دور اول انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه دیروز برگزار شد

شهروندان، خسته از سیاست‌های جنگ‌طلبانه

پس از شکست حزب «رنسانس» مکرون در انتخابات پارلمان اروپا و تصمیم عجیب او مبنی بر انحلال پارلمان ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام، مردم فرانسه دیروز برای برگزاری مرحله اول انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای رفتند.
کد خبر: ۱۴۶۳۰۳۸
 
درباره دلایل رویگردانی مردم فرانسه از حزب مکرون و اقبال آنها به جریان‌های راست افراطی، تحلیل‌های زیادی در این مدت منتشر شده ازجمله این‌که بسیاری از رای‌دهندگان فرانسوی از تورم و نگرانی‌های اقتصادی و نیز نحوه اداره کشور توسط امانوئل مکرون ناامید شده‌اند و او را رئیس‌جمهوری متکبر و بی‌اطلاع از وضعیت زندگی‌شان قلمداد می‌کنند.
   
سیاست خارجی تنش‌زا
اما سیاست خارجی مکرون هم در رویکرد فعلی مردم فرانسه تاثیرگذار بوده است، به‌ویژه سیاست‌هایی که در مورد جنگ اوکراین یا تحولات منطقه غرب آسیا و آسیای میانه و قفقاز داشته است.پاریس همیشه تلاش داشته در رویدادهای بین‌المللی، ژستی صلح‌طلب بگیرد و خود را به‌عنوان یک میانجی معرفی کند. در همین زمینه می‌توان به سفرهایی که در اوایل جنگ اوکراین به مسکو داشت و همچنین مذاکراتش در دو سال گذشته با ولادیمیر پوتین، ‌رئیس‌جمهورروسیه اشاره کرداما عملکردش در این مدت و موضع‌گیری‌هایی که داشته،‌ خلاف ژستی بوده که گرفته است.درهمین زمینه می‌توان به موضع‌گیری جنجال‌برانگیز او برای اعزام مربیان فرانسوی به اوکراین یا دادن مجوز به کی‌یف برای استفاده از سلاح‌های غربی علیه روسیه اشاره کرد.مارین لوپن که سه دوره کاندیدای ریاست‌جمهوری فرانسه بوده و حزب او براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات دیروز، پیشتاز رقابت‌ها محسوب می‌شود اظهارات اخیر مکرون در مورد اعزام مربیان ناتو به اوکراین و اجازه به کی‌یف جهت استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهداف خاصی در روسیه را بسیار خطرناک خوانده و تاکید کرده که این موضع‌گیری‌ها ظرفیت تبدیل درگیری فعلی به «جنگ جهانی» بعدی را دارد. درهمین حال نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد بیش از دوسوم مردم فرانسه بر این باورند که ایده امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، درباره این‌که ناتو می‌تواند روزی نیروهای خود را برای حمایت از کی‌یف به اوکراین بفرستد، اشتباه است.نتایج این نظرسنجی، که در روزنامه فرانسوی فیگارو منتشر شد، نشان داد که ۶۸ درصد از پاسخ‌دهندگان با اظهارات مکرون در مورد استقرار احتمالی ناتو در آینده در اوکراین مخالف بودند و فقط ۳۱درصد از رای‌دهندگان گفتند که با این ایده موافق هستند.
   
دست آلوده فرانسه در جنایات اسرائیل
الیزه از زمان شروع جنگ اخیر غزه نیز به حمایت تمام‌قد از اسرائیل پرداخته و با وجود برگزاری تجمعات اعتراضی فراوان از سوی مردم فرانسه، پاریس با ارسال تسلیحات، صهیونیست‌ها را در کشتار مردم غزه یاری کرده است. اسناد و مدارک جدید فاش‌شده از سوی یک وب‌سایت فرانسوی نشان می‌دهد فرانسه در جریان جنگ غزه، تسلیحاتی را برای بمباران غیرنظامیان فلسطینی به رژیم‌صهیونیستی ارائه کرده است.به گزارش میدل‌ایست مانیتور، طبق اسناد و مدارک فاش‌شده از سوی یک رسانه غیردولتی فرانسه تحت عنوان دیس‌کلوز، یکی از اهداف مورد حمله رژیم صهیونیستی که فرانسه در جریان بمباران آن بوده است، بیمارستانی در نوار غزه بوده است. ده‌ها سند طبقه‌بندی‌شده به‌دست‌آمده از سوی این رسانه نشان می‌دهد که شرکت تالس نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه صنایع جنگ‌افزاری و هوافضا در فرانسه اخیرا قطعات الکترونیکی را برای ساخت پهپادهای هرمس ۹۰۰ ارتش رژیم اسرائیل تحویل این رژیم داده است. این درحالی‌است که فرانسه حدود ۲۶درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. طبق این تحقیقات، شرکت فرانسوی مذکور برخی از تجهیزات ارتباطی دیگر را هم در سال ۲۰۲۴ به رژیم اسرائیل تحویل داده است. این اقدام به‌رغم تاکید وزارت دفاع فرانسه مبنی بر این موضوع محسوب می‌شود که صادرات تسلیحات فرانسه به رژیم‌صهیونیستی فقط محدود به تجهیزات دفاعی نظامی مورد استفاده در گنبد آهنین برای مقابله با حماس بوده است. نشریه مذکور به نقل از فرمانده اسکادران ۱۶۶ اسرائیل موسوم به «پرندگان آتش» که از پهپادهای هرمس ۹۰۰ استفاده می‌کنند، اعتراف کرده که بیمارستانی در خان یونس را در ماه فوریه و پس از تحویل تجهیزات نظارتی و الکترونیکی فرانسه مورد حمله قرار داده است.طبق بررسی‌های دیس‌کلوز، قرار بر این بوده که فرانسه بین فاصله زمانی دسامبر ۲۰۲۳ تا پایان ماه می‌ سال ۲۰۲۴ حداقل هشت مورد دستگاه فرستنده برای رژیم‌صهیونیستی ارسال کند. بااین‌حال، دو فرستنده در ابتدای سال ۲۰۲۴ ارسال و حدود شش فرستنده دیگر در گمرک این کشور متوقف شده است. حمایت فرانسه از جنایات رژیم صهیونیستی در نوارغزه درحالی انجام می‌گیردکه از ابتدای۷اکتبر تاکنون، نیروهای رژیم‌صهیونیستی بیش از ۳۷هزار و ۳۴۳ فلسطینی رابه شهادت رسانده و ۸۵ هزار و ۳۷۲ نفر دیگر را هم زخمی‌ و مجروح کرده‌اند.

 فرانسه در پی درگیری مسلحانه در قفقاز 
اوکراین، تنها محلی نیست که فرانسه در حال رویارویی با روسیه است، بلکه پاریس در آسیای میانه نیز به دنبال تحریک مسکو است. چندی قبل بود که وزارت خارجه روسیه نسبت به قراردادتجهیزات نظامی فرانسه با ارمنستان واکنش نشان داد.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «پاریس برای دستیابی به اهداف خود قصد دارد از اختلافات و درگیری‌های موجود بین کشورها استفاده کند.»فرانسه چندی قبل از توافق نهایی با ارمنستان برای تجهیز این کشور به توپخانه‌های پیشرفته خبر داد. وزیر دفاع فرانسه اخیرا گفت که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه شخصا وضعیت ارمنستان را دنبال می‌کند.به‌رغم تنش‌های موجود بر سر روابط نظامی پاریس با ایروان، مشاور نظامی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه چندی قبل به ارمنستان سفر کرد. طبق روایت وزارت دفاع ارمنستان، پاپیکایان و ماندون در این دیدار درباره همکاری ارمنستان و فرانسه در حوزه دفاعی و همچنین برنامه‌های پیش‌رو صحبت کردند. این سفر در شرایطی انجام شد که طی ماه‌های اخیر و به‌دنبال انتشار خبرها درباره تقویت روابط نظامی فرانسه با ارمنستان، مقامات جمهوری‌آذربایجان بارها درباره تحرکات پاریس در منطقه هشدار دادند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها