«جام‌جم» از برگزاری دومین نمایشگاه ملی «آبادیران» گزارش می‌دهد

همه با هم برای آبادانی ایران

گزارش پیشران از برگزاری دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»

فناوری و نوآوری درخدمت آبادانی ایران

برنامه ملی آبادیران در دوره چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌بنیان با هدف پیشرفت و آبادانی کشور طراحی شد تا به دنبال «رفع چالش‌های مناطق محروم و روستایی»،«ایجاد اشتغال پایدار»و«توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست‌بوم نوآوری و فناوری و همکاری همه نهادهای دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی و پیشرفت ایران همچون بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، کمیته امداد امام خمینی(ره) باشد.
کد خبر: ۱۴۶۲۱۷۵
نویسنده عسل‌ اخویان‌طهرانی - سردبیر پیشران
 
رویدادی که بدون شک رئیس‌جمهور شهید از حامیان اصلی آن بود. اکنون در غیاب این حامی استوار،دومین دوره آن با شعار «نوآوری برای آبادانی» و با گرامی‌داشت یاد آیت‌ا...رئیسی درحضور دکتر روح‌ا...دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، دکتر جعفر صباغیان‌ قائم مقام کمیته امداد امام خمینی، سید‌احمد عبودتیان‌ دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی و علی آقا‌محمدی‌ رئیس ستاد محرومیت‌زدایی و توانمندسازی محلات کم‌برخوردار کشور در ۲۲ خرداد آغاز به کار کرد.این نمایشگاه پس از چهار روز برگزاری، با حضور نزدیک به ۳۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان، خلاق، فناور و گروه جهادی و ۴۵ نهاد مرتبط با حوزه آبادانی و محرومیت‌زدایی و امضای ۷۰ تفاهم‌نامه و ۹۰ قرارداد همکاری در ۲۵ خرداد به کار خود خاتمه داد.از رویکردهای اصلی اولین نمایشگاه ملی آبادیران ایجاد همگرایی و هم‌افزایی با نهادهای متولی آبادی کشور بود؛ در نمایشگاه امسال در کنار شرکت‌های دانش‌بنیانی که به عرضه‌ محصولات و دستاوردهای خود می‌پردازند، رویکرد تقاضامحوری نیز مدنظر قرار گرفته بود تا بتواند به رفع نیازهای فناورانه کشور کمک کند و مسأله‌محور باشد. در حقیقت آبادیران فرصتی است که گروه‌های جهادی و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند برای رفع چالش‌ها و مسائل مناطق محروم کشور به یکدیگر متصل شوند.دکتر رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری در افتتاحیه نمایشگاه بیان کرد: رویداد ملی آبادیران، گامی اثرگذار و عملی در تحقق موضوعات دانش‌بنیان، مردمی‌سازی اقتصاد و افزایش تولید که همواره مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب است به شمار می‌رود.وی افزود: اگر صحبت‌های رهبر عزیز انقلاب را در دو دهه اخیر،تحلیل وواژه‌کاوی کنیم،سه کلیدواژه رادرسخنان ایشان پررنگ می‌بینم؛دانش‌بنیان، تولید و مردمی‌سازی قطعا سه عبارت پرتکرار در گفتمان رهبر انقلاب هستند. نمایشگاه آبادیران پیونددهنده این سه مفهوم است. البته معاونت علمی در این مسیر خطیر، بدون همکاری و مساعدت و همراهی سایر دستگاه‌ها توفیق چندانی نخواهد داشت. 

مفهومی تازه برای مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه ملی آبادیران از برنامه‌ریزی این معاونت برای اضافه کردن هویتی جدید در حوزه دانش‌بنیان‌ها تحت عنوان «مجموعه‌های نوآور مردم‌نهاد» خبر داد.دکتر روح‌ا...دهقانی فیروزآبادی، استفاده از ظرفیت‌های زیرساختی، نوآوری و نیروی انسانی را در جهت مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و رفع نیازهای مناطق محروم مهم‌ترین رسالت این رویداد دانست و گفت: این رویداد قرار است خیزش، جهش و تحولی اساسی در استفاده بهینه از منابع موجود را در دورانی محقق کند که محدودیت منابع داریم و مانند سابق از منابع کافی برای این که در نقاط مختلف کشور زیرساخت ایجاد کنیم برخوردار نیستیم.وی با اشاره به افزوده شدن هویتی جدید به زیست‌بوم دانش‌بنیان در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق دو‌ نوع شرکتی هستند که با حمایت معاونت علمی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را محقق می‌کنند اما مردم در اداره، توسعه، خلق ارزش و رقابت آن نقشی ندارند. می‌دانستیم اگر صرفا نخبگان در این اقتصاد دخیل و ذی‌نفع باشند، شکاف میان فناوری و خلاقیت و اقتصاد دانش‌بنیان با مردم افزایش می‌یابد؛ بنابراین، به این باور رسیدیم باید مفهوم جدیدی را برای نقش‌آفرینی مردم در عرصه اقتصاد دانش بنیان تعریف کنیم.وی با اشاره به تعریف هویت جدید شرکت‌های دانش‌بنیان مردم نهاد با هدف مردمی کردن اقتصاد دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های نوآور مردم نهاد، مجموعه‌های نوآور، فناور و خلاقی هستند که بازیگران اصلی آن از حیث کار و اشتغال، سود و ارزش افزوده مردم هستند.

استقبال پررنگ در دومین دوره
در دومین دوره از برگزاری این نمایشگاه تعداد شرکت‌های دانش بنیان و خلاق نسبت به دوره اول افزایش یافته بود. در این دوره از نمایشگاه شاهد حضور ۳۰۰شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور و گروه جهادی بودیم. همچنین نهادهای متولی حاضر در نمایشگاه آبادیران از ۲۸ نهاد در سال اول، به ۴۵ نهاد افزایش یافته بود.محمدحسین اکبری، دبیر اجرایی دومین نمایشگاه ملی آبادیران توضیح داد: نمایشگاه امسال در حوزه‌های تخصصی کشاورزی، دامپروری و شیلات، اشتغال کوچک‌مقیاس، سلامت، بهداشت و توانبخشی، صنایع نرم و آموزشی، مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا با هدف اتصال شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور و نیز اساتید و نخبگان به مسائل و ظرفیت‌های مناطق کمتر برخوردار، توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور با معرفی پروژه‌های محرومیت‌زدایی نهاد‌های دولتی و حاکمیتی متولی آبادانی و پیشرفت، کمک به رفع چالش‌های مناطق کمتر برخوردار و ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از توانمندی‌های شرکت‌ها، اساتید و نخبگان و زیست‌بوم علمی، نوآوری و فناوری کشور، گسترش مشارکت گروه‌های مردمی و جهادی در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد.وی با اشاره به استقبال مسئولان و بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه گفت: امسال بیش از۱۰۰ هیأت بازدید‌کننده از نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور و بیش از ۵۲۰۰ بازدید‌کننده عمومی از نمایشگاه آبادیران بازدید به عمل آوردند.

توسعه بازار دانش بنیان‌ها با امضای ۹۰ قرارداد در دومین نمایشگاه ملی آبادیران
در این نمایشگاه با حضور مسئولان نهاد‌ها و سازمان‌ها از ۹ محصول از جمله سامانه معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های کشاورزی، دستگاه فیزیوتراپی خانگی، سامانه سیستم بازچرخانی کشت ترکیبی گیاهان، دستگاه سیستم کنترل فرمان هوشمند ولیچر برقی با پشتیبانی از فرمان لمسی، بخش نرم‌افزاری سامانه سماکنترل، پهپاد ۱۶ لیتری سمپاش کاپیتان‌بی ‌رونمایی شد.اکبری خاطرنشان کرد: در چهار روز از برگزاری نمایشگاه آبادیران بالغ بر ۹۰ یادداشت اولیه تفاهم، ۷۰ تفاهم‌نامه و بالغ بر ۹۰ قرارداد منعقد شد که به توسعه بازار این شرکت‌ها کمک می‌کند. امضای تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با ستاد محرومیت زدایی و توانمندسازی اجتماعی محلات کم‌برخوردار کشور در راستای راه‌اندازی استارتاپ‌های دانش‌آموزی از دیگر اتفاقات رقم خورده در این دوره از نمایشگاه بود.
حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان این‌که بسته حمایتی برای برنامه ملی آبادیران تدوین و رونمایی شده است، خاطرنشان کرد: این بسته برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و گروه‌های جهادی تهیه شده است. شرکت‌های فعال در حوزه آبادیران می‌توانند برای دریافت بسته‌های حمایتی آبادیران مانند دریافت وام‌های کم‌بهره مراجعه کنند.

۹ پرده روایتگر
از بخش‌های جانبی این دوره از نمایشگاه، رویداد جدیدی با عنوان «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» بود که به منظور معرفی اقدامات شاخص شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در جلب مشارکت مردم برگزار شد.این رویداد در سه محور معرفی نمونه‌های موفق با موضوعات مشارکت مردمی در اقتصاد دانش‌بنیان، معرفی نمونه‌های موفق در عرصه آبادانی و پیشرفت فناورانه و گفتمان‌سازی پیرامون شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) فعالیت داشت. در رویداد ملی روایت پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور به بیان اقدامات و دستاوردهای خود پرداختند و این‌که توانستند‌ مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مشارکت مالی، اجرایی، فکری، علمی و... را برانگیزند.این رویداد شامل بخش‌های مختلفی بود که با گذر از آنها می‌توان به تجربه ملموسی از اقدامات صورت گرفته از مشارکت مردمی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان دست یافت؛ روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی ۹ بخش مختلف داشت که هر یک از آنها راوی بخشی از اقدامات صورت گرفته در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور با مشارکت عموم جامعه به ویژه در مناطق کمتر برخوردار هستند؛ «روایت پیشرفت»با هدف روایت اقدامات شاخص شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در جلب مشارکت مردم، «الگوهای پیشرفت»با هدف نمایش الگوهای مشارکت مردمی با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، «قاب پیشرفت»با هدف نمایش تصاویری از نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور با همکاری موثر آحاد مردم در توسعه و آبادانی مناطق کمتر برخوردار، «مسیر پیشرفت»با هدف نمایش فیزیکی محصولات دانش‌بنیان، «دیوار پیشرفت»با هدف روایت تصویری از جلب مشارکت مردم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، «داستان پیشرفت»
با هدف ارائه کتاب‌های حوزه پیشرفت، «خاطرات پیشرفت»به منظور ارائه کاربردی توسط فعالان دانش‌بنیان با موضوعات مختلف و«قهرمان پیشرفت»برای معرفی دانشمندان شاخص در پیشرفت کشور.علاوه بر این در بخش «باشگاه راویان پیشرفت»۹ با همکاری وزارت کشور، شاهد روایتی ایرانی از پیشرفت‌های فناورانه دختران با جلب مشارکت مردمی بودیم.

همراهی فناورانه در مسیر آبادانی 
در دومین نمایشگاه ملی آبادیران بیشتر ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری در قالب پاویون‌هایی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه آبادانی و شعار این نمایشگاه «نوآوری برای آبادانی» به ارائه برنامه‌های خود در حوزه محرومیت‌زدایی می‌پردازند.درغرفه ستاد توسعه فناوری‌های علوم شناختی شاهد حضور شرکت‌هایی با محصولات قابل ارائه در مناطق کم‌برخوردار بودیم. از جمله آنها شرکت ایکس ار مدیس، از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی که در حوزه واقعیت مجازی فعالیت می‌کند و در حوزه سلامت روان برای درمان اختلال تمرکز، توجه حافظه، افزیش مهارت‌های درکی حرکتی طراحی کرده که در فضای واقعیت مجازی قابل اجراست. این دستگاه، امکان تشخیص اولیه بسیاری از بیماری‌ها را در درمانگاه‌های فاقد امکانات پیشرفته فراهم می‌کند.ستاد توسعه زیست‌فناوری از دیگرستادهایی بود که با برنامه ویژه‌ای در این نمایشگاه شرکت کرده بود. علاوه براین ستاد،سه شرکت دانش‌بنیان درحوزه توسعه منطقه‌ای وبه طور خاص درحوزه دام و کشاورزی نیز حضور پیدا کرده بودند. ستاد زیست‌فناوری در حاشیه نمایشگاه رویداد دیگری را تحت عنوان «رمزیست» برگزار کرد که اولین روایت مردمی زیست فناورانه و عامه مردم را هدف گرفته بود. در این رویداد کسی امتیاز بیشتری را کسب می‌کرد که بتواند محصول خود را به زبان ساده‌تری ارائه کند و داور هم خود مردم بودند.ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم هم با هدف اتصال ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در مسأله آبادانی ایران در این نمایشگاه حاضر شده بود. به گفته دبیر این ستاد فناوری نرم در حوزه محرومیت‌زدایی و آبادانی ایران اثرگذاری بیشتری داردوبه واسطه انسان‌محوروخلاقیت‌محور بودنش می‌تواندبه صورت جدی‌تری مسأله محرومیت‌زدایی را حل کند. تامین سرمایه بورسیه ۸۰۰ دانش‌آموز درمناطق محروم برای آموزش مهارت‌های کدنویسی از کارویژه‌های این ستاد در آبادیران امسال بود.ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته با معرفی دو شرکت دانش‌بنیان در حوزه مواد و محصولات مرتبط با کشاورزی در نمایشگاه امسال آبادیران حاضر شد. ستاد گیاهان دارویی نیز با برگزاری پنل «نقش و اهمیت تولید و پرورش گیاهان دارویی و معطر در توسعه اشتغال روستایی و بررسی راهکارها و چالش‌های آن» از دیگر ستادهای فعال در نمایشگاه آبادیران بود و علاوه بر ارائه برنامه‌ها در راستای محرومیت‌زدایی، به دنبال جذب همکاری سازمان‌های دیگر بود.ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ستاد آب، اقلیم و محیط‌زیست هم با هدف شناسایی شرکت‎های دانش‌بنیان مرتبط با ماموریت ستاد با هدف محرومیت‌زدایی و اشتغال‌آفرینی، دریافت تقاضا از دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها جهت رفع نیاز محورهای نمایشگاه، هم‌رسانی عرضه و تقاضا، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در غرفه ستاد و معرفی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و معرفی محصولات و نمایش دستاوردها و پروژه‌های موفق در سال‌های گذشته پاویونی را به خود اختصاص داده بود. ستاد توسعه فناوری‌های ارتباطات و اتصال‌پذیری، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان از دیگر ستادهایی بودند که امسال در آبادیران حاضر شدند تا به سهم خود بسترها را برای دستیابی به ایرانی آباد، پیشرفته و پیشرو فراهم کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها