتر در شرایطی به هفته ششم نزدیک شده که خودباوری تیمهای بی ادعا و تفکرات اثربخش مربیان ، بزرگان فوتبال را در منگنه قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۶۴۷۳

هنرنمایی اخیر علی دایی و اکبر میثاقیان بر بسیاری از فرضیه ها خط بطلان کشید و باعث شد تیمهای پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در برابر هزاران هوادار پرشور، سر تعظیم فرود آورند.
با این اوضاع و احوال به نظر می رسد طی امشب و فرداشب ، شاهد بازیهای پرحرارت و مهیج باشیم که در این خصوص مصاف استقلال با برق در شیراز و جدال پرسپولیس با فجر سپاسی دیگر تیم شیرازی در تهران ، تماشایی از آب درآید.


با حوادث ریز و درشتی که در هفته پنجم به وقوع پیوست ، لیگ برتر وارد سیکل تازه ای از حیات خود شد و نشان داد که رفته رفته پوسته سخت خود را می شکافد.در فضای پیچیده و پرتنش فوتبال ، لیگ هفتم با حرارت خاصی به پیش می رود و وزن و قافیه تیمها را نمایان می کند.شکست استقلال در دیدار با سایپا و توقف پرسپولیس مقابل راه آهن در ایستگاه پنجم ، بسیاری از معادلات را برهم زد، ضمن این که توفیق های مکرر ملوان و صباباتری و حضور این دو در صف بزرگان ، دیگر مدعیان را در لاک هراس فرو برد. تساوی پرسپولیس در آخرین بازی هفته پنجم ، بارقه امید را در دل بزرگان روشن کرد که بی گمان بر گرمای بازیهای آتی افزوده خواهد شد اما آنچه به جذابیت لیگ هفتم می افزاید این است که هیچ تیمی در حاشیه امنیت نیست و بسهولت نمی توان باشگاهی را از پیش برنده دانست.

لبه تیغ

امشب ورزشگاه قدیمی حافظیه شیراز، میدانی تعیین کننده برای ناصر حجازی است که اکنون روی لبه تیغ راه می رود و اوضاعش بر وفق مراد نیست . بازی بی حساب و کتاب و شکست تلخ استقلال مقابل سایپا، هواداران سینه چاک آبی را سخت برآشفته و وضعیت حجازی را بیش از پیش بغرنج کرد. بازی سردرگم و آشفته آبی ها از یک سو و باخت عبرت انگیز و در عین حال دردناک این تیم پر هوادار از سویی دیگر ، موجب شد مدیرعامل استقلال یکایک اعضای تیم از بازیکنان گرفته تا کادر فنی را یک میلیون تومان جریمه کند. از این جریمه که بگذریم ، باید به اولتیماتوم جدی فتح الله زاده و کادر فنی به نفرات تیم اشاره کنیم که آبی ها را وارد فاز جدیدی کرده است . حالا هم ناصر حجازی ، روی صندلی داغ نشسته و هم این که انگشت اتهام روی برخی از بازیکنان کم کار نشانه رفته است. با این شرایط، استقلال در نظر دارد تمامی دق دلی خود را بر سر میزبان شیرازی در آورد و آنقدر به آب و آتش بزند تا شاید 3 امتیاز حساس این بازی سخت را به چنگ آورد. حجازی که به ضعف بی شمار خط میانی و آشفتگی کمربند دفاعی خود وقوف پیدا کرده ، در تمرین های اخیر به کرات نقاط تاریک را به شاگردانش گوشزد کرد. واقعیت این است که با گذشت 5 هفته ، هنوز استقلال وزن روحی و توان فنی و در یک کلام بلوغ تاکتیکی خود را بالا نبرده است که این نقاط ضعف در دیدار با ملوان ، مس و بویژه در بازی اخیر برابر سایپا به چشم آمد. استقلال برای رهایی از این بن بست نیاز به شوکی تازه دارد که این مهم به ساختمان ذهنی ناصر حجازی مربوط می شود و لاغیر.از سوی دیگر، برق که با هدایت محمود یاوری ، مربی کار کشته و تلفیقی از یاران جوان و با تجربه ، در خانه خودی راه پیروزی را بلد است ، به توقف میهمان زخم خورده خود می اندیشد. این تیم ریشه دار شیرازی ، هر دو پیروزی خود را مقابل راه آهن و فجر سپاسی درحافظیه رقم زده و ثابت کرده که در جمع آوری حداکثر امتیازات در خانه ، شگرد دارد . احتشام ساسانی ، مهدی شیری ، شهرام گودرزی ، مهرداد کریمیان ، قاسم غلامزاده و فرید عابدی از جمله بازیکنان کلیدی و پرسابقه برق به شمار می آیند که یاوری در دیدار امشب چشم به ساقها و افکار آنان خواهد دوخت.

درس عبرت

پرسپولیس پس از 4 برد پیاپی ، در هفته پنجم و در برابر 85 هزار تماشاگر از پس راه آهن و اندیشه های اکبر میثاقیان بر نیامد و سرانجام ترمزش از سوی لکوموتیورانان کشیده شد. با آن که سرخپوشان با توقف برابر این حریف با انگیزه ، همچنان در بالای جدول تکیه زده اند اما یاران میثاقیان با بازی حساب شده خود ثابت کردند که می توان موتور تیم قطبی را از کار انداخت . پیشتاز لیگ هفتم ، فرداشب با فجر سپاسی تیم جوان و سازنده نبرد می کند و نیک می داند که اگر همانند بازی با راه آهن نتواند اهداف تاکتیکی خود را بخوبی پیاده کند ، از قافله عقب خواهد ماند و چه بسا دچار بحران تازه شود. واقعیت این است که پرسپولیس عناصر تیز چنگ و هوشمندی دارد اما در جدال با راه آهن ، قرمزها نتوانستند دروازه حریف را به تصرف در آورند که به واقع این تساوی ، آب سردی بود بر پیکر ارتش سرخ . به نظر می رسد با درس گرانبهایی که افشین قطبی از دیدار اخیر گرفت این بار با شناخت منطقی تر ، تیمش را آرایش خواهد کرد تا بتواند بر یاران غلامحسین پیروانی فائق آید و کماکان به صدر جدول بچسبد. فجر که به جوانان آتیه دارش می بالد، به یقین شب سختی را پیش رو خواهد داشت هر چند شاگردان پیروانی همیشه موی دماغ بزرگان می شوند.

پیکارهای جانانه

ذوب آهن پس از آن که در هفته چهارم ، برق را تسلیم کرد و طعم شیرین برد را چشید امشب از تیم متحول شده صباباتری پذیرایی می کند.
تیم دگرگون شده ذوب آهن که به وسیله زوران جورجوویچ هدایت می شود ، هیچ نشانی از گذشته خود ندارد و با یک لشگر بازیکن جوان و انرژیک ، در اندیشه خودنمایی در لیگ هفتم است . صباباتری در این فصل با جذب برخی بازیکن محوری و تاثیرپذیر ، سودای بزرگی در سر دارد و تا اینجای کار توانسته با 3 برد و 2 مساوی و بدون حتی یک شکست در صف مدعیان بایستد. این تیم با یاران نام آشنایی چون عادل کلاه کج ، محمد نوری ، فریدون فضلی ، غلامرضا رضایی ، مرتضی اسدی ، ابوالفضل حاجی زاده ، یحیی گل محمدی موفق شده کارنامه خوبی از خود به جای بگذارد.
باید منتظر ماند و دید که در این دیدار ، تجربه صباباتری کارساز خواهد بود یااین که نیروی جوان ذوب آهن حرف اول را خواهد زد.
سایپا پس از برد نویدبخش مقابل استقلال ، فردا شب میزبان آبی های اهوازی خواهد بود که در روز پنجم ، رایحه پیروزی را حس کردند.
تیم علی دایی که رفته رفته ، نظم تیمی پیدا کرده به یک برد شیرین دیگر می اندیشد و یاران فیروز کریمی هم قصد دارند با کسب حداقل یک امتیاز به جنوب برگردند.
نقطه اتکای سایپا در خط میانی است ، هرچند دایی در این بازی از ابراهیم صادقی ، کاپیتان پخته خود به سبب 3 اخطاره بودن محروم است اما تیم میهمان به میلاد میداوودی ، رضا طاهری و روح الله بیگدلی ، مهاجمان پراشتیاق خود چشم دوخته است . تیم خداداد عزیزی که خیلی سخت گل می زند و خیلی راحت گل می خورد ، برای تداوم پیروزی های خود باید ابتدا گل نخوردن را یاد بگیرد تا در مواقع لزوم ضربه کاری را به وسیله عرفان اولروم تنبل به رقبا وارد کنند.
اولروم برخلاف لیگ ششم ، کم اشتیاق و شتابزده نمایش می دهد که علت اصلی آن را خداداد بهتر از هرکسی می داند.
صنعت نفت پرنوسان در آبادان از مس پذیرایی می کند که امتیازات آن برای ابراهیم قاسم پور پراهمیت می نماید. نفتی ها پس از آن که در وقت تلف شده بازی را به ابومسلم واگذار کردند حالا بر این باورند تا با برتری بر حریف کرمانی خود ، جبران مافات کنند. هرچند مس تیمی نیست که براحتی باج بدهد و قافیه را ببازد. می رسیم به جدال پگاه ته جدولی و راه آهن با انگیزه که این دیدار در رشت برگزار خواهد شد. پگاه با توقف پیکان در تهران نشان داد که می خواهد از شرایط فعلی نجات یابد و از صف پایین جدولی ها جدا شود.
راه آهن هم با بازی حساب شده اش مقابل پرسپولیس و کسب یک امتیاز شیرین ، با انگیزه و اعتماد به نفس بالایی به رشت می رود تا برابر حریف خود ستیزی جانانه داشته باشد.

رضا میرزاییان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها