استایر زمانی قدرت را در دست می‌گیرد که انگلیس با مجموعه‌ای ازچالش‌ها مواجه است

حقوقدان انگلیسی ساکن خانه شماره۱۰

همان‌طور که نظرسنجی‌ها در هفته‌های گذشته نشان می‌داد حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی انگلیس، شکست سنگینی متحمل شد و پس از ۱۴ سال، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به حزب کارگر واگذار کرد.
کد خبر: ۱۴۶۳۶۱۰
 
به‌دنبال این شکست فاحش، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس از مسئولیت خود استعفا کرد تا خانه شماره۱۰خیابان داونینگ استریت به ساکن جدید آن یعنی کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر واگذار شود.سوناک دیروز بعد از آخرین سخنرانی در مقام نخست وزیر، با حضور در کاخ باکینگهام، استعفای خود را به چارلز دوم پادشاه انگلستان تقدیم کرد.  سوناک در آخرین سخنرانی خود به‌عنوان نخست‌وزیر گفت که مسئولیت کامل شکست در انتخابات را می‌پذیرد.نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس نشان می‌دهد که اغلب مقامات ارشد حزب محافظه‌کار انگلیس کرسی‌های حوزه‌های انتخاباتی خود را از دست داده‌اند. براساس گزارش آسوشیتدپرس، لیز تراس، نخست‌وزیر پیشین این کشور انتخابات را در منطقه نورفورلک باخته و در حالی‌که چند صد رأی کمتر از رقیب خود به‌دست آورده کرسی خود را در پارلمان انگلیس از دست داد. براساس این گزارش، چندین مقام دیگر حزب محافظه‌کار و قانون‌گذاران ارشد این حزب از جمله پنی موردانت معاون پارلمانی، ریشی سوناک نخست‌وزیر و وزرای دفاع و دادگستری این کشور نیز کرسی‌های خود را از دست داده‌اند. گیلیان کیگان، وزیر آموزش و جیکوب موگ، وزیر پیشین تجارت نیز از این جمله هستند. حزب کارگر و ائتلاف اپوزیسیون انگلیس تا‌کنون موفق شده ۴۲۱ کرسی پارلمان را از ۶۵۰ کرسی به خود اختصاص دهد.
 
بالاتر از حد نصاب
با پایان انتخابات انگلستان، رهبر حزب کارگر در جمع هواداران خود در لندن پیروزی رسمی این حزب در انتخابات پارلمان انگلستان را اعلام کرد.پارلمان انگلستان ۶۵۰ نماینده دارد و حزبی که ۳۲۶ کرسی را کسب کند، برنده انتخابات است و می‌تواند دولت آینده را تشکیل دهد. حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر، ۴۱۲ کرسی پارلمان را به‌دست آورده است و به این ترتیب رهبر حزب کارگر به‌عنوان نخست‌وزیر آینده انگلستان معرفی خواهد شد. تصاحب این میزان کرسی از میان ۶۵۰ کرسی پارلمان که به نسبت سال ۲۰۱۹ دست‌کم بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد، اکثریت قاطعی را نصیب حزب کارگر خواهد کرد. حزب محافظه‌کار با از دست دادن ۲۴۰ کرسی نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۹، صاحب ۱۲۱ کرسی شد.
 
استارمر: تغییر از اکنون آغاز می‌شود
استارمر بعد از قطعی‌شدن پیروزی حزب در جمع طرفداران خود در مرکز لندن حضور پیدا کرد و گفت: «ما موفق شدیم، شما برایش فعالیت انتخاباتی کردید، شما برایش جنگیدید، شما برایش رأی دادید و حالا... تغییر اکنون آغاز می‌شود.» وی در ادامه با اشاره به تغییرات در حزب کارگر از زمان آغاز رهبری خود گفت: «چهار سال و نیم تلاش برای تغییر وضعیت حزب، برای این امر بود. حزب تغییر‌یافته کارگر، آماده خدمت به کشور، آماده بازگرداندن انگلستان به خدمت به مردم طبقه کارگر.» رهبر حزب کارگر با اعلام پایان ۱۴سال حکومت محافظه‌کاران در انگلستان گفت: «در سراسر کشور مردم با شنیدن این خبر بیدار می‌شوند، در حالی که چون باری از دوش‌شان برداشته شده احساس راحتی می‌کنند. سرانجام مسئولیت از دوش این ملت بزرگ برداشته شد. نور امید... دوباره بر کشوری می‌تابد که شانس این را دارد که بعد از ۱۴سال، آینده خود را بازپس گیرد.»
 
چالش‌های سنگین پیش روی دولت جدید
حزب محافظه‌کار به‌این ترتیب پس از ۱۴ سال زمامداری پرفراز و نشیب، توأم با سرخوردگی‌های ناشی از برگزیت و بحران‌های متعددی چون مدیریت ناموفق همه‌گیری کرونا، افزایش قیمت‌ها و فقر فزاینده، تنگناها و مشکلات در بخش بهداشت و فشار مضاعف به بیمارستان‌های عمومی و تغییرات پی‌درپی نخست‌وزیران، قدرت را به رقیب دیرین خود واگذار می‌کند.رهبر حزب کارگر زمانی قدرت را در دست می‌گیرد که بریتانیا با مجموعه‌ای از مشکلات و چالش‌های سنگین مواجه است.انگلیس با بالاترین میزان مالیات پس از جنگ جهانی دوم روبه‌روست، بدهی خالص تقریبا با تولید اقتصادی سالانه برابری می‌کند، سطح زندگی کاهش یافته و خدمات عمومی به‌ویژه خدمات بهداشت عمومی مورد علاقه مردم که تحت تاثیر اعتصابات قرار گرفته، در آستانه فروپاشی است.استارمر در سخنان‌خوددرنطق پیروزی گفت:«گفتیم که هرج‌ومرج‌راتمام می‌کنیم،وتمام خواهیم کرد؛گفتیم که ورق رابرمی‌گردانیم و برگردانده‌ایم. 
از امروز فصل جدیدی آغاز شده است؛ کار تغییر را شروع می‌کنیم، مأموریت بازسازی ملی را بر‌عهده می‌گیریم و شروع به بازسازی کشورمان می‌کنیم.»
استارمر پیشتر وعده داده بود که برخی برنامه‌های جاه‌طلبانه‌تر حزب کارگر، مانند تعهدات پیشرو در زمینه هزینه‌های سبز را با دید کاهشی مورد بازنگری قرار دهد؛ وی همچنین بر عدم افزایش مالیات برای طبقه کارگر تاکید کرده بود.استارمر در بخش دیگری از نطق پیروزی خود گفت: «من به شما قول نمی‌دهم که کار آسانی در پیش داشته باشیم؛ ایجاد تغییر در کشور مانند زدن یک کلید نیست؛ کار بسیار است. باید صبور و مصمم بود و کار کرد؛ ما باید فورا حرکت را آغاز کنیم.»
استارمر وعده داده است که رویکرد جنجالی محافظه‌کاران در فرستادن پناهجویان به رواندا را کنار بگذارد؛ او اما به هر روی، با توجه به این‌که مهاجرت همواره یک مسأله کلیدی در انتخابات انگلیس است، برای یافتن راه‌حلی به منظور جلوگیری از ورود ده‌ها هزار پناهجو با قایق‌های کوچک به کشورش از طریق کانال مانش تحت فشار قرار خواهد گرفت.
 
انگلیس به‌دنبال بهبود رابطه با اروپا
پیروزی حزب کارگر نشان داد بر‌خلاف فرانسه که حزب راست افراطی اجتماع ملی در انتخابات یکشنبه گذشته به دستاوردهای تاریخی دست یافت، مردم انگلیس عموما به‌دنبال یک حزب چپ‌میانه برای ایجاد تغییر هستند.استارمر قول داده است که روابط با اتحادیه اروپا را بهبود بخشد تا بخش عمده‌ای از مشکلات ایجاد شده درپی برگزیت راحل وفصل کند.رهبر حزب کارگرو نخست‌وزیر آینده انگلیس در حالی باید دراین راه تلاش کند که سیاستمداران راست افراطی از اقبال خوبی در اروپا برخوردار شده‌اند؛ این احتمال نیز وجود دارد که وی پس از انتخابات نوامبر آینده در آمریکا، مجبور به همکاری با دونالد ترامپ شود.استارمر در حالی قول ایجاد تغییر در کشورش را داده که پیشتر متعهد شده است به حمایت بی‌چون و چرای لندن از اوکراین در جنگ علیه روسیه ادامه دهد. رویکرد رهبر حزب کارگر در بسیاری از مسائل خارجی، مشابه سیاست‌های سوناک است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها