آفات حاکم شدن نگاه غلط به کسب قدرت در انتخابات

آنچه که قرار است انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را از سایر انتخابات‌ها در برخی از نقاط دنیا ممتاز کند تفاوت نگاه ما به موضوعات اعتقادی و اخلاقی در عرصه رقابت است.
آنچه که قرار است انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را از سایر انتخابات‌ها در برخی از نقاط دنیا ممتاز کند تفاوت نگاه ما به موضوعات اعتقادی و اخلاقی در عرصه رقابت است.
کد خبر: ۱۴۶۲۹۲۴
نویسنده محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی

در دیدگاه فرهنگی ما به عنوان اعضای یک جامعه اسلامی رای آوردن با هر وسیله و به هر قیمتی پذیرفته نیست. یعنی از نظر اعتقادی، باوری که ما از پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار گرفتیم این است که در هر صورتی باید اخلاق را رعایت کرد. همچنین در فرهنگ ایرانی نیز این مساله مورد تاکید است که به دست آوردن قدرت به هر قیمت نتیجه اش آن خواهد بود که آن قدرت در خیر و صلاح جامعه بکار گرفته نخواهد شد بلکه توانایی و امکانی که از این طریق بدست می‌آید در مسیر فساد صرف خواهد شد.


متاسفانه در جامعه ما جریانات یا اشخاصی هستند که در جامعه ما این نگاه غلط و کج به کسب قدرت را هم پیشه کردند و هم در پی عادی سازی آن هستند. یعنی گمان می‌کنند که رقابت انتخاباتی رقابتی بدون محدوده، بدون قانون و بدون اخلاقی و بایسته‌های انسانی است. 

به همین خاطر همه آن رذایل اخلاقی که در حالت عادی شایسته یک انسان نیست در ایام انتخابات از سوی این عده مشروع جلوه داده می‌شود و در واقع به شکل علنی بکار گرفته می‌شود.

طبعا باید دید نتیجه چنین رویکردی چه نتیجه‌ای برای جامعه در پی خواهد داشت. اول اینکه قدرتی که از این طریق کسب شود در مسیر تخریب و فساد قرار می‌گیرد. نکته دوم اینکه وقتی اهالی سیاست و اهالی قدرت چنین کنند عملا الگویی برای بخش‌هایی از جامعه خواهند شد.

به عبارت دیگر شهروندان عادی مشاهده می‌کنند که صاحبان قدرت و چهره‌های سیاسی به سهولت و بدون هیچ ناراحتی و عذاب وجدانی مرتکب این رفتار‌های خلاف و ناشایست می‌شوند و ممکن است این احساس برای آن‌ها شکل بگیرد که آنان هم می‌توانند چنین شیوه‌ای را در پیش بگیرند. از این رو باید گفت که این رویکرد فقط پهنه سیاست را آلوده نمی‌کند بلکه همه زیست شهروندان و همه فضای کشور را آکنده از رذیلت‌ها می‌کند و حتی این بی اخلاقی‌ها را فضیلت جلوه می‌دهد.

یعنی اینگونه قلمداد می‌شود اگر کسی از این روش‌های کج و غلط استفاده کند و به هدف برسد او را انسانی کارآمد می‌شناسد و کسانی که از این شیوه‌ها بهره نمی‌برند لابد افرادی ساده لوح هستند.

هدف حاکمیت این است که جامعه به سمت بهتر شدن برود و از این رو نباید گذاشت که در عرصه انتخابات عده‌ای برای بیرون راندن رقیب خود از صحنه و کسب آرای خاکستری و ترغیب مرددین برای حضور در پای صندوق‌های رای اقدام به انتشار دروغ کنند و با سیاه نمایی‌ها در پی آن باشند که جامعه را از رای دادن به رقیب بترسانند، چون بهره گیری از چنین شیوه‌های به معنای واقعی کلمه نشان از بی اخلاقی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها