نقش امیدآفرینی نامزد‌ها در افزایش مشارکت مردم

حضور مردم در دوره‌های مختلف انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان براساس معیار‌های جهانی گسترده است و در مجموعه مشارکت مردم ایران در عرصه انتخابات در مقایسه با سایر کشور‌ها قابل قبول است.
حضور مردم در دوره‌های مختلف انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان براساس معیار‌های جهانی گسترده است و در مجموعه مشارکت مردم ایران در عرصه انتخابات در مقایسه با سایر کشور‌ها قابل قبول است.
کد خبر: ۱۴۶۱۲۷۲
نویسنده محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس

با این وصف همه ارکان نظام، دستگاه‌های ذیربط و همچنین آحاد مردم باید تلاش کنند که میزان مشارکت را بالا ببرند. 

یکی از مهمترین اقداماتی که در این زمینه می‌تواند موثر باشد عملکرد نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. طبعا هر از نامزد‌ها در فرصت تبلیغاتی که دارند به ارائه برنامه‌ها و طرح‌های خود می‌پردازند و این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در این مرحله هر چقدر وعده‌ها و قول‌هایی که نامزد‌های به مردم می‌دهند اگر به واقعیت نزدیکتر باشد اثر گذاری بیشتری را در جامعه خواهد داشت.

به عبارت دیگر باید این ذهنیت در بین مردم شکل بگیرد که واقعا نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری یک برنامه عملی شده را دنبال می‌کنند و مردم بپذیرند که این طرح‌ها در صورت پیروزی نامزد‌ها در انتخابات و تصدی مسئولیت اجرایی در کشور قابلیت اجرایی شدن دارد و دغدعه‌های جامعه را در حوزه بهبود وضعیت معیشت و همچنین گره گشایی از مشکلات اقتصادی کشور برطرف خواهد کرد. طبعا اگر چنین اتفاقی بیفتد بدون تردید شاهد مشارکت گسترده مردم در انتخابات و حضور آن‌ها در پای صندوق‌های رای خواهیم بود.

در عین حال باید توجه داشت که از هر اقدامی که ضد مشارکت باشد باید پرهیز کرد. قدر مسلم یکی از رفتار‌هایی که باعث کاهش حضور مردم در خواهد شد رواج بداخلاقی‌ها و تخریب‌های انتخاباتی از سوی نامزدها، ستاد‌های انتخاباتی و هواداران آن‌ها خواهد شد.

چنین رویکردی حتما باعث دلزدگی و دلخوری مردم خواهد شد و جامعه نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد و اگر این رفتار شدت پیدا کند باعث می‌شود که مردم از فضای انتخاباتی فاصله بگیرند. 

اینکه نامزدی در انتخابات تلاشش این باشد که به مردم امید بدهد و باعث افزایش امیدواری و نشاط اجتماعی شود طبیعی است که میزان علاقمندی جامعه به حضور در پای صندوق‌های رای افزایش پیدا خواهد کرد. 

این امیدآفرینی‌ها بیشتر در حوزه مباحث اقتصادی نمود می‌کند بواسطه آنکه دغدغه اصلی مردم مسائل اقتصادی است و اگر افراد جامعه احساس کنند که برنامه و طرح‌های هر کدام از نامزد‌ها باعث بهبود وضعیت معیشی آن‌ها خواهد شد به همان میزان بر وسعت مشارکت افزوده خواهد شد.

امید است که توجه به این عوامل باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات و برگزیدن فردی اصلح برای تصدی مدیریت قوه مجریه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها