حماس: توپ در زمین نتانیاهو است

یکی از مسوولان جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی به پیشنهادش برای آتش‌ بس در غزه است. یکی از وب‌سایت‌های عبری در گزارشی تاکید کرد، با وجود اینکه حماس موضعگیری خود را ملایم‌تر کرده اما هنوز بر توقف جنگ در نوار غزه اصرار دارد.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، پس از پنج روز از موافقت اولیه جنبش حماس با بخش اصلی طرح آمریکا برای متوقف کردن جنگ مستمر علیه نوار غزه، یکی از مسوولان این جنبش که نخواست نامش فاش شود، امروز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: حماس منتظر پاسخ اسرائیل به پیشنهادش درباره برقراری آتش‌بس در نوار غزه است.

این مسوول حماس اظهار کرد: ما پاسخ خود را با میانجی‌ها در میان گذاشتیم و منتظر پاسخ اسرائیل هستیم.

«محمد نزال» عضو دفتر سیاسی حماس نیز در مصاحبه‌ای ویژه با شبکه ماهواره‌ای «فلسطین الیوم» اظهار کرد: حماس پس از ارائه پاسخ اخیر خود به میانجی‌ها در مصر و قطر، با گروه‌های فلسطینی رایزنی کرد و این رایزنی‌ها نشان‌دهنده موضعگیری سیاسی یکپارچه آنها برای مقابله با اشغالگران است.

این چهره حماس در ادامه تاکید کرد: ما اکنون درخصوص مذاکرات با نتانیاهو و یارانش روبه‌رو هستیم و توپ در زمین آنها است، اگر رژیم اشغالگر به حملات خود علیه نوار غزه ادامه دهد، مقاومت به مقابله با آن ادامه خواهد داد.

او گفت: پیشنهادی که ارائه شد، در راستای منافع مردم ما است و این در روزهای آینده آشکار خواهد شد.

همچنین نزال تاکید کرد: سران رژیم اشغالگر اسرائیلی وقت‌کشی کرده و سعی دارند آنچه را جنبش ارائه کرد، تحریف کنند.

این مسوول حماس با تاکید بر اینکه حماس در مورد قرارداد تبادل جدی است، گفت: حماس جزئیاتی ارائه نخواهد کرد تا مذاکرات شکست نخورد.

او افزود: البته تغییرات اساسی در پیشنهاد آتش‌بس و قرارداد تبادل اسرا اعمال نشده است.

«اسامه حمدان» یکی از مسوولان حماس روز جمعه با اشاره به اینکه پاسخ حماس دربردارنده برخی ایده‌ها برای رفع اختلاف‌نظرها است، گفته بود، «حماس منتظر دریافت پاسخ اسرائیل به پاسخ خود در روز جمعه یا شنبه است.»

حمدان گفت: اگر پاسخ اسرائیل مثبت باشد، رسیدن به یک توافق دارای جزئیات زمان زیادی نخواهد برد.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» صبح امروز در گزارشی نوشت، دیوید بارنیا، رئیس موساد به طرف‌های میانجی اعلام کرد که برای حصول پیشرفتی در مورد پیشنهاد آتش‌بس در نوار غزه، حماس باید با چارچوب پیشنهاد شده بدون هیچ تغییری موافقت کند.

وب‌سایت عبری «واللا» نیز صبح امروز در گزارشی اعلام کرد، حماس موضعگیری خود درباره قرارداد تبادل اسرا را ملایم‌تر کرد اما هنوز بر توقف جنگ در نوار غزه اصرار دارد.

واللا در ادامه گزارش داد: پس از چند هفته رکود در مذاکرات، حماس قبول کرد از یکی از خواسته‌های اصلی‌ خود یعنی تعهد به برقراری آتش‌بس دائمی در مرحله اول قرارداد تبادل اسرا صرف‌نظر کند و بلافاصله اسرائیل، رئیس موساد را به دوحه اعزام کرد.

این وب‌سایت اسرائیلی همچنین اعلام کرد، با وجود خوش‌بینی دوباره درخصوص امکان دستیابی به توافقی در آینده نزدیک اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر زمانی با انتشار بیانیه‌هایی از طریق دفتر خود مبنی بر اینکه «هنوز اختلاف‌نظرهایی با حماس وجود دارند» از شور و شوق این تحولات کاست.

حماس با وجود انعطاف‌پذیری در مرحله اول، تاکید دارد که توقف جنگ پاسخی به تضمین‌های مکتوب میانجی‌ها در مرحله دوم است که قرار است طی آن باقی اسرای صهیونیستی که هنوز زنده هستند، آزاد شوند.

بر اساس گزارش‌های مختلف، مانع دیگری نیز وجود دارد و آن مخالفت تل‌آویو با خواسته‌های حماس مبنی بر عقب‌نشینی ارتش اشغالگر صهیونیستی از محور فیلادلفیا در مرحله اول قرارداد است.

طبق گزارش واللا، تل آویو موافقت خود را با انتقال کنترل این محور به نیروهایی از تشکل‌های مختلف اعلام کرد اما این پیشنهادها موفقیت‌آمیز نبودند و حماس اعلام کرد که با حضور هیچ طرف خارجی در غزه موافقت نخواهد کرد.

علاوه بر تمام اینها هنوز لیست اسرای فلسطینی که در مقابل اسرای صهیونیست آزاد خواهند شد، تنظیم نشده است.

حماس روز چهارشنبه پاسخ خود به پیشنهاد آمریکا درباره تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه را به میانجی‌های مصری و قطری ارائه کرد و تل‌آویو اعلام کرد که این پاسخ را دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها