پرونده‌ای برای بازیگرانی که حین فیلمبرداری سریال‌ها درگذشتند

وقتی مرگ در می‌زند

یکی از اتفاقات تلخی که برای فیلم‌ها و سریال‌ها می‌افتد،شاید این است که یک بازیگر یا یکی از عوامل،سرصحنه دچارحادثه شده وفوت کندوشوک بزرگی به عوامل وارد شود یا در آخرین اثر نمایشی که بازی می‌کند،یکباره وبه‌صورت اتفاقی فوت ‌کندوفرددیگری جایگزین او ‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۲۷۱۹
نویسنده زینب علیپور‌طهرانی - روزنامه‌نگار
وقتی مرگ در می‌زند
 
البته این موضوع تازگی ندارد و سال‌هاست که در سینما و تلویزیون شاهد این اتفاق هستیم که بازیگری به‌دلیل بیماری یا حادثه، ناگهان همکارانش را غافلگیر کرده و دار‌فانی را وداع می‌گوید اما این‌که بازیگر دیگری بپذیرد نقش همکار درگذشته‌اش را بازی کند هم برای خودش ماجرا و مسأله‌ای برای آن پروژه است و می‌توان گفت کمتر کسی این اتفاق را می‌پذیرد. به بهانه بازپخش مجموعه «شرم» که روی آنتن شبکه آی‌فیلم است و در آن زنده‌یاد سیروس گرجستانی به‌طور ناگهانی فوت شد، پرونده‌ای برای همه این درگذشتگان داریم. البته این اواخر هم دو نفر از عوامل پشت دوربین سریال «رویای نیمه شب» هم دچار حادثه سرصحنه شدند و از دنیا رفتند. در این پرونده به بازیگرانی می‌پردازیم که در حین کار فوت شدند.

خداحافظی «شرم» از سیروس گرجستانی
زنده‌یاد سیروس گرجستانی را بیشتر با نقش‌های کمدی و طنزی که در سریال‌های تلویزیونی بازی کرده، می‌شناختیم؛ مجموعه‌هایی چون: «سه‌دونگ سه‌دونگ»، «خوش‌نشین‌ها»، «زن بابا» و «متهم گریخت». البته او تجربیات دیگری در ژانرهای درام و تاریخ هم داشت اما حضورش در سریال‌های طنز ماندگار شد. ماجرا از این قرار است که زنده‌یاد گرجستانی در آخرین نقش آفرینی‌اش در سریال «شرم» به کارگردانی احمد کاوری در سال ۱۳۹۹ نقش عزیزآقا را بازی می‌کرد که یکباره به علت ایست قلبی درگذشت و نقش و بازی‌اش در سریال ناتمام ماند.از این‌رو با توضیحی که گروه سازنده به مخاطبان این سریال داد،سکانس‌های آخر این بازیگر را پخش کردوسپس سیاوش طهمورث جایگزین وی شد که چنین جایگزین‌هایی برای بازیگران، کاردشواری است. البته عوامل سریال مدتی عزادار این بازیگر پیشکسوت بودند و نمی‌خواستند کسی را جایگزین او کنند. تا جایی که امیر پور‌وزیری، تهیه‌کننده سریال در گفت‌و‌گویی بیان کرده بود: «‌آخرین بار قرار بود او سر صحنه بیاید و همه بچه‌ها منتظرش بودند و واقعا انگار که هنوز این انتظار ادامه دارد.»

درگذشت کارگردان «کوله‌پشتی»
پیام صابری و زیبا بروفه زوج هنری بودند که در آثار مختلفی ایفای نقش کردند که حتما آثار این دو هنرمند را به یاد دارید. البته پیام صابری بیشتر در حوزه چهره‌پردازی فعالیت می‌کرد اما در بازیگری و کارگردانی هم دستی بر آتش داشت. او در روزهای پایانی عمرش مشغول ساخت مجموعه‌ای به نام «کوله‌پشتی» بود که در سال ۱۳۹۷ به علت ایست‌قلبی در ۴۵ سالگی در تهران درگذشت و سرنوشت سریالش هم مانند عمرش نیمه‌تمام ماند. زنده‌یاد صابری در سریال‌های کیف انگلیسی و ریحانه ایفای نقش کرده بود. گرچه خیلی‌ها او را بیشتر به‌عنوان چهره‌پرداز به‌خاطر می‌آورند تا بازیگر.

آخرین حضور مهشید «بی‌همگان»
زنده‌یاد زهره فکور‌صبور را با سریال «نرگس» شناختیم و بعد از آن هم در سریال «ریحانه». او در سریال «نرگس» نقش پری شوکت، دختر اول خانواده شوکت را بازی می‌کرد. فکور‌صبور در سال ۱۴۰۰ همزمان که در سریال «بی‌همگان» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و اصغر هاشمی در نقش مهشید بازی می‌کرد، در ۴۳ سالگی درگذشت و کمند امیرسلیمانی ادامه نقش این بازیگر را ایفا کرد. 
کمند امیرسلیمانی در گفت‌وگویی درباره حضورش در سریال بی‌همگان برای به اتمام رساندن نقش زهره فکورصبور گفته بود: «فقط می‌خواهم کار نیمه‌تمام مرحومه فکورصبور را در این دنیا به پایان برسانم و قبول این کار بیشتر برایم حکم انجام یک مسئولیت را داشت تا بازیگری. زمانی که خانم زهره فکورصبور فوت کرد، من بنا به آشنایی که با دوستان گروه داشتم، خیلی سریع فهمیدم اولین گزینه‌ای که برای نقش ایشان انتخاب شد، بنده هستم. زمانی که مرحومه فکورصبور در قید حیات بود، من ارتباطی با ایشان داشتم و وقتی که برای ادامه نقش‌شان انتخاب شدم، احساس کردم او در این جهان یک کار نیمه‌تمام دارد و آن هم سریال بی‌همگان بود. با خودم گفتم پس حالا که من انتخاب شدم حتما حکمتی وجود دارد و باید کار نیمه‌تمامش را به پایان برسانم؛ بنابراین پذیرفتن این کار که کمی هم برایم سخت بود، بیشتر حکم وظیفه داشت.»

مرگ بازیگر سر صحنه
زنده‌یاد علی آزاد یکی از بازیگرانی بود که تجربه بسیاری در این عرصه داشت. او به اصرار خود به داوود میرباقری در سریال امام علی‌(ع) نقشی را گرفت. در یکی از صحنه‌های این سریال قرار شد علی آزاد در نقش ابن‌عباس داخل چادر امام علی‌(ع) شود و بیرون آید. قبل از رفتنش گفت: من از علی‌(ع) شرم دارم که به چادر او وارد شوم، اگر می‌شود صحنه را عوض کنید و زمانی که با مخالفت کارگردان مواجه شد، داخل چادر شد و بعد از چند دقیقه که دیگر صدایی از او نیامد. عوامل با رفتن به داخل چادر متوجه شدند که از دنیا رفته است و باقی بازی‌اش را به بازیگر دیگری سپردند. البته این روایت در سال ۱۳۹۹ در برنامه چهل‌تیکه توسط اصغر همت تکذیب شد، وقتی علیمردانی در چهل‌تیکه می‌پرسد که قضیه علی آزاد چه بود؟ اصغر همت با جدیت پاسخ می‌دهد روزی که او می‌خواست بازی کند خیلی مضطرب و پریشان بود. حتی این جمله را هم گفت که من روسیاهم. بعد از آن ما به تهران برگشتیم. یک هفته بعد بود که خبر رسید آقای آزاد سکته کرده‌ است. بقیه قسمت‌ها را شخص دیگری به جای او بازی کرد.

آخرین دیدار با نرگس
یکی از قدیمی‌ترین اتفاقات تلخ دهه ۸۰ مربوط به فوت زنده‌یاد پوپک گلدره است که در سریال «نرگس» به کارگردانی سیروس مقدم ایفای نقش می‌کرد و از قضا نقش اصلی سریال یعنی دختری به نام نرگس محتشم را هم برعهده داشت اما در اواسط ضبط سریال، بر اثر تصادف با اتومبیل به کما رفت و پس از هشت ماه درگذشت. این یکی از بدترین و مهم‌ترین شوک‌هایی بود که هم به گروه سازنده این سریال وارد شد و هم به مخاطبانی که عادت کرده بودند هنرنمایی این بازیگر را در قاب تلویزیون تماشا کنند؛ به همین دلیل مخاطبان این سریال مدام اخبار وضعیت سلامتی این بازیگر را پیگیری می‌کردند اما مهم‌تر این‌که نمی‌شد سریال را بعد از فوت او متوقف کرد. بنابراین ستاره اسکندری جایگزین وی شد و به‌خوبی هم از پس این نقش برآمد. وی با ارائه توضیحی به مخاطبان در ابتدای پخش اولین سکانس بازی خودش، بازیگر دوم نقش نرگس شد.

وداع با هنرمند پیشکسوت
زنده‌یاد احمد آقالو یکی ازهنرمندان پیشکسوتی بود که آخرین حضورش در تلویزیون به بازی در سریال «یک مشت پر عقاب» به کارگردانی اصغر هاشمی درسال۱۳۸۴ برمی‌گشت.آقالو بازیگر مجموعه‌هایی چون:«شهریار»، «رقص پرواز» و «خانواده رضایت» بود و در تله‌تئاترهای مختلفی هم ایفای نقش کرد؛ از‌جمله: «کسب و کار آقای فابریزی»، «فیزیکدان‌ها»، «بازپرس وارد می‌شود» و «واریته آمریکایی». او در آخرین حضورش مقابل دوربین، بعد از چند قسمت تصویربرداری و بازی مقابل دوربین اصغر هاشمی در نقش سرمدی، به یکباره بیماری‌اش شدت گرفت و دیگر نتوانست گروه تولید را همراهی کند. به همین دلیل زنده‌یاد پرویز پورحسینی به‌عنوان بازیگر جایگزین وی انتخاب شد و ادامه نقش او را بازی کرد. او پس از یک دوره تحمل بیماری سرطان مغز استخوان در سال ۱۳۸۷ درگذشت.

بزم آخر بازیگر «مختارنامه»
زنده‌یاد انوشیروان ارجمند، بازیگر تئاتر، فیلم و سینما بود و نقش‌هایی که در سریال‌های تاریخی ایفا کرد همگی به‌خاطر داریم؛ مثل سریال‌های: «نردبام آسمان»، «پشت کوه‌های بلند»، «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» که ارجمند حضور ماندگاری در این آثار داشت. با وجود این‌که اغلب نقش‌های منفی را بازی می‌کرد اما مورد توجه مخاطبان بود. آخرین حضور این بازیگر به بازی در تله‌فیلم «ستاره شرق» به کارگردانی علی غفاری برمی‌گردد که به‌طور کامل در این فیلم بازی کرد و هیچ سکانسی از بازی‌اش نماند اما او در سریال «بزم آخر» به کارگردانی سجاد شهریاری در سال ۱۳۹۳ بازی می‌کرد که به‌دلیل آلودگی هوا و ناراحتی قلبی در ۷۳ سالگی درگذشت.

مرگ ناگهانی طغای «سربداران»
اگر به خاطر داشته باشید در سال‌های دور سریال‌های بسیاری در برنامه «سیمای خانواده» پخش می‌شد که طرفداران بسیاری هم داشت؛ سریال‌هایی که با مضمون خانواده روی آنتن می‌رفت و بازیگران بسیاری با این مجموعه‌ها شناخته شدند. در یکی از سریال‌های این برنامه به نام «نرگس» یکی از بازیگران در ادامه فیلمبرداری درگذشت. فیروز بهجت‌محمدی را با بازی در نقش طغای تیمور در سریال سربداران به خاطر داریم. او همسر آزیتا لاچینی بود و در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرد. او اواخر عمرش را در سریال «نرگس» به کارگردانی شاپور قریب در سال ۱۳۷۷ بازی می‌کرد که در سیمای خانواده پخش می‌شد اما فوت ناگهانی‌اش باعث شد تا زنده‌یاد رضا خندان ادامه نقش او را بازی کند. 

خداحافظی محترم با «وضعیت سفید»
سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌ا... و نقش محترم را به یاد دارید؟ همان سریالی که بازسازی دهه ۶۰ و اتفاقاتش بود و بسیار هم مخاطب داشت. بد نیست بدانید زنده‌یاد مهین شهابی نقش محترم را در سریال بازی می‌کرد و حدود دو سه ماه در این سریال حضور داشت اما به‌دلیل بیماری شدیدی که داشت در بیمارستان بستری و ناچار به ترک همکارانش شد و شهین تسلیمی بازیگر جایگزین او در سریال شد. شهابی در سال ۱۳۸۹ به دلیل تومور مغزی در بیمارستان درگذشت. سازندگان این مجموعه ترجیح دادند همه سکانس‌های این بازیگر را با بازیگر جایگزین بگیرند. از این‌رو شهابی در آخرین نقش‌آفرینی‌اش حضور نداشت.

سکانس آخر بازیگر آنخ ماهو
آنخ ماهو، کاهن اعظم معبد آمون را به یاد دارید؟ همان مرد بد‌طینتی که مدام یوسف پیامبر را اذیت می‌کرد. عباس امیری ایفاگر این نقش در سریال «یوسف پیامبر» بود. اما آخرین حضور این بازیگر پیشکسوت به بازی در تله‌فیلم «صبح بخیر سرکار» به کارگردانی نادر مقدس برمی‌گردد که قرار بود نوروز ۱۳۹۰ از شبکه دو پخش شود اما او در حین بازگشت از صحنه فیلمبرداری در جاده فومن ـ رشت بر اثر تصادفی که به‌دنبال لغزندگی جاده ایجاد شده بود، درگذشت. مرحوم عباس امیری بعد از این تصادف به بیمارستانی حوالی محل حادثه منتقل و احیای قلبی شد اما احیا اثر‌بخش نبود و وی بر اثر عارضه قلبی فوت کرد اما هیچ بازیگری جایگزین او نشد، چون امیری سکانس‌های بسیاری از فیلم را بازی کرده بود و نیازی به بازیگر جایگزین نبود.

ضدقهرمان دوست‌داشتنی
زنده‌یاد شهرام عبدلی را با سریال «خط قرمز» شناختیم؛ بازیگری که نقش‌های منفی را به‌خوبی و باورپذیر بازی می‌کرد و با این حال مخاطب او را دوست داشت و در آثاری که بازی می‌کرد، او را همراهی می‌کرد. در واقع او یک ضدقهرمان دوست‌داشتنی بود که این اواخر تجربه کارگردانی هم پیدا کرده بود و آثاری را به‌عنوان کارگردان مقابل دوربین برد. هنوز نقش‌آفرینی‌اش را در سریال «راز ناتمام» به یاد داریم که نقش مسعود کشمیری عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری را به‌خوبی بازی کرد. عبدلی در مشهد در یک سریال به نام «آسوده‌باش» به کارگردانی حسن حج‌گذار حضور داشت که در هتل دچار سردرد شدید و سرگیجه شد و به بیمارستان مراجعه کرد. پس از سی‌تی‌اسکن مغز مشخص شد وی دچار خونریزی مغزی شده و بعد از چند ساعت به حالت کما رفت اما پس از عمل جراحی هم نتوانست هوشیاری کامل به‌دست بیاورد. وی اسفند ۱۴۰۱ در بیمارستان درگذشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها